Volvo V70 2.5 20V Comfort-Line (1997)

autoreview

Volvo V70 2.5 20V Comfort-Line (1997)

Signalement

UitvoeringV70 2.5 20V Comfort-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst411.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 326.000 km

Na 5 jaar een Volvo 740 aut. te hebben gereden was ik onder de indruk van de kwaliteit van Volvo. Alleen het vermogen van de 740 aut. liet wat te wensen over, dus ik ging voor een V70 20v, met 170 pk. Uiteindelijk een mooie gevonden,met een lage km stand van 157000 km,bij een Bovag-garage. Dus met 6 maanden garantie.
Na wat aankoopeisen (bovenste motorsteun defect, draagarmrubbers links, trekhaak) blij de auto opgehaald. Fantastisch geluid,deze roffel! En fijne stoelen. Het vermogen is ruim voldoende, topsnelheid op de Afsluitdijk eenmalig uitgeprobeerd (220).
Na aanvankelijk goedkope afleverbanden heb ik nu Michelin Energys gemonteerd,geen trillingen meer en vastere wegligging. Het verbruik schommelt rond de 1 op 10, olieverbruik nihil. Wel vind ik bij gas los en gasgeven de speling in de aandrijving wat veel, en de oneenparigheid in de bak is bij filerijden ook enigzins hoorbaar. Dit alles schijnt normaal te zijn,motorsteunen zijn in orde, 2 nieuwe.
De km stand is inmiddels 179.000 en dat kunnen er makkelijk 200.000 meer worden.

PROBLEMEN

  • 209.000 km

Het enige probleem is tevens ook berucht bij de 850/V70 classics.

Bij aankoop na de proefrit de auto uitgebreid op de brug bekeken,en behalve de aankoopeisen zoals boven vermeld niets bijzonders.
Thuis aangekomen een laatste blik onder de auto, en ja hoor, olielekkage.
Tussen de bak en het blok. Dus de beruchte krukaskeerring. Dan moet wel het complete subframe los, bak eronderuit, vliegwiel los,en ja,dan de keerring van 17 euro.
Bovag-garage gebeld, en uiteindelijk heeft ie keurig de keerring vervangen. Op mijn verzoek ook meteen een nieuwe originele koppeling, die ik heb betaald.De boel lag toch los.In de garantieperiode nog een keer terug,ditmaal een nieuwe thermostaat (te lage temperatuur), en het rechter raam kon niet met de linker schakelaar dicht.Schakelaar ook vervangen onder garantie.
Na 2 maanden rijden werd het lente, dus rij je vaker met het raam open. Wat mij opviel was dat naast het standaard tandwielgeluid uit de bak, er ook een lager hoorbaar was. Vooral warm was dit echt te horen. Balen .Weer terug naar de garage, en hij kon het niet ontkennen. Ik mocht kiezen, een ruilbak of een goeie gebruikte.
Pff. Een goeie gebruikte, want anders kon ik vast bijbetalen. Ik heb tenslotte een 2de hands auto gekocht. De boel is voor de tweede keer los gegaan, en er zit een andere bak onder. Lang leve Bovag!

Na wat kleine problemen buiten de garantieperiode die ik zelf heb verholpen zoals microswitches in de achterportieren die bleven hangen en windgeruis langs de spiegel kreeg de Volvo 1 jaar na vervanging van de keerring weer lekkage!
Weer langs dezelfde keerring. Balen. Eerst maar de carterventilatie gereinigd, slangen vervangen, en oliepotje. Kosten 70 tientjes. En 3 uur zelf sleutelen.
Helaas, de lekkage bleef. Via een bevriende garage is de keerring weer vervangen, tegelijk ook de bakkeerringen. Volgens de monteur was de vorige keerring gaan lekken langs zn pasvlak, dus onvoorzichtig gemonteerd.
Let wel, een dergelijke reparatie komt vaak door verstopping van de carterventilatie, en kost bij de dealer al gauw zon 800 euro!
Maar nu... nu is ie goed. Eindelijk. Na 3 keer de bak los (2 keer voor de keerring en koppeling, 1 keer voor de bak zelf) hoop ik dat het hierbij blijft.

Verder heb ik voor de APK beide remslangen voor vervangen (tientjeswerk), en de onderste motorsteun.
Als laatste heb ik bij 179.000 alle 4 de banden vervangen. Nu 4 Michelins,want met de B-keus banden was het geen sturen.

20-10-2007
Toch leuk om af en toe je auto wat te upgraden.
Originele mistlampen voor, nieuwe mattenset, en vanwege krassen op de achterbumper heb ik een originele bumperbescherming gekocht (60 euro).Ook nieuwe schijven en blokken voor,origineel. Estate-services in Obdam ontdekt, scheelt qua prijs en levert ook origineel. NB: De mistlampset kost daar 169 euro, en omdat de roffel al helemaal is voorbereid qua bedrading hoef je alleen de schakelaar, relais, en zekering te plaatsen. En de mistlampen natuurlijk. Km-stand is nu 187.000, en alles werkt zoals bedoeld. Wat ik wel merk is dat moderne diesels op de weg hun trekkracht onderin hebben, en de Volvo 2.5 20v moet echt boven de 3000 toeren (variabel inlaatspruitstuk) om dezelfde trekkracht te krijgen. Komt meer dan goed mee in het verkeer, snel, maar allang niet meer een van de snelste.


