Volvo V70 2.0T R-Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.0T R-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Samenvatting van het eerste jaar
- 16.900 km
R-design pakket
---------------
Het sportieve uiterlijk was een belangrijke reden om deze V70 uitvoering te kiezen.
Toen ik vanavond (opnieuw) een review van TopGear over een V70 met R-design pakket las, volgens TopGear en ondergetekende nog steeds "Sub Zero" cool, besloot ik hiermee mijn review te starten omdat het de spijker op z'n kop slaat:
"Don't get the impression that it's, y'know, exciting. Not a bit of it. The V70 is still resolutely Volvo in feel, understeering cautiously and generally feeling safe as houses. Actually, scrap that. The V70 is considerably safer than houses. Houses get damp and rot and bits fall off them. The V70 will not rot or fall apart. The V70 feels like it's made of three-inch thick steel and will survive a direct hit from a mortar, ...
The only time the V70 feels any less than mortar-proof is a slight choppiness of ride over bad roads, the fault of the 18-inch wheels on this ‘R-Design' version. Volvo is trying to pitch its R-Design as a trendy Scandinavian rival to BMW's M-Divison or Merc's AMG, but I'm not convinced. ..."
Daaraan wil ik toevoegen dat:
1. Volvo tijdens het verkoopgesprek beweerde dat 18 inch wielen met zomerbanden even comfortabel waren als de 17 inch met winterbanden waarmee ik proefreed. Lariekoek, zoals blijkt nu mijn auto voor het eerst op 17 inch winterbanden staat. De Volvo service balie blijkt achteraf het verhaal van de Volvo verkoper ook raar te vinden, de waarheid is bij Volvo blijkbaar afhankelijk van het plekje in de zaak.
2. de R-design stoel irriteert dagelijks doordat de wangen te hard zijn, en het zitvlak te smal en (na wat minuten zitten) te zacht. De stiksels of de vulling (gemaakt van Björn Borg's versleten tennisballen?) drukken daardoor continu extreem oncomfortabel als vuisten in je benen en billen. De wangen dwingen je benen in kokerrok stand, terwijl mannen meestal als een cowboy achter het stuur zitten (een amazone rijpositie zit vreemdgenoeg wel goed, alleen kan je dan niet meer bij de pedalen...). Bij een korte proefrit merk je dit niet of nauwelijks, in het bijzonder als de "R" in de maand zit en het zitvlak om de één of andere reden minder snel inzakt, zoals tijdens de proefrit. In een "myreview" van een V70 D5 R-design rijder wordt dit euvel zeer precies omschreven. De dealer is zeer huiverig om hier iets aan te doen, naar zeggen omdat het leer er niet fraaier op wordt als de vulling wordt aangepast. Op den duur zouden de wangen vanzelf vlakker worden, mn. aan de instapkant, maar na 1 jaar nog niet dus.
2.0T motor & aandrijflijn, onderstel
------------------------------------
Van de 2.0T motor had ik hoge verwachtingen, of zoals Volvo adverteerde, ik verwachte dat deze "krachtig èn zuinig" was.
1. "Sound"
De 2.5T vijfcilinder benzine heb ik daarom niet eens uitgeprobeerd, mede omdat ik die in een (oude) S70 als een tractor vond klinken. Laatst hoorde ik echter zo'n motor in een jonge S60 van het oude model, en dat geluid was om jaloers op te worden: als een naaimachientje, soepel en opzwepend, beschaafd maar toch krachtig, mooi, met name op toeren. De 2.0T klinkt - hoe stil die motor ook is - als een diesel, en zo rijd je er ook mee, "hoog in het koppel en laag in de toeren", oftewel volgens het nieuwe rijden.
