Volvo V70 2.5 (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 2.5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 271.000 km |
KM-stand laatst | 607.000 km |
V 70 1998 g3
- 541.000 km
Na vijf jaar in deze volvo V70 rondgereden te hebben vind ik dat ik wel enige ervaringen kan delen..
De auto aangeschaft na ongeveer 25 auto's in mijn bezit te hebben gehad, meestal niet langer dan een of anderhalf jaar. Ik was van plan maximaal drie jaar met de auto te doen, zeker gezien de km stand bij aanschaf. Het kan anders lopen. Om mijn enthousiasme duidelijk te maken: ik kan geen alternatieve kandidaat verzinnen om voor deze kilometerprijs zo comfortabel rond te rijden. Het uiterlijk, hoekig maar niet lomp staat mij nog steeds niet tegen.
Het betreft een 2.5 vijfcylinder met 10 kleppen die 140 pk levert, op een gewicht van 1545 kg. Dit betekend geen schokkende cijfers, maar prima met het verkeer mee kunnen komen. De auto is in staat om langdurig hoge gemiddelde snelheden aan te kunnen op de Autobahn. Het gemiddeld verbruik ligt over de 270.000 km op ongeveer 1 op 9. Op de cruisecontrole met een snelheid van 110 km/u haal ik 1 op 10 maar dat is toch net te sloom.
De uitrusting van deze inmiddels 11 jaar oude auto voldoet nog aan mijn wensen: handgeschakeld (originele koppeling zit er nog in!), volledig zwart leer, automatische climaatregeling, niveauregeling, lichtmetalen velgen. Het leer vertoont inmiddels wat droogtescheurtjes, maar een keer per jaar behandel ik het met een leerbehandelingsmiddel en het ziet er uit alsof het nog jaren mee kan.
Het rijden met deze auto ervaar ik als zeer comfortabel. Zoals mijn kilometeraantal al doet vermoeden heb ik daarbij een groot deel snelweg versleten. Daar is deze auto voor gemaakt, momenteel rijd ik minder en merk dat een kleinere auto gewoon wendbaarder is in de stad.
Kosten:
De V70 is voorzien van een vialle g3 onderbouw gasinstallatie, waar ik max. 52 liter in kwijt kan. In de praktijk is dat ongeveer 450 km tot de volgend tank. De pomp die in de gastank gebouwd zit heeft het overigens eenmaal begeven bij een km stand van 380 dkm, een bekend euvel van deze fabrikant. De pomp is niet los te vervangen, dus zit je aan een nieuwe/gereviseerde tank+pomp van 800 euro.
Een ander zwak deel van dit type auto is de airco. Ook deze is eenmaal flink onder handen genomen (compressor+droger) Kosten ongeveer 900 euro bij een km stand van 340.000.
Verder zijn er eigenlijk geen vreemde zaken naar voren gekomen, naast het reguliere onderhoud. Overigens kan ook dit reguliere onderhoud enorm uit de klauwen lopen als je bij de officiele dealer aanklopt. Als hoogtepunt noem ik een grote beurt bij 360.000 km van 2424 euro. (distributie+band+ontsteking+lpg relais+vloeistoffen en filters)
Sinds deze beurt heb ik mijzelf wat meer verdiept in de techniek van de auto en ben zelf regelmatig aan het sleutelen, of ga naar de allround garage. Dit is zeer sterk terug te zien in onderstaand kostenoverzicht per jaar.
Aan de koppeling, versnellingsbak of motor is nog nooit gesleuteld. Echt een kwaliteitsprodukt waar ik veel waardering voor heb!
Onder de auto heb ik altijd michelen energy banden die zo'n 90.000 km meegaan. Ik wissel ze 3 keer van voor naar achter om cuppen van de achterbanden tegen te gaan. Daar is deze auto gevoelig voor.
kosten onderhoud per jaar, bij 54000 km gemiddeld:
2004: 2915,-
2005: 3411,-
2006: 910,-
2007: 1144,-
2008: 780,-
Tja, hoe lang zal ik nog met deze auto doorgaan? De motor gebruikt zeer minimaal olie (0,5 l op 10.000 km) Er zijn geen vervelende defecten, afgelopen apk in augustus was zonder enkele aanmerking. Ik kan lezen en schijven met de auto, en rij met veel plezier 1000 km in een weekend. Ik hou je op de hoogte hoe het verder gaat!
Problemen:
De eerlijkheid gebied te zeggen dat er best wel eens iets aan de hand is geweest. Dat is deels te verklaren door de hoge km stand.
Ik noem:
- relais + pomp lpg installatie defect. Is een vialle produkt, kun je de volvo eigenlijk niet aanrekenen
- airco, is een zwak punt
- brandstofpomp defect na ongeveer 400.000 km.
- meer dan gemiddeld reactiestangetjes van de stabilisatorstang voorzijde. Eenvoudig zelf te vervangen
update : hij gaat er uit
- 546.500 km
de kogel is door de kerk.. De V70 gaat er uit, en maakt plaats voor een oldtimer. Vijfenhalf jaar met heel veel plezier in deze auto gereden, en ondanks de km-stand verwacht ik dat hij nog jaren mee kan!
oude liefde roest niet
- 597.000 km
Zo'n twee jaar terug meldde ik dat ik de v70 de deur uit had gedaan. Oeioei, wat heb ik daar een spijt van gehad! Na de Volvo een saab 90, bmw 5 serie, peugeot 307sw en een 940 gehad maar nergens had ik het goede gevoel bij.
Autorijden is voor mij emotie blijkbaar. Anderhalve week geleden kwam ik op internet mijn oude v70 tegen, en binnen een dag stond ie weer bij mij voor de deur!! Sinds ik hem weg heb gedaan is er weinig aan onderhoud gebeurt maar de auto loopt nog prachtig!!
Ik heb besloten flink wat tijd/energie en geld in de auto te steken en er nog jaren mee rond te sturen.
Afgelopen week het meeste achterstallige onderhoud weggewerkt, flink gepoetst en 1500 km erbij opgezet :-) Het is echt een heerlijke auto om mee te cruisen. Vandaag wordt de koppeling vervangen, het mag na 6 ton.
wordt vervolgt ;-)
update
- 607.000 km
Sinds de hernieuwde aanschaf flink wat tijd en energie in de V70 gestoken.
De airco laten legen en opnieuw vullen, distributie, lekkage koelsysteem, en de koppeling voor het eerst vervangen na 6 ton! Wat een verschil met een verse koppelingsset.
Eigenlijk is de V70 probleemloos, verbruik olie 0,75 l op 10.000 km, verbruik 1/9,5 op gas en verder gewoon lekker doorgaan!!
Uiterlijk is de kilometerstand wel aan de auto af te zien, steenslag en hier en daar een deukje. Ik ga op zoek naar wat goed gebruikt plaatwerk, en een deel laten spuiten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.