01-03-2008

Door een veranderde woon-werksituatie waardoor mn vrouw en ik samen 350 euro benzine kwijt zijn is de beslissing toch genomen: LPG inbouwen!
De kilometerstand is nu 193.000, en voor het gas werd ingebouwd distributieriem, waterpomp en spanners vernieuwd, plus multiriem en spanner/geleiderol. Kosten voor alleen het materiaal 400 euro. Ik was zo n 40.000 km te vroeg volgens de laatste riemwissel (elke 120.000 km), maar op de rug van de riem zaten al flink wat scheurtjes! Op tijd vernieuwen dus, liefst te vroeg.

De gasinstallatie is van het merk Teleflex met G3, Vialle zou volgens de inbouwer geen G3 meer leveren voor dit type v70 (bosch ecu)
Ik moet zeggen, keurig ingebouwd, en geen of nauwelijks merkbaar vermogenverlies.
De kosten, zo n 2100 euro heb ik er na 10 maanden uit, en daarna bespaar ik gemiddeld gauw zo n 200 euro per maand aan benzinekosten.

Naast het normale onderhoud (bougies, filters, olie) eigenlijk geen verdere kosten, misschien de achterschokbrekers binnenkort, ze klokken koud een beetje.

Wel weet ik dat de Volvo op zn oude dag (11 jaar) heel veel kilometers zal gaan maken, met regelmatig tripjes richting Frankrijk. Ook is het de bedoeling hem nog een jaar of 5 (of langer?) te houden. Daarna....een V70 Cross Country...mijmer


aug2008 km 209.000

Sinds een maand of 3 last van een irritante trilling met remmen. Dit uitte zich in een dreunend geluid boven de 100km/u, en ik besloot de achterschijven, blokken, en remklauwen te vervangen (revisie).Helaas, nog steeds die dreun. Achterschijven voor de zekerheid af laten draaien, eentje was enigszins krom. Iets beter, maar nog steeds dreunen. Voorschijven en blokken vervangen, en de linker fusee bleek wat speling te hebben, dus nieuwe draagarm. Resultaat? Nog steeds dreunen!!!

Alle rubbers gecontroleerd, en van ellende originele achterschijven met blokken bij de dealer gehaald. Ik ben nu 400 km verder en mijn voorzichtige conclusie is dattie echt stil is nu. Gewoon pech gehad met de eerste set achterschijven (imitatie).

Febr.2010
km stand 242.000

Eigenlijk geen bijzonderheden, de Volvo gaat al geruime tijd probleemloos door!

okt 2011
km stand 289.000

Auto wordt nu wel wat ouder, nieuwe voorbanden slijten scheef,waarschijnlijk door draagarmrubbers die versleten zijn. Voorschokbrekers worden wat slapper, een kras in de deur, een scheur op de naad in de achterbank...Motorisch beresterk op lpg ook, en na een wasbeurt nog altijd een mooie auto!


juni 2013
km stand 326.000

We rijden alweer geruime tijd zonder noemenswaardige problemen.De gasinjectoren van Teleflex bleken van slechte kwaliteit maar daar kan de Volvo niks aan doen! 5 nieuwe injectoren en sindsdien op lpg geen klachten meer.Distributieriem met waterpomp ook voor de tweede keer vervangen (303.000km) Verder is het tweede voorraam helaas alweer gebarsten. En is er een achterschokbreker aan t zweten. Voor t eerst heeft de Volvo ons laten staan, terwijl met het losnemen van de stekker van de luchtmassameter we in noodloop verder hadden gekund.Vandaag zelf de luchtmassameter vervangen.Bij de dealer kost deze 360 euro! In Obdam zit echter een Volvo-specialist, en betaal je ruim 220 euro. Verder op een paar nieuwe banden geen bijzonderheden. Zeer betrouwbare auto, en vrijwel geen onverwachte kosten. Zo worden ze niet meer gemaakt!

Nog steeds!

  • 383.000 km

En hoewel de v70 al bijna 4 ton gereden heeft, wordt hij nog steeds volop gereden door mn vrouw.
Wel vandaag een V70 uit 2003 erbij gekocht, zodat ik deze alvast kan opknappen en lpg kan laten inbouwen.

En nog!

  • 411.000 km

De oude v70 rijdt nog altijd bij ons! Ok, hij wordt oud, maar net weer goedgekeurd en een nieuwe distributieriem. Elke week toch 500 km woon-werkverkeer. Wel is er een xc70 bijgekomen. Eind 2005, 2.5t Wat een mooie auto!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.