2. Verbruik
Volg je niet het nieuwe rijden, en trek je sportief op, dan stijgt je verbruik naar 1:10 of slechter. Schakel je altijd op rond 2000 toeren, net als de Powershift, dan red je net als ik ca. 1:11,5, meer km's haal je niet uit je liter benzine (met bandenspanning op eco druk van 2,6 bar, zoveel mogelijk uitrollen in z'n vrij -net als de Powershift-, niet veel versnellen, max. snelheid niet overschrijden). Vlak na de 2.0T bracht Volvo de T4 benzine motor uit, een lange slag motor met minder inhoud, die dus zuiniger is maar bijna evenveel koppel levert bij lage toeren, en minder krachtig is bij hoge toeren dan de 2.0T. In de praktijk gebruikt de T4 zo'n 1 liter minder per 100 km heb ik gehoord. De oude 2.5T schijnt minimaal ca. 1:10 te gebruiken in de V70, dus zuinig is relatief bij Volvo, en sterk afhankelijk van het moment. Ik heb na aflevering van mijn 2.0T ook even met een T4 gereden en bij lage toeren merkte ik idd weinig verschil qua kracht met de 2.0T, de T4 leek zelfs wat beter op te pakken rond de 1500 toeren, vond ik stiller en beter bij een V70 zonder sportonderstel te passen ("goedmoedige,vlotte cruiser"). M.i. had de slogan voor de 2.0T "zuinig óf krachtig" moeten zijn, want je kan nu eenmaal niet tegelijk met een laag én een hoog toerental rijden.
3. Powershift vs. MMT6 handbak
Ik refereer afentoe aan de Powershift omdat ik hiermee heb proefgereden, er was geen keus op dat moment bij de dealer. Ik vond die automaat helemaal niks: of je rijdt supersloom (hij reageert idd wat traag zoals veel reviewers schrijven), of hij gaat er als een gek vandoor met de kickdown, er is geen sportstand, en afremmen op de motor is er niet bij (ik zou het effect van de Powershift op de V70 willen omschrijven zoals Joep van 't Hek dat deed voor bodywarmers op vrouwen). Het sequentieel schakelen met het pookje beviel ook niet, zit te ver weg, teveel schakelbewegingen t.o.v. de normale pook. De handbak die ik kreeg, bleek echter ook geen jottum sport gevoel te geven: lange slag, hakerig, een opvallend "kloenk" geluid tijdens schakelen, m.i. wat te korte overbrengingsverhoudingen voor de eerste gangen, en de overdrive had wat langer gekund om het verbruik op de snelweg wat te drukken (bij 120 km/h 2600 toeren). De pook ligt ook niet lekker in de hand dankzij een dikke (imitatie?) metalen ring die extra koud aanvoelt in de winter, net als een dergelijke versiering op het stuur overigens.
4. Getril en geschok
Bak en/of motor produceren een akelige resonantie in de auto die voelbaar is via de pook, pedalen, bodemplaat, stuur en stoelen, en misschien vooral mij irriteren omdat ik beroepsmatig veel onderzoek heb gedaan naar trillingen. De dealer weet het aan de 18 inch velgen, maar na montage van de 17 inch velgen met winterbanden zijn de resonanties niet afgenomen. Je krijgt hierdoor het gevoel in een "gewone" Ford te rijden i.p.v. een ca. 10'000 euro duurdere "Oberklasse" Volvo.
Ook loopt de motor slecht na een nacht met veel condens, alsof er vocht in de ontsteking zit, een probleem dat een VW rijder met een 1.4TSI motor herkende: misschien typisch voor de nieuwe generatie, direct ingespoten benzine motoren?
5. Sport vs standaard onderstel
Wat ik wel kan aanbevelen is de combinatie van de 2.0T met het sportonderstel. Alhoewel Volvo dit onderstel zo straf gemaakt heeft dat het met 18 velgen lijkt alsof de vooras door de motorkap omhoog komt als je niet voldoende afremt voor verkeersdrempels (quote uit een ander myreview), houdt het de koets wel beter op de weg dan het gewone onderstel, en geeft het de auto een "harder" gevoel, dat past bij, en ruimte geeft aan de 2.0T motor om diens kracht te ontplooien. Zonder sportonderstel, in een "gewone" Momentum, reed ik mijn eerste proefrit en de koets klapte dankzij mijn enigzins sportieve rijstijl alle kanten op, hetgeen de medepassagiers niet waardeerden. Bij het sportonderstel is de V70 wat meer geschikt voor "gooi- en smijtwerk" al leer je dat snel af omdat - zoals TopGear al schreef - dit niet past bij het karakter van de V70. Neem altijd 17 inch. Ook al duikt de voorkant dan wat meer in de bochten dan met 18 inch, en ziet het er minder stoer uit, je krijgt er veel comfort voor terug en de velg beschadigt niet op stoepranden.
