Volvo V70 2.0F Momentum (2009)

autoreview

Volvo V70 2.0F Momentum (2009)

Signalement

UitvoeringV70 2.0F Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst18.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 3.500 km

Hoewel ik in Zweden woon en dus een nieuwe V70 volgens Zweedse specs heb aangeschaft, denk ik dat het geen probleem is om mijn ervaringen te delen. De verschillen in specs zijn niet groot en ik zal ze toelichten.

Op 24 september 2009 heb ik mijn nieuwe Volvo V70 2.0F Momentum bij de dealer opgehaald. Ik heb ook nog een VW Passat Variant TSI 160 Sportline met Premium-pakket, een Saab 9-5 SportCombi 2.0t BioPower en een Ford Mondeo Kombi 2.0 Flexifuel overwogen. De Saab viel af omdat het feitelijk een ouderwetse auto is en ik de materialen in het interieur niet mooi vond. Motorisch gezien wel superieur aan de Volvo. De Mondeo had niet die premium uitstraling en het interieur vond ik te veel bling-bling. De Passat is een hele fijne auto waar alles aan klopt. Maar de aanbieding van de dealer was iets minder dan bij Volvo en eigenlijk vind ik de Volvo ook mooier.

Het is dus uiteindelijk de Volvo V70 2.0 Flexifuel Momentum van het modeljaar 2010 geworden. Deze is te herkennen aan een groter logo op de grille, chromen lijsten rondom de zijruiten (voorheen alleen beschikbaar op de Summum versie) en een nieuw stuurwiel. Ik tevens zal even uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen een Nederlandse en een Zweedse Momentum uitvoering.

Nederland:
Lederen bekleding
Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel
Automatisch dimmende binnenspiegel
Elektrisch bedienbare achterklep
Elektrisch inklapbare buitenspiegels

Zweden:
Halflederen bekleding
Verwarmbare voorstoelen en achterbank
Elektrische voorverwarming motor
Clean Zone interieur
Volvo Alarm klasse 3
Bi-Xenon koplampen
Koplampreinigingsinstallatie
Zwarte roofrails

Verder zijn ze identiek.

Daarnaast heb ik de volgende opties:
Metallic lak
4 extra 16" Naos lichtmetalen velgen
4 x Nokian winterbanden met spikes (205/60 R16)
Geïntegreerde Bluetooth handsfree systeem
Uitschakelbare passagiersairbag
Rubberen vloermatten

En dan de prijs voor al dit lekkers, in een land waar de belastingdruk bepaald niet lager is dan in Nederland: 259.900 SEK (omgerekend 25.795 euro op de dag van betaling).

PRESTATIES

Met zijn 145 PK motor is deze V70 natuurlijk niet bepaald overgemotoriseerd en op een circuit hoort hij dus niet thuis. Maar in het dagelijkse verkeer komt de V70 gewoon goed mee. Ik onthaast er zelfs een klein beetje mee en dat is eigenlijk wel zo prettig. Het is wel onbegrijpelijk dat er maar een vijf-versnellingsbak in zit. De auto wordt wat mij betreft een beetje luidruchtig boven de 120 km/u want het aantal toeren zit dan op ongeveer 3500 rpm. En het komt het zuinige rijden ook niet helemaal ten goede. Ik tank altijd E85 (Bio-Ethanol) en merk geen verschil met E95 (benzine). In Zweden is E85 aanzienlijk goedkoper dan benzine, maar omdat de energetische eigenschappen lager zijn, rijd je zo'n 30-40% minder zuinig. Al met al denk ik zo'n 5-10% duurder uit te zijn door met E85 te rijden, maar je moet wat over hebben voor het milieu. Overigens word hier de samenstelling van E85 in wintertijd aangepast. In de zomer is het een mix van bio-ethanol met 15% benzine en in de winter is dat met 25% benzine. Dit wordt gedaan om de koude-start eigenschappen te verbeteren.

