Volvo V70 2.5 T Luxury-Line (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 T Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 315.000 km |
Youngtimer, investeren dan oogsten
- 315.000 km
Na het aflopen van mijn lease V50 in 2012 had ik een paar keuzes;
1. V50 overkopen
2. Nieuwe lease auto
3. Eindelijk die 850 Youngtimer
Het leek me "nu of nooit" om een mooie 850 met 5 cilinder geluid te rijden. Op de zaak, dus financieel interessant en tegelijkertijd nog redelijk te vinden. Althans dat dacht ik, want een goede benzine 850 bleek nauwelijks voor handen. Of in concoursstaat waardoor deze 15.000 euro moest kosten.
Uiteindelijk vond ik eind augustus een V70 Classic bij een particulier. Geadverteerd als T5, maar het was volgens de papieren een 2.5T geïmporteerd uit Duitsland. Tja, je hebt het niet voor het uitkiezen. Een korte proefrit verder besloot ik de auto voor € 3.500,- te kopen, met in gedachten dat ik er wel nog wat aan zou moeten doen.
De auto heb ik direct bij Volvo dealer Bluekens in Breda laten nakijken. Nieuwe velgen, banden, schokbrekers, remblokken en een grote beurt. Ook heb ik een Rica chip laten plaatsen. Niet lang daarna de automaatbak (preventief?) laten spoelen, maar werkte verder prima.
Eerste rijervaring toen:
- Heerlijk 5 cilinder geluid!
- Ruim en comfortabel
- Niet zo strak en solide sturend als de V50
In 2013 viel tijdens de reis naar de wintersport de Turbo weg. Bij thuiskomst van alles gecontroleerd waaronder injectoren, maar uiteindelijk bobine vervangen en toen was de storing in het motormanagement weg.
Tijdens de zomervakantie in 2013 waren er grotere problemen. Met de caravan (1.300kg) en 40 graden ben ik de fout in gegaan door op de snelweg in Duitsland te lang in D te blijven rijden. Er trad bij een kleine snelwegbeklimming veel slip op, maar een beetje gas terug en hij pakte door. Een paar uur later echter na het nemen van de Fernpass bleek een laatste steile helling richting Obsteig er echt te veel aan; rode waarschuwingslampje van de versnellingsbak en nauwelijks vermogen meer naar de wielen. Hortend en stotend de laatste 100m kunnen rijden tot een plek waar auto en caravan niet in de weg stonden. De dealer in Innsbruck gaf later aan dat koeling het probleem was en dat het niet direct heel erg hoefde te zijn. Helaas was het op de terugweg weer raak bij een snelwegklim net voor Munchen. Ik was bang dat de automaatbak definitief overleden was. Na afkoelen reis weer (met samengeknepen billen) voortgezet. Inmiddels 2016 werkt de bak echter nog prima en heb ik ook in de Ardennen met de caravan prima kunnen rijden.
In 2014 liepen de onderhoudskosten erg op. Eerst bleek de airco niet meer te werken wat met een reparatie van € 1.100,- (ex btw) verholpen werd. Maar in september werd het pas echt erg. Toen werd pijnlijk duidelijk waarom het olieverbruik zo hoog lag; flinke slijtage van het motorblok met uiteindelijk het klappen van een cilinderkop tot gevolg. Na lang wikken en wegen uiteindelijk besloten een volledige cilinderkoprevisie uit te laten voeren. Inclusief (de)montage een prijskaartje van € 2.700,- (ex btw). Ja dat was slikken.
Na de investeringen in onderhoud van de afgelopen jaren is 2015 heel goed verlopen. Dit jaar heb ik nog wel € 2.000,- (ex btw) uitgegeven aan onderhoud (remmen rondom, mijn eigen rijgedrag ben ik bang), maar dat vind ik zeer normaal. Grote beurt, wielenwissels, kleine reparaties (bv aandrijfas, raamschakelaars vervangen).
En ik heb de mazzel gehad dat de prijs van benzine het afgelopen jaar flink is gedaald. Want met mijn rijstijl en het groot aantal kleine ritjes is deze automaat 5 cilinder natuurlijk niet zuinig. Gemiddeld 1op8, soms 1op7 en heel, heel soms 1op10. Met de caravan is het 1op6 / 1op7.
Het grote voordeel van deze youngtimer zou in de kosten moeten liggen. Nauwelijks afschrijving en vooral géén bijtelling (nou ja 35% dagwaarde) waardoor alle kosten afgetrokken kunnen worden van de bruto verdiensten. De V50 kostte me jaarlijks (inclusief brandstof voor 25.000km) zo'n € 8.000,- tot € 10.000,- en had dan een bijtelling van € 8.000,-. Deze V70 kostte me ook zo'n € 8.000,- per jaar tot nu toe, maar heeft een bijtelling van een paar honderd euro nog. Dat scheelt dus honderden euro's per maand. En dan hoop ik dat 2016 qua onderhoud mee gaat vallen ;-)
Nadelen:
- Rammeltjes op telkens nieuwe plekken (vaak wel tegen te gaan)
- Het is een oude auto, er gaat altijd wel iets een keer kapot (daar moet je tegen kunnen)
- Interieur is ouderwets (hey cassettespeler!), stoelen wat versleten
- Geen 5 sterren bij huidige botsproeven
Voordelen:
- Het geluid!
- De kracht!
- De ruimte!
- De kosten (voor de ondernemer, voor een particulier alleen interessant als DHZ)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.