Tot slot
--------
Alhoewel ik normaal niets van tuning moet hebben, overweeg ik nu toch tunen naar T5 of RICA stage 2 spec, in de hoop dat dit de auto wat zuiniger maakt en meer sjeu geeft aan het rijden bij lage toeren...
Betrouwbaarheid beoordeel ik voorlopig als voldoende, nog geen fabrieksgarantie zaken.
Na de eerste beurt
- 22.000 km
Sinds het vorige review had ik niets nieuws te melden, behalve dat bij 18000 km de motorolie en koelvloeistof op minimum stonden, hetgeen normaal is volgens de dealer.
De dealer meldde geen bijzonderheden bij de eerste beurt. "We hebben we de software van uw Volvo een update gegeven" maar merkbaar is het niet.
Winterbanden op 17" Balder velgen weer vervangen door de zomerbanden op 18" Cratus velgen.
Mijn beoordeling qua gebruikskosten en prestaties heb ik mede naar aanleiding van de reacties met 1 ster verhoogd.
Zoals gebruikelijk in dit forum, hierbij een korte feedback van mijn kant.
@Beunders: dank voor de waarschuwing over Polestartuning. Nerveuziteit heeft Volvo bij de 2.0T standaard m.i. al genoeg ingebouwd in het gaspedaal, daar heb ik echt aan moeten wennen.
Meer koppel op hoge toeren heeft de 2.0T m.i. niet echt nodig, zelfs bij de (vol beladen) vakantieritten kwamen we geen kracht te kort, de auto geeft geen krimp zolang je maar toeren maakt bergop.
@Rally_Rijder: ik speelde toevallig in gedachten al met uw suggesties: 17" velgen en stoel"reparatie", of inruilen en niet blijven mokken. Inruilen is echter niet alleen financieel maar ook emotioneel thuis een no-go, zeker na pas 1 jaar. Het zou wel mijn voorkeur hebben, misschien later. Voorlopig investeer ik niet meer in deze wagen, daarvoor is mijn (auto)liefde inmiddels te zeer bekoeld.
Vanwege het advies van de dealer, en een “minder goede” ervaring met een leerhersteller bijeen andere auto, stel ik modificaties aan de R-design stoel uit, in de hoop dat- zoals de dealer beweert – die in de loop van de tijd beter gaat zitten. Anderen zeggen dat dit al wat het geval is, zelf merk ik het niet.
@Flying Jeroen: je hebt gelijk, ik ben voor de looks gegaan, en de verkoopleuzen (“alles waar een autoliefhebber van smult”). Niet omdat ik happig ben op spoilers en race looks, maar omdat het uiterlijk in electric silver mooi in balans was, en zo het idee gaf dat de "R" uitvoering ook qua rijeigenschappen mooi in balans was.
En niet te vergeten, mijn R-edition was een aanbieding, en viel daardoor (tijdelijk!) binnen budget, een standaard momentum was toen een stuk duurder (en idd saaier, en de proefrit met een Momentum viel tegen). De limited edition met T4 motor was qua comfort, verbruik en luxe een betere keuze geweest voor mij, bij een gelijk budget. Die motor en aanbieding kwam echter pas later, nadat ik de bestelling had geplaatst, net als het nieuwe interieur. Grappig dat je bijna dezelfde auto's ervaren hebt als ik, een vergelijkbaar VAG model en een V70.
@Volvo-passie: Dank voor je advies om het luchtfilter te vervangen, die is van katoen in plaats van papier neem ik aan (ik zag zo'n advertentie van K&N).
