Volvo V70 2.5T (2008)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70

Signalement

UitvoeringV70 2.5T
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V70 (eh Ford Mondeo)

  • 164.000 km

Diesel Volvo eruit, benzine erin. Het nieuwere V70 model, een totaal Chinees produkt, oftewel een Ford Mondeo met een Volvo badge erop.
Februari 2020 de auto aangeschaft van een derde eigenaar. Weinig km's zag er goed uit voor zijn jaren.
Twee weken later: Lock down, thuis werken, de wagen bleef staan waar ie stond tot de zomer.
Enfin alle tijd om hem op te poetsen en te inspecteren. Naar de garage voor APK en een beurt. Distributieriem vervangen uit voorzorg, was nodig. Weinig mis. Alleen een oud setje banden, een mixje. Van een bandenman een aanbieding voor Michelin Cross climate all seasons gekregen. Die eronder. Uitlijning was hard nodig, achter stond het redelijk verkeerd.
Nieuwe accu kwam met de winter, het display toonde allerlei nonsens problemen, maar dat bleek aan de accu te liggen.
Regenweer: flinke lekkage via linker voorportier naar de vloer. Voorruitenman komt erbij en vindt een lange breuk in de ruit onder de ruitenwissers, nauwelijks te zien. De ruit lag er losjes in als gevolg. Na vervanging de boel losgehaald en leeggeschept. Isolatie droogt niet in een dag, daar was een kacheltje voor nodig.
Nu rij ik wekelijks, maar veel minder dan voorheen, 8K gereden sinds 17 maanden.

Wat goed is:
- Lekkere zit, lederen stoelen.
- Ruimte alom in het interieur.
- Vering ok, eerder zacht dan stevig.
- Uitzicht rondom goed.
- Motor kan leuk meekomen, maar de 6 versn. automaat moet je wakker trappen. Doorgaans stille motor.
- Lak ziet er nog aardig uit.
- Weggedrag is niet slecht, voorspelbaar.

Wat minder is:
- Xenon lampen niet te stellen, staan te laag. Dimlicht reikt niet ver op een donkere weg. Extreem dure lampen.
- Radio aan/uit knop gebroken, palletje binnenin. Niet te vervangen, wat voor een Volvo is dit? Merkloze audio uit China. Ford's zegen rust erop.
- Dashboard is niet te lezen met zonnebril op. Menu voor de boordcomputer heeft geen geheugen, je blijft het maar opnieuw instellen.
- Erg duur om trekhaak en elektra aan te brengen, er moet software bij komen wat het lang en duur werk maakt.
- Rammeltjes in de deuren, vocht in een achterlamphuis, de parkeersensors zijn laat en lui van aard.
- Benzine verbruik 1 op 10 (meest snelweg rijdend). Als je wilt opschieten is 1 op 8 het resultaat.
- Air conditioning vraagt werk. Zelfs zonder lekkage (gecheckt) is de koude werking snel verdwenen.

Onze vorige Volvo XC-70 van 2006 was een solide reus vergeleken bij deze V70, die meer op een Frans produkt lijkt en niet solide aanvoelt. De carrosserie voelt en klinkt als blik. Dat was heel anders bij de oude XC-70.
De bijkomende kosten die hierboven zijn geschetst zijn behoorlijk.

Conclusie: Dit is onze laatste Volvo want ze worden er niet beter op. De concurrentie heeft dezelfde standaard tegenwoordig. Met deze Volvo is de merken-trouw wel weggeebd.


Drie jaar verder

  • 210.000 km

We rijden nog steeds. Regelmatig onderhoud (elke 20K) en een paar ditjes en datjes tussendoor. Minder jaarlijkse km's dan voorheen dankzij thuis werken. Wagen rijdt op E5 (advies van de garage) ik haal 1 0p 11.5 op lange ritten. Auto staat permanent op Michelin Cross Climate all season banden. Gaan lang mee. Wat ging er stuk: Aircon radiator en gewone radiator vervangen. Veel corrosie door opeenhoping van bladeren en modder tussen die twee. Het sluitmechanisme van de bestuurdersdeur moest eruit. Kost nogal wat (€550). Een ander akkevietje was de electronische handrem die faalde, hoewel ik dat ding absoluut nooit gebruik. electronische boel, kostte €650.
De Xenon lampen zijn een crime en kosten me straks lampenglazen want ze zijn veel te heet. Preventief wat gaten geboord in de bovenkant voor extra koeling. Ik ken iemand die de lampen uit zijn oude V70 (model 2001) heeft overgezet op zijn nieuwe auto om die reden. Echt glas is toch duurzamer !

Jaartje erbij

  • 220.000 km

Update sinds juli 2024: iets meer dan 10K km erbij. Comfort goed, stoelen houden het aardig. Benzineverbruik niet extreem, tenminste als je de stad mijdt. Onderhoud: Nieuwe remschijven voor en schroefveren achter, Bij een lekke band bleek de uitlijning achter volkomen mis. De bouten zaten muurvast. Eerst bij de garage nieuwe afstelbouten erin voor de bandenman. De achterbanden volledig afgesleten aan de binnenzijde. Dit was niet gezien bij de APK een maand eerder. Nieuwe Michelin Crossclimate banden eronder. Hier in het VK is de wegenbelasting voor benzineauto's flink opgeschroefd. £710 (€850) voor benzine en voor diesel maar £400 (€500) per jaar. Dit enkel gebaseerd op CO2 uitstoot. Ergo, een 2ehands benzineauto raak je dus moeilijk kwijt. Doorrijden dus maar. Ik kijk wel rond naar iets anders, een Dacia Jogger of zo. Geen haast.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.