COMFORT

De V70 heeft uitstekende rijeigenschappen. Het is natuurlijk meer afgestemd op comfort dan op sportiviteit. Het onderstel is comfortabel afgestemd zonder dat het allemaal te zacht wordt. De stoelen zijn uitmuntend; lange ritten zijn zeer goed vol te houden. De ergonomie is helemaal in orde; alle knoppen zitten waar je ze verwacht, er zijn er gelukkig niet te veel van en ze zijn niet van een te klein formaat. Ik vind het bandengeluid ietwat tegenvallen maar ik moet hierbij meteen aantekenen dat de wegen in Zweden van een mindere kwaliteit zijn. De winterbanden met spikes worden er binnenkort opgezet en dan zal het wel helemaal tegenvallen. We zullen zien.

De binnenruimte is groot en de bagageruimte is gigantisch. Alles is prachtig afgewerk met mooie, luxe materialen. Het dashboard vind ik persoonlijk één van de allermooiste van dit moment. Strak design, prachtige materialen die zijn wat ze pretenderen te zijn (aluminium is ook echt aluminium, leer is echt leer).
De verwarmbare voorstoelen en achterbank zijn een zegen, werkelijk bijzonder comfortabel. De Bi-Xenon koplampen zijn ook erg prettig in dit land waar de meeste wegen niet verlicht zijn.

Het geïntegreerde Bluetooth-systeem is bijzonder handig. Het maakt automatisch contact met mijn mobiele telefoon. De contactenlijst met telefoonnummers wordt gekopieerd en je kunt gebruik maken van voice-dialing. Eenvoudige bediening vanaf het stuurwiel en de middenconsole.

PROBLEMEN

De achterklep valt niet zo mooi in het slot. Je moet deze dus echt een beetje dichtgooien. De dealer zal hier binnenkort even naa kijken. Verder nog geen problemen gehad.

VALUE FOR MONEY

Daar kan ik dus kort over zijn: waanzinnig veel value for money voor de prijs van een Opel Astra 1.8 in Nederland. Maar zelfs als je kijkt naar het Zweedse prijspeil van auto's dan is het een uistekende aanbieding. Qua uitrusting doet de V70 niet onder voor de instapmodellen van de BMW 5-serie en Audi A6. Werkelijk alles zit erop en eraan. Motorisch is het wat minder maar genoemde auto's zijn dan ook een stuk kostbaarder.
Helaas zat een V70 2.5F Momentum er deze keer niet in. Ik heb de auto privé aangeschaft en het budget liet het dus niet toe. Wellicht de volgende keer want die 231 PK motor is een genot.

De winter is voorbij!

  • 9.800 km

De winter is hier voorbij, de lente is in volle gang! Maar wat een strenge winter is het geweest zeg... Een dik pak sneeuw vanaf een week voor kerst tot eind maart en dat is zelfs voor Stockholm uitzonderlijk. En die sneeuw werd natuurlijk snel een dikke ijslaag. De winterbanden met spikes waren daarom een uitkomst. Wat een enorme grip heb je met zulke banden zeg! Als je van nature geen wannabe-coureur bent, dan kun je bijna dezelfde rijstijl aanhouden als normaal. Maar in mijn eerste review had ik al vermeld dat ik benieuwd was naar het bandengeluid. Dat viel niet erg mee; je hoort die spikes erg goed. Vanaf eind april zitten de zomerbanden er weer op en dat is wel zo prettig. Deze zomer rijd ik misschien naar Nederland en ik ben benieuwd over het bandengeluid daar wat minder is.

Ik ben nog steeds erg enthousiast over de stoelverwarming voor en achter. Het is echt heerlijk om binnen een minuut behagelijk in je auto te zitten. Zoals ook al eerder gememoreerd is de xenon-verlichting erg prettig want midden in de winter is het slechts 5 uurtjes licht. En zodra je de bebouwde kom uit bent is er geen straatverlichting meer, ook niet op de snelwegen.
De electrische motorverwarming heb ik niet kunnen testen want ik parkeer in een parkeergarage.

Ik vind de cruise-control niet helemaal geweldig. Over het instellen daarvan niets dan lof, maar op de een of andere manier wordt de auto af en toe wat schokkerig op wegen op geaccidenteerd terrein. Het geven en afnemen van het gas gaat mij iets te abrupt en het afremmen op de motor gaat ook niet helemaal vlekkeloos. Het is allemaal niet dramatisch slecht, maar het werkt gewoon wat minder soepeltjes dan in mijn vorige auto, een Volkswagen Passat 1.8T bj 2005.

