Volvo V60 Cross Country D4 AWD Intro Edition (2019) #2

autoreview

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Intro Edition (2019)

Signalement

UitvoeringV60 Cross Country D4 AWD Intro Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst8.400 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veiligheid voor alles...

  • 1.300 km

Na 5 jaar met plezier in een Volvo V60 plug in te hebben gereden , nu de stap genomen naar het nieuwe model.

Vanwege een boottrailer gekozen voor 4WD.

Zag de wagen al een paar weken in de showroom en kon hem niet laten staan.

Zag ook veel lovende ervaringen over de wagen.


De liefde op het eerste gezicht is al wel een beetje bekoeld. In de eerste weken nog geen vrienden geworden met het auto pilot systeem. Dit systeem gaat eraf boven de 135 km per uur en weer automatisch erop als je weer afremt naar die snelheid . Zo gaf ik een klein beetje gas bij om een inhaalmanouvre op de snelweg niet te lang te laten duren. Eenmaal voorbij de in te halen auto ging ik naar rechts en liet ik de snelheid weer afzakken. Tussen de twee rijstroken in reed ik kennelijk weer 135
Km en met een ferme ruk aan het stuur besloot de auto zelf de rechter rijbaan te kiezen. Mijn hartslag was in ieder geval gelijk goed op peil.

Ik heb bij deze eerste kilometers ook al 5 keer de situatie gehad dat de auto een hobbel op de snelweg te onveilig vond. Ik reed de toegestane snelheid , maar wel met het gevolg dat de riemen werden aangesnoerd en ik strak in mijn stoel werd getrokken . Vast fijn bij een aanrijding, maar niet als je gewoon rustig aan het rijden bent.

Dan vind de auto het ook grappig als je de elektronische trekhaak uitklapt , om dan de achterklep dicht te doen .. en dat terwijl je daar staat om juist die knop van de trekhaak te bedienen..

De individuele rijstand moet je zelf steeds opnieuw aanzetten . Dat heeft met milieu eisen te maken . Helaas is daar ook de sterkte van de stuurbekrachtiging aan gekoppeld. Dus die is elke keer weer terug naar standaard.

En om dan nog maar over een laatste ding te zeuren . Een heerlijk gerammel in , naar blijkt de rechtervoordeur . Daar gaat men wel naar kijken en dat is dan opgelost.

Dat zal voor de andere zaken helaas niet zo zijn. Ik hoop snel te wennen , want voor dit moment voelt het nog niet vertouwd en dus nog niet veilig helaas.

Zaken die wel gelijk bevallen aan de V60 CC

  • 1.600 km

Eén van de opmerkingen was, of er ook wat positiefs over de auto te melden was . En had ik inderdaad niet gedaan.

Mijn vorige auto was een V60 D6 Plug-in . Deze was mij zeer goed bevallen, ook omdat ik er geen problemen mee had.

Ik ben voor de nieuwe V60 CC gegaan omdat deze duidelijk ruimer is dan de oude V60. Verder is natuurlijk het interieur van de auto echt wel weer van deze tijd. Ik vind de auto bij rustig rijden relatief stil en comfortabel veren. Verder zit de auto heerlijk .Dat was bij de vorige V60 ook, maar dan alleen voorin. Nu zit je achterin ook lekker.

De net iets hogere instap bevalt goed, ook al ben ik nog niet echt op leeftijd. Het makt in en uitstappen wel makkelijker.

Het scherm en de functies van de auto werkt in mijn beleving redelijk op gevoel , al moet je wel uitkijken om niet te veel met het scherm bezig te zijn . Dat zal vast zijn omdat het allemaal nieuw is. Ook werkt nu de bediening van de iPod via het multimedia systeem goed een duidelijk .

De 360 graden camera is wel een fijne toevoeging met parkeren.

Het Panorama dak is goed open te rijden, ook op de snelweg . Dat is zeker ook een verbetering met de vorige V60 .

Kortom , er zijn ook zaken om blij mee te zijn .

Ik ga binnenkort een lange trip maken , en ga dan wat tips meenemen die ik in de reacties op mijn artikel las betreffende de autopilot.

Wat meer ervaring nodig

  • 5.200 km

Inmiddels 5200 km op de teller staan. De problemen zoals de rammel en het dichtgaan van de achterklep bij het uitklappen van de trekhaak zijn inmiddels keurig verholpen door de Dealer. Het is geen Dealer review maar ben wel uiterst tevreden zoals de klachten en vragen worden opgelost.

Ik kan dan voor mij nog maar 1 echt probleem opnoemen , en dat is het instellen van de auto. Je hebt in een aantal modellen een individual modus. Daarin kan je de stuurbekrachtiging instellen en de gasrespons. Ook de veiligheids instellingen kan je daar min of meer instellen. Hoe sterk de auto remt bijvoorbeeld. Of hoe snel de auto gevaar opmerkt.

Die instellingen zijn super, omdat je de auto dan echt naar je hand kan zetten. Nadeel is dat je je eigen instellingen iedere keer na het afzetten van de auto opnieuw aan moet zetten. Het zijn maar 3 klikken in het systeem , maar wel gewoon irritant omdat je dat allemaal doet terwijl het scherm net opstart en je dan ook geen camerabeelden hebt als je wegrijd.
Ik rij veel korte stukken, dus dan denk je laat maar. Alleen doet dan het probleem zich voor dat de auto soms anders reageert dan verwacht.

Laatst besloot er een hond naar een lantarenpaal te lopen waar ik naast aan het insteken was. Dat vond de auto kennelijk erg gevaarlijk en hij maakte een noodstop. Het was alsof ik tegen een muur aanreed, terwijl er niets aan de hand was.
Als ik mijn eigen instellingen had geladen was dit waarschijnlijk dus weer niet gebeurd.

Volvo zegt dat Milieu regelgeving de reden is van de instelling naar het basisprogramma. Maar waarom doet de wagen dat dan ook als ik een zuinig programma aanzet? Bovendien hebben veiligheid en stuurbekrachtiging daar toch niet de doorslaggevende invloed op ?

Einde oefening

  • 8.400 km

Na een paar maanden de auto te hebben gehad is er voor mij helaas maar 1 conclusie. Ik kan niet wennen aan de systemen en hoe die ingrijpen. Er zijn ook veel tevreden gebruikers van het systeem, dus ik kan alleen maar zeggen dat je goed moet testen of het bij je past.

Voor mij niets dan lof voor de merkdealer hier in de regio, die met veel geduld oplossingen heeft gezocht. Maar de auto is verkocht , en ik ga maar eens goed bezinnen....en vragen of ik de auto van mijn vrouw mag lenen.....

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens