Volvo V70 2.4D Momentum (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 2.4D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 251.000 km |
KM-stand laatst | 276.423 km |
Eerste ervaringen
- 253.000 km
Wat een fijne auto! Dat is eigenlijk de kern van mijn ervaring tot nu toe. Oké we hebben de auto ook nog maar een paar weken in bezit, maar in een korte tijd kan je veel ellende tegenkomen…
Laat ik bij het begin beginnen.
We reden een S60 D5 automaat uit 2002 (zie review) naar volle tevredenheid, maar vanwege gezinsuitbreiding werd het tijd voor een ruimere auto, het liefste een V70. We hebben eerst de S60 ingeruild voor een oudere V70 (uit 2007) maar dat was geen succes… zie mijn review van de S60.
Na die tegenvaller hebben we (na wat juridische ellende) onze S60 weer teruggekregen en zijn we opnieuw gaan zoeken, ditmaal bij officiële Volvo dealers (of toch in ieder geval BOVAG garages). De eisen:
- mooie V70 (liefste zwart, grijs of donderblauw), diesel, automaat, leer en stoelverwarming, bluetooth, goede radio, mooie velgen (origineel geen after market meuk).
Na een tijdje zoeken kwam deze V70 op ons pad, het gaat om een V70 2.4d Momentum Geartronic automaat uit 2009 met afgerond 250.000 km op de teller. Van de eerste eigenaar die de auto nieuw heeft gekocht en altijd heeft onderhouden bij Volvo Verkerk in Utrecht. Ondanks de hoge km stand durfde ik het aan omdat het onderhoud gewoon netjes is uitgevoerd en de gehele geschiedenis inzichtelijk is.
De grote Zweed heeft o.a.:
- Leer
- Navigatie (up to date)
- 18 inch Volvo velgen met zomerbanden
- 16 inch Volvo velgen met winterbanden
- Stoelverwarming
- Blauwtand voor de telefoon
- Parkeersensoren en een regensensor.
De proefrit was echt een openbaring, wat rijdt dat lekker zeg! De S60 was al comfortabel, maar dit is weer een hoger niveau. Ik was altijd lyrisch over de stoelen van mijn S60, maar deze V70 heeft nog comfortabelere stoelen. Tijdens het rijden in de V70 valt ook op hoe solide de auto voelt, geen rammeltje of geluidje.
Nette inruilprijs en korting gekregen. Levering was inclusief: nieuwe APK, 6 maanden BOVAG garantie, een jaar lang Volvo Europa service, uitgebreide afleverbeurt inclusief navi update. De bagagerol was beschadigd die zou worden vervangen. Bij de afleverbeurt zijn de voorbanden (18 inch) vervangen, de remschijven en blokken rondom vervangen en de standaard werkzaamheden (filters e.d.) uitgevoerd.
We hebben nu de eerste lange ritten ( +200 km) achter de rug en mijn conclusie tot nu is dat het een ontzettend fijne reisauto is die zich vooral op de snelweg in zijn element voelt. Ik heb erg veel zin om hier de komende jaren duizenden kilometers mee te gaan rijden en zal deze review bijhouden. Ik ben vooral benieuwd hoe duur het onderhoud zal zijn, vergeleken met de S60. De scores van de auto zet in voorlopig op goed, uitmuntend kan ik echt pas geven na een paar duizend kilometer. Ik zal ook een foto plaatsten. Kortom, wordt vervolgd!
De eerste paar duizend km’s ervaring
- 260.000 km
De V70 is nu een kleine drie maanden in ons bezit en we zijn zo’n 7500 km onderweg geweest. Met name woon werk verkeer, veel snelweg kilometers. Het is op de snelweg waar deze auto ook het beste tot z’n recht komt. Heerlijk stil en comfortabel kilometers vreten, daar zit het talent van de V70. In de binnenstad is het toch vooral een grote auto met een enorme draaicirkel (al was die van de oude S60 naar mijn gevoel nog groter) en het is ook wel merkbaar dat er een dikke vijfcilinder in het vooronder ligt.
Zoals gezegd de kilometers vliegen comfortabel onder de Zweed door en elke dag stap ik met een glimlach in de auto, zelfs als ik om 06.30 uur moet vertrekken….