Motorisch gezien geen klachten. Voldoende kracht aanwezig om met het dagelijkse verkeer mee te komen. Maar het houdt niet over natuurlijk met 145PK. Indien we weer een V70 kiezen dan zal de volgende ongetwijfeld de 2.5FT motor met 231PK hebben. Het inhalen op de wegen hier op het platteland wordt dan vermoedelijk iets minder spannend.
Bio-ethanol tanken is hier goedkoop en bij vrijwel ieder tankstation in Zweden te koop. Momenteel betaal ik hier omgerekend ongeveer € 0,90 per liter. Het is momenteel dus zelfs financieel aantrekkelijk om op bio-ethanol te rijden. De Zweedse overheid subsidieert deze brandstof door veel minder belastingen te heffen. Daarnaast hoef ik 5 jaar lang geen wegenbelasting te betalen.

Geen storingen gehad het afgelopen half jaar. Het kleine probleempje met het niet zo goed sluiten van de achterklep was snel verholpen. Verder heb ik de dealer niet hoeven zien. Maar daar gaat verandering in komen omdat de board-computer aangeeft dat ik een afspraak moet maken voor service. Wel erg snel want nog geen 10.000 kilometer gereden.
Maar goed, kan ik gelijk eens gebruik maken van de vliegveld service van mijn dealer. Ik moet op reis en kan de auto dan op het vliegveld achterlaten. Wanneer ik terugkom dan heeft de auto zijn servicebeurt gehad en staat hij gewoon weer voor me klaar op het vliegveld. Zonder extra kosten én ik hoef niet eens te betalen voor parkeren op het vliegveld. Wat wil je nog meer!? Ik ben benieuwd...

Een beetje een saaie auto???

  • 18.000 km

Nee hoor, helemaal niet. Maar er gebeurt niet veel, hij blijft het gewoon goed doen.

Deze keer dus slechts een paar opmerkingen van mijn kant...

De binnenruimte houdt niet over... Velen zullen wellicht verbaasd reageren, "want het is toch zo'n grote Volvo?". Dat klopt. Maar de beenruimte op de achterbank vind ik niet geweldig. Daarnaast heb ik "last" van een typisch Scandinavisch probleem. Kinderen zitten hier in Zweden tot ongeveer 4 jaar achterstevoren in een autostoel. Qua veiligheid inderdaad de allerbeste optie. Die autostoel is nu verhuisd naar de achterbank. Helaas heeft dat tot gevolg dat de bijrijdersstoel praktisch onbruikbaar is geworden voor personen langer dan 170cm. En aangezien de rugleuning ook erg rechtop moet staan, is het niet erg comfortabel voor langere ritten. Toch wat vreemd voor een Zweedse fabrikant. Ze moeten eens gaan spieken in een Skoda Superb.
De ruimte voor de bestuurder en in de kofferbak blijft natuurlijk heerlijk. Ook de afwerking in het interieur blijf ik mooi vinden en van goede kwaliteit.

Het bandengeluid was gelukkig veel beter in de zomer met de zomerbanden. Helaas zitten de winterbanden met spikes er nu weer onder. Wat een verschil. Volvo zou eigenlijk de isolatie van de wielkasten specifiek voor de Scandinavische markt moeten verbeteren.

Nog iets opvallends... Het ingebouwde Bluetooth systeem werkt niet met een Blackberry. De verbinding komt wel tot stand, maar consequent slechts voor 2 minuten. Dan wordt die weer verbroken. Vreemd, want we hebben geen problemen met iPhone, Nokia of SonyEricsson telefonen. De dealer heeft geen oplossing voor me. Toch vreemd voor een auto die vaak zakelijk zal worden gereden.

Toch blijf ik een tevreden en trotse eigenaar van deze V70. Het is en blijft een fijne, luxe bak. Hoewel de status ietwat anders is als in Nederland. Hier in Zweden is het een beetje een Opel Kadett want het is de meest verkochte auto. Niets bijzonders dus...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.