Volvo V70 2.5 D Europa Exclusive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 D Europa Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 311.500 km |
KM-stand laatst | 469.500 km |
Bijna 100.000 km erbij
- 407.000 km
Na jaren lease auto's te hebben gereden heb ik in 2010 de overstap gemaakt naar een prive auto. Vanwege de fantastische ervaring met mijn vorige C30 moest het wel een Volvo worden.
Na diverse reviews te hebben gelezen heb ik besloten voor de V70 Classic te gaan. Ondanks dat het model is verouderd vind ik het design nog steeds erg mooi, zo tijdloos. En wat een ruimte !
Al snel had ik de auto gevonden en een proefrit gemaakt. Uiteraard was het wel even slikken om in een auto te stappen met meer van 3 ton op de klok. Ik heb de gok genomen en nog steeds geen spijt.
Na bijna 100.000 fantastische kilometers in nog geen twee jaar, is het tijd om een review op te stellen:
Omdat ik na aanschaf niet het idee wilde hebben in een oude wagen te rijden heb ik het volgende gedaan:
- Nieuwe zitting bestuurdersstoel
- Nieuwe veren achterklep
- Bumpers laten overspuiten
- Alle ontbrekende onderdelen, kapjes etc. van de sloop
gehaald
- Heldere koplampen
- Mooie grille
- Ipod aansluiting
- Nieuwe voorruit en wisserbladen
- Nieuwe accu
- Nieuwe banden (Michelin Primacy)
Problemen:
Tot mijn grote verbazing heb ik met deze auto minder problemen gehad dan met alle nieuwe lease auto's hiervoor. De ANWB pas heb ik gelukkig nog niet nodig gehad.
Het enige punt van aandacht bij de V70 is het onderstel. De wagen is vrij gevoelig voor trillingen in het stuur. Goede stuurstangen, fuseekogels, bandenspanning, juiste banden en bandendruk zijn belangrijk.
Goede punten:
- Meerdere malen heb ik ritten gemaakt van meer dan 1000km,
je hebt werkelijk nergens last van, wat een goede stoelen.
- Ik rij veel met een trailer (1300kg), de auto ligt als een blok op
de weg en rijdt nog steeds 1 op 12.
- Het dolby surround systeem van dynaudio geeft een geweldig
geluid.
- Het nagelen na een koude start vond ik in het begin vervelend,
nu zou ik het niet meer willen missen. Ook als de motor warm
is geeft het zo'n geweldige brul.
- De meeste onderdelen zijn van de sloop te halen, het wordt
een sport om zo min mogelijk bij de dealer te halen.
- De motor is getuned (chip) naar 173 pk waardoor het absoluut
geen trage bak is.
Onderhoud
Om de 15.000km gaat de auto keurig naar een Volvo specialist en ik gebruik alleen maar originele onderdelen. Gemiddeld kost de auto mij 10.000 euro per jaar op basis van 50.000km pj. Aangezien er vrijwel geen afschrijving is, vind ik dit niet duur.
Op naar de vijf ton
- 461.000 km
Vlak na mijn vorige review (januari 2012) ontdekte ik een vreemde piep in de motor tijdens het optrekken. Mijn specialist gaf aan dat dit waarschijnlijk de lager van de stuurpomp was, ik heb een nieuwe besteld. Nog geen twee dagen later gaf deze de geest en spoot de olie uit de pomp. Toevallig kwam de nieuwe pomp net binnen en reed de V70 een paar uur later weer. Qua problemen was dit het over 2012 eigenlijk wel. De Volvo blijft mij verbazen.
Ook hebben we dit jaar een paar lange ritten gemaakt door Europa met volle bemanning, bepakking en een trailer van 1400 km achter de auto. Hellingen tot maximaal 14% in de Eiffel bleken ook geen probleem. Het mooiste vind ik de reacties van de passagiers (berijders nieuwe auto's) die aan den lijfe ondervinden zij dat een wagen met bijna een half miljoen op de teller dit klusje met twee vingers in de neus klaart.
Na bijna drie jaar in de auto te rijden (met veel plezier), kijk ik ook om mij heen. Auto's kijken blijft nou eenmaal een leuke bezigheid. Ik heb me het afgelopen jaar laten verleiden om een proefrit te maken in o.a. een :
- XC70 D5 automaat (2005)
- V70 D5 GT automaat (2006)
- V70 NN 2008 D5 R-design
De opvolger van de classic vind ik van buiten schitterend vooral de XC echter heb ik beide auto's vrij snel teruggebracht naar de dealer. Stoelen fantastisch, interieur niet mijn smaak. De V70 NN in R-design vind ik van binnen een plaatje en van buiten een beetje saai, echter rijdt deze wagen fantastisch. Toch heeft geen van de auto's mij het gevoel gegeven wat de V70 Classic wel geeft.
Ook is dit lastig onder woorden te brengen.
Daarom heb ik begin december besloten om het hele onderstel aan te laten pakken. Nieuwe draagarmen, remschijven, blokken etc. Deze actie was absoluut de moeite waard, want nu rijdt hij weer zo strak als nieuw.
Resultaat 2012 : 54.000 km ( 2000 euro aan onderhoud)
Ingeruild
- 469.500 km
Tijdens de winterperiode heb ik de V70 weer in goede conditie gebracht en met veel plezier gereden. Toch begon het onderbuik gevoel weer te kriebelen en betrapte ik mij erop naar een andere wagen uit te kijken. Tja dat heb ik altijd na 3 jaar.
Uiteindelijk na het werk naar van Aarle in Nuland gereden en daar een proefrit gemaakt met een V70N D5 Summum geartronic 2005 met 196.000 op de teller. Een half uur later was de kogel door de kerk en hadden we een deal.
De classic staat nu in de verkoop bij van Aarle.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.