en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | V70 2.5 D Europa Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 306.000 km |
KM-stand laatst | 820.000 km |
na ruim 21/2 jaar rijden en ongeveer 130.000 km verder te zijn vind ik he tijd om mijn ervaringen te melden. Ik heb na lang zoeken gekozen voor een uitvoering met alles erop en eraan. De enig optie die mist is een open dak.
De auto rijdt heerlijk en vooral op de grote weg. Mijn vrouw vindt het op de korte stukken nog te veel tractor en neemt liever haar Alfa 156 2.0 jts. Onderhoud is vooral van beurt naar beurt rijden. In het begin had ik wel na 2 maanden een vastgelopen airco pomp waardoo alles (airco, distributieriem, alle rollen en riemen etc) vervangen moesten worden. Dat was duur (1200 euro maar gelukkig nog garantiewerk. Na een paar weken was de startmotor aan de beurt.Die had het te zwaar gehad. Een ruil motor was niet duur. Voor 125 euro met montage klaar. Na de aanloopproblemen heerlijk rijden. Ik rij veel files en snelweg als het kan 140 en toch rijdt de auto gemiddeld 5,3 (winter) en 5,0 l / 100 km in de zomer.
Afgelopen kerst nog wel een aangelopen rem gehad (links voor) omdat een rubber was gescheurt en zout in de zuigers was gaan vreten. Kosten ongeveer 600 euro (schijven, blokken, remklauw). Wat duur is is recent de grote beurt met distributieriem en wederom de poulie omdat de rubbers daarvan versleten waren (pouli was ook bij 320.000 vervangen toen de arico was vastgelopen). Kosten 1400 euro alles bij elkaar.
De auto wordt onderhouden door een in volvo gespecialiseerde dealer. Zelf ga ik op naar de volgende 100.000 en overweeg om de voorklep op nieuwe te laten spuiten ivm roest als gevolg van steenslag.
Slim rekenen maakt wel duidelijk dat rekeninghoudend met de afschrijving die bijna 0 is, kan je voor relatief weinig geld een grote fijne auto rijden.
groeten
woody
Na de aankoop heb ik nu meer dan 260.000 gereden.
Wat cijfers
Bijna 50.000 per jaar. Een paar cijfers voor onderhoud ben ik ongeveer 5 euro cent per km kwijt.Gemiddeld 4,8 l diesel op 100 km. Afschrijving is voorbij. Wat krijg je nog voor deze leeftijd en km? Al met al vallen de kosten erg mee. Soms groter onderhoud maar dat zijn bijna altijd slijt onderdelen zoals de distributieriem. Vanwege steenslag is de motorklep overgespoten en zijn de koplampen vervangen omdat die mat werden. Tot nu toe ben ik 2 keer blijven staan onderweg omdat de aircopomp vast was gelopen waardoor de multi riem knapte. Ander zwak punt zijn de remmen. Voorrem is ook een keer vastgelopen tijdens een winterrit. Waarschijnlijk een rubber gescheurd waardoor zout bij de remzuiger kon komen. Achtrem liep deze zomer vast. Waarschijnlijk een steentje want na stevig remmen was het over en alleen nieuwe remolie was nodig.
Het onderhoud wordt door een volvo specialist gedaan en deze zorgt er goed voor dat het barrel wordt. Alles wordt gemaakt. Alleen de verlichting in de radio (1 lampje stuk) krijgen ze niet gemaakt.
Interieur
Het leren interieur blijft op zich goed behalve bij de instap aan de bestuurderskant.
Hoe verder
Ik blijf maar door rijden. Na een paar uur rijden kom je fris uit de auto. Het is een heerlijke auto op de grote weg. In de stad wat minder en bij een koude start is het net een tractor vindt mijn vrouw. Helaas geen roetfilter beschikbaar waardoor je soms nood gedwongen rookwolken achterlaat. Niet van de olie want na 15000 km (beurt naar beurt) is het oliepeil geen mm gezakt.
Wel blijf je omkijken voor een nieuwe tweedehandse maar wat kan hieraan tippen: zuinig, ruimte? wellicht een nieuwere V70? maar zijn die ook zo goed?
Na heel wat km weer verder rijd ik nog steeds ongeveer 45.000 per jaar met mijn volvo. Naast gewone onderhoud (ik rij wel door tot 20.000 ipv 15.000 km voor een beurt) dat bij een hele fijne volvo expert gebeurd wel af en toe storingen. Laatst was de.rechter ruitenwissen vastgelopen. Vorig jaar hele airco systeem (behalve pomp) vervangen. Lekte langzaam leeg en een nieuwe radiator.
Ik lees ongeloof over de zuinigheid inde reacties maar ook na controle tussen de 4.8 en 5.1 l per 100 km en nog geen olie toevoegen tussen de beurten. Ik rij grote afstanden en als het kan mimaal de toegestane snelheid + 10 km. Nadeel vind ik nu wel dat in niet meer in centrum van utrecht of roterdam mag. Dan neem ik de alfa 156 2.0 jts van mijn vrouw. Ook leuk overigens.
Kortom ik rij maar door tot er echt iets kapot gaat of er vaak iets kapot gaat onderweg of te vaak naar garage. Dat is nog niet zo dus......
. Vorig jaar op de zaak gezet met een bijtelling van 35% van de dagwaarde 500 euro. Dat is bijna niets. Daar wordt ik blij van ook van de 1.02 euro per liter bij ons in het dorp.
De km kosten zij nu onder de 18 cent per km (ik houd alles aan kosten bij) en dat met een mooie grote auto waar kids en bagage bij vakanties goed in meegaan.
De laatste 20.000 zijn er geen garage bezoeken geweest. Wel is nu om de 15000 km een liter olie nodig. Ik rij nu langer door. Officieel om de 15000 een beurt maar dat rek ik nu op naar 25000km. Zo lang er niet iets echt kapot gaat ruil ik nog niet in. Een bijtelling van 100 euro per 🤣jaar is wel lekker. Want de dagwaarde is 400 euro.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.