Volvo V70 2.4 170pk Europa Exclusive (2000)

Volvo V70 2.4 170pk Europa Exclusive (2000)

UitvoeringV70 2.4 170pk Europa Exclusive
Bouwjaar2000

Ik heb altijd leaseauto’s gereden. Begonnen in een Renault 19 en daarna van alles wat. De laatste waren een VW Passat Station 110 pk TDI, fantastische auto maar toch wel serieuze problemen mee gehad. Daarna twee V70’s van het nieuwe type. Eerst een 2.5D en later een D5. Zeer fijne auto’s met een geweldig rijcomfort en perfecte uitstraling. Wel wat problemen gehad. Vooral met de eerste die één van de eersten van het nieuwe type was. RTI uiteindelijk nooit goed gewerkt. Laatste leaseauto was een VW Touran. SUPER! Ideale gezinsbak zonder verdere pretenties. Reed strak, geen kraakjes geweldig zitcomfort en een optimaal ruimtegebruik.

Wat mij betreft was dit ook de eerste auto om te kopen toen ik besloot om ’privé’ te gaan rijden. Uiteindelijk bleek een diesel te duur en zeker deze Touran met weinig km’s. Uiteindelijk gaan zoeken op het WWW naar een V70 van het eerste type of een VW Passat. Na goed het aanbod te hebben gevolgd heb ik voor een zeer goede prijs een dealeronderhouden V70 Classic Europa Exclusive kunnen kopen. Uiteindelijk gekozen voor een automaat omdat me dat toch wel heel fijn leek. Het betreft de laatste uitvoering met de 2.4 170 pk motor. Deze is gekoppeld aan een 5-traps automaat. Dit in tegenstelling tot wat wordt vermeld in CarBase.

De auto was echt een goede deal! Weliswaar zakelijk bereden maar technisch in goede staat. Wel hier en daar gebruikerssporen; krasjes, deukjes, velgen met stoeprandschade en loszittende deurpanelen. Soms vraag je je af hoe berijders met hun leasebak omgaan! Gezien het feit dat de auto een automaat was en geen trekhaak had wel doorgepakt en aangeschaft. Al die kleine dingen zelf opgelost. Wat overblijft, is een auto die weinig km’s had en zeer royaal is uitgerust. Leer, automaat, (nep)hout, Cd-speler, lichtmetaal kortom vrijwel alle beschikbare opties.

Mijn belangrijkste argumenten om deze auto aan te schaffen waren imago, veiligheid, uitstraling en lange levensduur. Ik heb bewust niet gekozen voor een V70 van het tweede type. Ondanks dat deze auto de aanleiding is voor mijn voorkeur voor Volvo. Op het moment dat ik een auto ging aanschaffen waren ze te duur of met veel km’s. Ondanks dat ik er alle vertrouwen in heb dat de V70’s ontzettend veel km’s kunnen maken. Eerlijk gezegd heb ik het oude type altijd erg mooi gevonden, in de leasetijd zelfs ernstig getwijfeld of het toch geen type 1 moest worden. De V70R AWD in Laserblue of Safran kun je zelfs rangschikken onder de noemer ’droomwagens’. Gezien de hogere kosten voor brandstof en onderhoud heb ik die stap niet gemaakt. Stiekem wel eens een beetje spijt van...

De auto rijdt zoals verwacht; degelijk, comfortabel maar niet spectaculair. Eerlijk gezegd kon ik met de Touran ’harder de hoek om’ dan met de V70. De auto geeft een veilig gevoel, is stil en indien warm schakelt de automaat snel en soepel en is niet besluiteloos. Het brandstofverbruik is hoger dan met een handbak maar het comfort vergoedt veel! De auto heeft wel wat piepjes en kraakjes. Voor een auto die in principe al in 1992 is ontworpen (eerste 850!) is het echter goed te doen. Dat de nieuwe reclame maakte voor het feit dat ie veel stijver was is terecht; het is ook zo. Met deze heb je meer het gevoel dat je over den drempel heen glijdt. De auto tordeert voelbaar meer dan de V70 2 en zeker meer dan een Touran (dat was net een kluis op wielen!)

De prestaties zijn ok. Het is uiteraard geen turbo en dat merk je. In het begin moest ik erg wennen aan de r

- Loszittende interieurdelen (als gevolg van inbouw?)Alles weer vastgezet met nieuwe klemmetjes
- Trilling in de zomerbanden bij 120 km per uur
- Bagagerolhoes stuk (schijnen ze allemaal te gaan trouwens) zelf met op maat gemaakte metalen onderdelen gerepareerd
- Schraaprubbers van linker voor- en achterportier beschadigd door roest als gevolg van inbraakpoging, zelf vervangen
- Hoge tonen claxon miste, van de sloop gehaald en gemonteerd
- Spiegelverstelling stuk, schakelaar besteld en ingebouwd
- De trillingen blijken te zijn veroorzaakt door vastzittende remklauwen. Eén keer was het zo erg dat de klauw vast bleef zitten. Dit is gereviseerd. Inmiddels heeft het probleem zich niet meer voorgedaan