Volvo V70 2.5 D Europa Exclusive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 D Europa Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 434.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
starship mileage en doorgaan
Je auto totall loss rijden komt meestal niet goed uit. In mijn geval zeker niet omdat ik op punt stond om voor een paar maanden naar het buitenland te gaan. Mijn vrouw had de v70 (2004) al meegenomen en zonder vervoer alleen achterblijven was soort van geen optie.
Wat dan, toch bij de werkgever een tijdelijke leaseauto rijden of zelf iets opsnorren. Das in mijn geval niet zo moeilijk, ik mag weer iets uitzoeken. Natuurlijk geen zuinig goedkoop koekblikje maar iets wat me vrolijk maakt. En ja mensen deze oude schicht maakt me vrolijk.
De 850 waar de v70 classic een verbetering op is vond ik al een fijne auto (mits je de automaten negeert). Gezien de kilometers die ik de laatste maanden in NL zou gaan rijden en het feit dat ik na terugkomst ook weer een auto nodig zou hebben deed me omzien naar LPG of diesel. Motorisch zijn beide opties 'lekker' de 2.0 benzine daar gelaten. LPG geeft alleen de aktieradius van een retourtje stad dus dat was iets minder.
Deze v70 met ruim 4 ton op de klok in venendaal bij Geurtsen gekocht. Prima en net bedrijf wil ik toch gemeld hebben. Geen garantie maar wel een goed gevoel bij deze garage. Gewoon na de handdruk aangeven dat ze nog een controle doen en als die grote problemen aan het licht zouden brengen de koop ontbonden zou worden. Na opgeven van de poetsbeurt de afleverkosten afgedongen. 1900e en je bent het heertje.
Het rijden
Ik schrijf over het algemeen pas een review na echte kilometers. In dit geval toch wat eerder in de pen gekropen.
Wat een fijn rij-ijzer. Het audi blok is itt het gelijk vermogende BMW blok waar ik het hiervoor mee moest doen wel inspirerend. Qua geluid en qua vermogensontplooiing. Ik houd gewoon van explosieve diesels. (tip 2.0d uit v50) Het is stationair wel een bijzonder lawaaiig blok maar dat is volgens mijn garage iets waar je mee moet leren leven. Ze halen starshipkilometrage echter de herrie is een gratis maar verplichte optie. Kort en goed het geluid van een landbouwwerktuig maar wel lekker sappig.
De v70classic geeft voor een comfortabele estate vrij veel gevoel in het stuur. De handbak is net als in de 850 een topper. De versnellingen kan je er na 4ton zo inleggen. Het interieur ziet nu inmiddels wel echt gebruikt uit. Alles werkt en het kraakt niet, maar de diverse delen incl het leer begin van de slijtage te glimmen. Maar goed wat wil je. De afwerking is wel van een hoog niveau en duidelijk nog niet onderhevig aan de bezuinigingsdrang van (toenmalig) moederbedrijf ford. Gewoon een knopje om de tank/achterklep te openen. Plastic wat voelt alsof het nog wel een paar ton meekan. Cruisecontrol met een logische bediening, waar onze v70 (2004) uitblinkt in een pover op het stuur gezette configuratie. De stoelen zijn uiteraard weer (en nog steeds) top. De ruimte is vanwege het toen nog vierkante design voldoende aanwezig en makkelijk toegankelijk.
Ik kom straks terug naar NL en kijk nu al weer uit naar het in deze auto rijden. Ik was van plan om hem na een paar maanden weer weg te doen maar dat is ineens minder zeker. Wel even de apk en de eerste beurt afwachten maar qua rijden zijn er nog geen donkere wolken gesignaleerd. Van obligate opmerkingen dat het een oud hok is trek ik me niets aan. Ik kan veel auto's kopen en heb voorrecht om nog meer te kunnen leasen als ik zou willen. Mijn motto is dat een auto me een glimlach moet kunnen geven en daarbij maakt me leeftijd, merk (dat jok ik) of kilomerstand niet uit.
Goed:
+++audiblok, wat een soeplesse
++afwerking en staat van voertuig na een heel leven.
+airmix waarmee buitenlucht met de verwarming gemengd kan worden voor een fijn klimaat.
---audiblok, wat een herrie
--airco werkt maar is een zwak punt uit deze serie
-----
update 445000
verbruik gemiddeld 1:17 (veel snelweg)
Na een half jaartje opslag het stof eraf geblazen. starten lopen en gaan. APK doorgekomen geen opmerkingen.
Mening over deze auto, nog steeds hetzelfde. Het blijft een beter rijdende v70 dan zijn jonge broertje. Uiterlijk niet de mooiste maar door de donkerblauwe kleur vallen de batle scars wat minder op. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er na 220k km een nieuw blok is ingegaan. Het huidige blok is dus ook nog relatief vers, dat merk je aan de beperkte roetuitstoot bij vol-last. 5k kilometer geleden sprong het service lampje aan, de vorige bewoner had dus ook zijn laatste beurt op tijd gedaan. prima. Donderdag naar de garage voor een rondje vloeistoffen en het resetten van de airbag. Nog een kleine 15k te gaan voor de distributieriem.
Heb toch besloten voorlopig door te rijden, ik stap er elke morgen met plezier in en heb nog geen echt alternatief gevonden wat dezelfde prijs-lol verhouding geeft. Daarnaast ook niet zeker of ik bij de huidige werkgever blijf, niet het moment om geld uit te geven aan nieuwe auto's. Daarnaast is de ruimte van een stationwagen waar je niet zo zuinig op hoeft te zijn, MTB achterin hout afvoeren best lekker....ach en de MRB is een pijn die automatisch wordt afgeschreven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.