Wat betreft "Laufkultur" ben ik het met je eens dat de motor erg stil is (de hele auto is overigens erg stil) en dat het verbruik past bij een zware auto (mea culpa dat ik in genormeerde verbruikstesten heb geloofd). De irritatie zit bij mij in de voelbare trillingen, die overigens bij de T4 ook aanwezig zijn, maar voor mijn gevoel in mindere mate. Misschien ligt het wel aan de stijfheid van de motorophanging of aandrijflijn i.p.v. aan de motor?
Weet je toevallig of er veel verschil zit in de turbo van de T4 en de 2.0T? Ik heb gehoord dat de T4 een low-inertia turbo heeft, m.i. pakt die motor ook sneller op bij lage toeren dan mijn 2.0T. Bij de 2.0T hoor ik vaak de turbo afblazen, hetgeen ik bij mijn vorige autio met (VAG) turbomotor nooit gehoord heb.
@Bart 2: dat is idd mijn punt. Een eerste indruk is belangrijk, maar de echte test is de dagelijkse praktijk. Bij mijn vorige auto had ik ook kleine twijfels na de proefrit, maar dat pakte uiteindelijk wel goed uit.
@Rally_Rijder: er zijn al veel reviews met een meer generieke beoordeling, ik beperk me bewust tot die aspecten, die doorslaggevend zijn voor mijn beoordeling. Ik heb niet meer pretenties.
@WMK: dank voor uw opmerkzaamheid.
@aq: u raakt de kern: verwachting is bepalend voor tevredenheid. Ik verwachtte (qua sportiviteit) wat anders bij mijn Volvo, dan u bij de uwe. Ik heb inmiddels wel door geen "typische Volvo rijder" te zijn. Qua bouwkwaliteit in het algemeen heb ik nu na 1 jaar ook niets te klagen.
Hoe de R-design stoelen in de praktijk zitten viel echt niet te merken in de showroom, ook niet bij een tweede "testronde" na aanschaf, ik zou dan zo weer dezelfde keuze maken, dat is nu juist het tragische. In mijn review heb ik uitgelegd waarom ze tijdens de proefrit wel goed zaten.
Ik wil me overigens niet zoals u uitlaten over Duitse automerken in ’t algemeen, al houd ook ik niet van schreeuwerigheid. Dit was mede reden om te beginnen met shoppen bij Volvo, maar dat is achteraf gezien alleen maar imago en het doet geen recht aan de (Duitse of Zweedse) auto’s zelf.
@Rally_Rijder: Tja, van die 17 en 18 inch dacht ik ook, die verkoper praat uit z'n nek, maar als er meer wapening in die winterbanden zit – zo dacht ik nadat hij een tweede keer hetzelfde beweerde – heeft hij gelijk dat winterbanden idd een stuk stijver zijn, en daarmee de slapte van een hogere wang compenseren (rubber is nu eenmaal slapper dan staal; en ook wangdikte speelt mee). De badge van het meest betrouwbare merk van Nederland deed de rest. Hetgeen mij nog het meeste stoort, is dat een dealer achteraf z’n verantwoordelijkheid niet neemt, maar de schouders ophaalt over zo’n eigen, verkeerde advies.
Meer mensen hebben mij achteraf hetzelfde merk advies gegeven, Audi of BMW in plaats van Volvo. Mijn vorige auto was idd eigenlijk een potente A4 met een (goedkope) SEAT badge.
En u heeft gelijk, deze V70 is mijn grootste en zwaarste auto tot nu toe, ik zou wellicht bij andere merken ook aan een hoger verbruik dan verwacht moeten wennen.
@Beunders: idd, 't is misschien niet perfect, maar 't is wel onze Volvo nu.
Ik deel uw teleurstelling omtrent de invloed van Ford: ik heb nota bene bewust gekozen voor het nieuwe V70 model, niet alleen vanwege de nieuwe motor maar ook omdat die een Ford platform heeft en daardoor betere kritieken kreeg qua stuureigenschappen. Ook erg jammer is dat Ford de Volvo benzine motoren zo uitgekleed heeft dat je er niet mee op lpg kunt rijden (tenzij je een Flexifuel variant hebt). Voorlopig zie ik ook alleen lpg cq LPDi systemen voor directe ingespoten benzine motoren van VAG.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.