Die glimlach was even verdwenen toen de stoelverwarming en de regensensor ermee ophielden. Dit is gelukkig netjes onder garantie door Verkerk opgelost. Zelfs twee dagen een lekkere V60 D4 te leen meegekregen, wat een genot om mee te rijden! Die D4 is een hele stille en snelle motor, al mis je de vijfcilinder na een tijdje wel een beetje. De ruimte aan boord van een V60 valt ook tegen vergeleken met de V70, ook de stoelen zijn van de meer sportieve kant wat het comfort niet direct ten goede komt. Maar goed, dit is geen review van een V60 leenauto, maar van mijn V70. Na de reparaties werkte alles weer keurig, dus nu het kouder wordt (al lijkt het daar niet op, 17 graden op 31 oktober)heb ik weer een warme stoel, top!
Al met al bevalt de V70 dus prima, super comfortabel, snel en krachtig genoeg, hoog gevoel van veiligheid, ontzettend veel ruimte en heerlijke (weer verwarmde) stoelen!
De komende weken zal er nog meer gereden gaan worden, als er iets te melden valt zal ik de review weer updaten.
Eerste servicebeurt
- 276.423 km
De eerste 25.000 km zitten er op en dat betekende ook meteen de eerste reguliere service beurt. Deze heb ik laten uitvoeren bij de Volvo garage bij mij in de buurt (Bluekens) omdat de garantie inmiddels toch is vervallen had het weinig zin om helemaal naar Utrecht te rijden. Daarnaast had ik met mijn vorige auto goede ervaringen bij dit bedrijf, dus blijf daar klant.
De V70 heeft een ochtend bij de garage gestaan en toen kwam het verlossende telefoontje, niets bijzonders aan de hand alleen de remvloeistof en de ruitenwisserbladen moeten vervangen worden. Dat laatste had ik tijdens het rijden in de regen ook al gemerkt, maar was ik helemaal vergeten te melden bij afgifte van de auto. Kortom, netjes gedaan weer. Er zijn natuurlijk wel andere werkzaamheden uitgevoerd die horen bij het reguliere onderhoud, filters, olie, updates en een hulp aggregaatriem plus spanner is vervangen et cetera. ik weet niet precies wat dat laatste is, dat vraag nog wel eens na. De kosten zijn toch alweer een slordige 900 euro. Maar ja, bij de S60 waren de kosten vaak boven de duizend euro en we zijn ook alweer meer dan 25000 km verder.
De V70 bevalt overigens helemaal, de auto rijdt heerlijk, stoelen zijn erg fijn en er is ontzettend veel ruimte aan boord. Nu we een kleine hebben is vooral dat laatste een waar genot. Het is ongelofelijk hoeveel zooi je meesleurt voor zo’n klein mensje. Het past met gemak in de achterbak van de V70, je gooit het er bijna letterlijk in en het afdekscherm gaat gewoon nog dicht. Je ziet om je heen veel mensen prutsen met inladen en stapelen met spullen, daar hebben wij geen last van.
Het enige nadeel van de V70 is dat de kosten aan de hoge kant zijn. Het is nu eenmaal een grote, zware diesel en wij hechten waarde aan gedegen onderhoud omdat we de auto ook veel gebruiken. Dat het geen goedkope hobby is om een grote Volvo diesel te rijden wist ik al, dus het is voor mij ook geen reden om een lage waardering voor de auto te geven. Mijn ervaringen tot nu toe, in de ruim 25.000 km die ik heb afgelegd met de V70 zijn vooral erg positief. Ik zal dan ook de beoordeling op comfort en op betrouwbaarheid naar boven bijstellen tot 5-sterren. Prestaties en kosten blijven beide op 4 sterren staan. Ik kies hiervoor omdat het comfort ook echt de meerwaarde van deze auto geeft en omdat er tijdens de servicebeurt niets is gevonden geef ik betrouwbaarheid ook de hoogste score. Prestaties zijn goed, dat blijft dus op 4 sterren staan. Ik mis geen vermogen, ook tussensprintjes worden goed opgepakt dankzij het enorme koppel van de auto. Maar onze oude S60 was toch sneller en dat echte snelle, dat mis ik wel eens. Kosten zijn nou eenmaal vrij hoog, dat weet ik en dat weet iedereen die een grote diesel koopt, omdat er geen onvoorziene kosten zijn blijft dit op 4 sterren staan. Kortom hier zit een zeer tevreden Volvo rijder, als dat zo doorgaat wordt het echt nog eens Volvo for life.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.