Volvo V70 2.5 D Europa (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 D Europa |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ruime, comfortabele reisauto. Vooral de stoelen zijn uitstekend. De Europa-uitvoering is behoorlijk compleet met o.a. half-lederen bekleding, airco (ECC), elektrische ramen, stoelverwarming, houtinleg, LM-velgen en automatische niveauregeling.
Het brandstofverbruik zit rond de 1:15 tot 1: 17 als je vooral op de snelweg rijdt.
Toch zijn er wel een aantal minpunten aan te wijzen:
* De combinatie van deze diesel met een automaat is niet aan te raden: mede door het turbogat duurt het optrekken vanuit stilstand onverantwoord lang. Ook kun je niet vlot tegen een helling wegrijden (b.v. in een parkeergarage). Eenmaal op snelheid is de wagen wel vrij snel.
* Vooral bij koude motor en lagere snelheden is de motor goed te horen, bij hogere snelheden overheerst het (m.i. te sterke) windgeruis.
* Wagen rijdt m.i. niet echt ‘strak’. Dit komt waarschijnlijk door de combinatie vering/onderstel/besturing. Wat dat betreft vond ik mijn vorige auto (Toyota Camry Wagon) prettiger.
* Beurten zijn kostbaar. De dealer (Rutten, Boxmeer) levert overigens goed werk en een prima service.
update december 2005 (km-stand ca. 212.000):
Kortgeleden heeft de auto een grote beurt gehad. Geen bijzonderheden buiten het feit dat de automaat ’vrij grof’ schakelt. Volgens de dealer is hier niets aan te doen: dit is een kwestie van slijtage, maar niet direct alarmerend. Een nieuwe automaat kost overigens ca. Euro 3.000. Het is de vraag of het verstandig is dat t.z.t. te doen dan wel de auto in te ruilen. Men zegt altijd wel dat Volvo’s 500.000 km meegaan, maar de vraag is natuurlijk tegen welke prijs. De airco zal er b.v. ook wel een keer aankomen en dat kost ook zo’n Euro 1.500.
PROBLEMEN
Ik heb de auto tweedehands gekocht met een jaar garantie bij Volvo Rutten in Boxmeer. In de garantieperiode zijn de volgende mankementen opgetreden en keurig hersteld:
* Defecte turbo
* Elektrische ramen konden wel open, maar niet meer dicht (komt schijnbaar vaker voor bij deze Volvo). Niet zo handig als je op die dag naar Amsterdam moet…
* Afbladderende lak van de voorbumper
* Sleutel bleef in het contactslot zitten en kon er niet meer uit.
Na de garantieperiode heb ik (nog) geen kosten buiten het reguliere onderhoud gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.