Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2005)

autoreview

Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2005)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 140pk Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo

  • 144.000 km

Enige tijd geleden heb ik een Volvo V70 aangeschaft. Het aankoopproces heb ik ruim de tijd voor genomen. Wij wilden een station waar drie kinderen ruim in zitten. Daarnaast moest het een grote pakezel zijn die ons als kampeerders comfortabel naar Zuid-Frankrijk brengt.

Tot slot wilde ik een betrouwbare auto die lang meegaat. Afschrijving is een stille sluipmoordenaar. Hogere onderhoudskosten doen weliswaar "echt" pijn maar als je lang rijdt maakt het niet zoveel uit.

Mijn shortlist was:
- MB E klasse W210 Station
- VW Passat Station
- Volvo V70
- Saab 93 Sport Estate

De Saab viel af want die was me te klein, wel van auw want ik heb iets met dat merk. De MB bleek roestgevoelig en dus werd het een strijd tussen de VW en de Volvo.

Een bekende bij mij in de buurt die verstand heeft van auto's vertelde me dat een Volvo V70 een bijzonder sterke auto is. Als hij tijdig zijn onderhoud krijgt gaat zo'n auto jaren mee. De Passat raadde hij niet aan. Goede auto maar niet eentje die na 4 ton nog blijft draaien.

De autotest van de Anwb bevestigen dit beeld. Verder zag ik de nodige Volvo's V70 staan bij de dealer met 3 ton+. En bij handelaren zelfs met 5 ton+. Kortom, deze auto durfde ik wel aan.

Uiteindelijk ben ik bij Vos in Gorinchem geslaagd en heb inmiddels ervaren dat je daar goed geholpen wordt. Ook na de deal is men niet kinderachtig. Je kunt er gerust een auto kopen. Mijn V70 moest in ieder geval leer hebben. Dat was een harde eis. Navigatie, telefoon, grote velgen, ik geef er niet om, maar leer wel.

Inmiddels is de V70 heen en weer geweest naar de Provence met een bomvolle bagagewagen. Wat is dit een comfortabele reiswagen. Wat een fijne stoelen heeft dat ding. We reden in 14 uur van Utrecht naar de Mont Ventoux hetgeen met kids en kar echt een goede tijd mag worden genoemd. Comfortabel 130 in de cruise control, filmpje op de achterbank, lekker muziekje erbij voor de ouders, wat een mooi leven.

Enige wat mij opviel is dat hij na 5000 km zin had in olie. Even bijgevuld, heb ik thuis geen last meer van gehad. Het kan best dat het gesleep in de bergen en met de bagagewagen hem heeft aangezet tot een slokje olie. Tant pis..

Verder heb ik de melding gehad dat er iets met het ABS systeem mis was. Dit mocht ik van Vos bij de dealer in de buurt laten repareren. Was één boutje losgetrild, daarna is de melding niet meer teruggekomen.

De auto rijdt goed, niet zo snel maar dat hoeft van mij niet zo. Wil je hard rijden, ga voor de turbo en niet voor de 170pk. En echt, neem er eentje met leer, het maakt de auto af.

aanvulling

  • 146.000 km

Op verzoek van vragenstellers licht ik nog wat rijbeleving toe. Ik vind de V70 met dit blok een rustige auto. Hij nodigt uit tot cruisen i.p.v. jakkeren. Hij kan best goed aanzetten als je hem op zijn donder geeft. Soms bij het invoegen of passeren is dat handig maar meestal blijft ie laag in de toeren bij mij. Gaat ie langer van mee en pakt ie ook minder peut. Heb dan ook tot op heden nog geen bon gepakt ermee terwijl ik toch regelmatig op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam vertoef :-(

Het interieur is een feest. Nergens zie je aan dat die wagen bijna 10 jaar oud is. Alles doet het , geen rammels. De stoelen zijn stevig en gemaakt voor mensen met germaans postuur. De achterbank is voor kinderen ideaal. Kofferbak kun je alleen maar van dromen.

Ik mis eigenlijk alleen een aansluiting voor de IPhone. Is dat een beetje eenvoudig te fixen?

grote beurt

  • 149.000 km

Na 1 jaar ben ik nog steeds erg blij met de V70. Van de week is hij voor een grote beurt/apk opgegaan. Er waren geen bijzonderheden. De auto is probleemloos weer geschikt voor een extra jaartje rijden. Daarmee blijft ie binnen gereserveerd jaarbudget van 1200 pop. De uitgaven van deze cyclus waren:
- grote beurt/apk EU 425
- aankoop winterbanden EU 502
- olie bijvullen langs de péage EU 28
- Totaal: EU 957

Ben nog steeds zeer content met de V70. Goede keuze om de 2.4 met 140 pk te nemen wat ik ben bonnenvrij gebleven :-)

Grote beurt APK

  • 180.000 km

De V70 is weer naar Vos geweest voor de jaarlijkse check up. De volgende zaken:
- de bougies conform schema vervangen
- het rechter buitenspiegelglas was kapot gegaan agv steenslag

Totale nota: 600 pop

Ja mensen, onderhoud en V70 is niet het meest boeiende onderwerp. Weinig spectakel weer. Ik verwijs u gaarne door naar de pagina's van Renault en Citroen voor leedvermaak. Ik tuf weer een jaartje probleemloos door.

Grote beurt

  • 210.000 km

De Volvo is weer bij Vos geweest voor een grote beurt. Ik was maar liefst € 6,19 kwijt omdat de raamlijst klapperde. Geen issues.. zo saai een review over een V70 die niet is ingereden.. Ik tuf weer een jaartje probleemloos door. Wat een heerlijke auto!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.