Volvo V70 2.4 T XC Nordic (2000)

autoreview

Volvo V70 2.4 T XC Nordic (2000)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 T XC Nordic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf260.000 km
KM-stand laatst271.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V70 Cross Country

  • 263.000 km

Na de geboorte van onze dochter bleek al snel dat de Saab 9-3 coupe lpt (getuned tot stage 1, 225 pk!) niet praktisch en ruim genoeg meer was. Op zoek dus naar een station. Als fervent autoliefhebber moest het uiteraard wel iets bijzonders zijn dus in eerste instantie me gericht op een mooie Saab 9-5 Estate. Tot ik op Marktplaats een hele mooie zwarte Volvo V70 Cross Country uit maart 2000 tegenkwam. Zag er keurig uit en was goed onderhouden. Proefrit gemaakt en auto meteen gekocht. Auto was in het echt net zo mooi als op de foto's en ik kreeg er een stapel facturen bij van om en nabij de 20.000 euro. Een aantal zwakke punten van de Volvo zoals airco, differenieel en haakse overbrenging waren reeds vervangen. Maand voor aankoop waren er nog vier nieuwe banden op gekomen.

Auto is voorzien van alle toeters en bellen. Lederen bekleding, audio-installatie met 9 speakers, (goedwerkende) airco. Verwarmde voorstoelen en achterbank etc. Alles werkt naar behoren en alles voelt even onverwoestbaar aan.

Bij een autoliefhebber die ik nog kende van het Saabforum de auto professioneel laten poetsen. Zelf nieuwe matten besteld en de auto staat er voor zijn leeftijd weer keurig bij. Blijft een zeer representatieve auto om te zien.

Voor de vakantie nog een kleine beurt laten geven en een verse APK. In totaal bijna 3000 kilometer gereden naar Noord spanje en terug. Op zowel de heen- als terugreis heeft de auto zich perfect gehouden. Auto is op constante snelheden erg stil. Alleen bij gasgeven hoor je de bekende roffel. Stoelen zitten heerlijk. Ook tot de ontdekking gekomen dat er geen cruise control op zit. Is op de lange afstanden zeker een gemis. Ondanks de toch respectabele kilometerstand van 260000 km rijdt de auto als een nieuwe. Nu ik wat meer kilometers heb gereden valt me ook op hoe overzichtelijk de carrosserie is. Niet zo vreemd natuurlijk met die hoekige lijnen maar parkeren en door nauwe straatjes rijden is geen enkel probleem ondanks dat het toch eem lel van een auto is. Moet zeggen dat dit met afstand de fijnste auto is die ik tot nu toe heb gehad.

De vierwielaandrijving bij dit model schijnt een zwak punt te zijn. Een goede bandenspanning en regelmatig de banden van voor naar achter wisselen om gelijke profieldiepte te houden schijnt te helpen. Enige vreemde wat ik heb kunnen ontdekken is dat bij het uitzetten van de motor er een geluid uit het dashboard komt. Lijkt wel of de airco nog even een soort zuigend geluid maakt.

eerste mankementen

  • 265.000 km

Volvo vertoont de eerste "mankementen".
Gister op de snelweg hoorde ik om de zoveel seconden een pieptoon uit het dashboard komen. Nu wist ik al dat de airco eigenlijk bijgevuld moest worden. Het geluid waar ik de vorige review mee eindigde (op het Volvo-forum omschreven als de ademhaling van Dart Vader) geeft aan dat er hoognodig wat koelmiddel bij moet. De airco uitgezet en weg pieptoon. Binnenkort dus even een afspraak maken met een aircospecialist. Op de terugweg zat er opeens een trilling in het stuur vergezeld van een penetrante schroeilucht. Wist meteen hoe laat het was. Vastgelopen remklauw. Komt vaker voor heb ik begrepen dus meteen naar laten kijken. Bleek de remklauw rechtvoor te zijn. Deze is weer gangbaar gemaakt maar kreeg wel het advies om toch een nieuwe remklauw te laten monteren. Omdat je naar mijn mening op de remmerij niet moet beknibbelen maar meteen twee nieuwe remklauwen laten bestellen. Kosten inclusief montage € 453,=.

airco doet het weer!

  • 265.000 km

Vandaag de airco laten checken. Diagnose: nog 120 gram koelmiddel in het systeem. Zou 750 gram moeten zijn. Systeem leeggemaakt, leidingen gereinigd en gevuld met 750 gram vers koelmiddel. Airco werkt weer perfect (en zonder pieptoon). Kosten: € 119,=

ingeruild

  • 271.000 km

Na precies een jaar te hebben rondgereden in de Cross Country heb ik hem afgelopen vrijdag ingeruild op een werkelijk in nieuwstaat verkerende V70 2.4 uit 2002.

Het is een dealer onderhouden auto met de aangename kilometerstand van 133000 km. Mijn tweede Volvo dus. Kan niet wachten tot ik hem op kan halen!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.