Volvo V40 Cross Country T3 Dynamic Edition (2018)

autoreview

Volvo V40 Cross Country T3 Dynamic Edition (2018)

Signalement

UitvoeringV40 Cross Country T3 Dynamic Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst89.721 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 630 km

Na jarenlang diesel te hebben gereden heb ik, mede omdat ik veel minder kilomaters maak, gekozen voor een auto op benzine. Veel showrooms bezocht (met erg wisselende ervaringen) en een aantal proefritten gemaakt. Uiteindelijk besloten tot de aanschaf van een nieuwe auto. De proefrit, de ervaring bij de dealer, de looks en de uitrusting van de auto maken samen dat ik heb gekozen voor de Volvo V40 CC. Ten opzichte van mijn vorige auto (Mercedes E220 CDI sedan) qua ruimte een stuk ingeleverd, maar wanneer je er meestal alleen of samen inzit is dat een overkomelijk bezwaar. Ik hoop op veel veilige en comfortabele kilometers en zal proberen om regelmatig ervaringen op te tekenen.
Wat betreft de ervaringen in showrooms nog even het volgende. Het valt me op (man van 63 jaar) dat er veel erg jonge verkopers rondlopen die alles moeten terugkoppelen naar hun "baas" er over het algemeen weinig kennis van zaken hebben. Mijn bezoek aan de VW dealer in Groningen spande de kroon. We waren daar om ons te laten informeren over een VW Tiguan. Tijdens het gesprek werd onze gesprekspartner (een jong kereltje) tot twee keer toe weggeroepen door zijn "baas" om onduidelijke redenen. Gesprek duurde bruto een half uur, maar netto nog geen kwartier. Geen VW dus....

na exact 1 maand

  • 2.150 km

Vandaag precies 1 maand geleden nam ik de sleutels van de Volvo in bezit. Veel kilometers op provinciale wegen en stadsverkeer veder en maar 600 snelwegkilometers. Tot nu toe blijkt het een goede keuze te zijn geweest. Het enige dat me iets tegenvalt is het verbruik. Ik haal 1 op 15 (nog) niet. Misschien is het de buitentemperatuur en de winterbanden. Opvallend detail: als ik de stoelverwarming inschakel blijft die ook bij opnieuw starten aan. Bijzonder.... Toch maar even het instructieboekje nalezen.

na 11 maanden

  • 19.400 km

Bijna een jaar rijden we nu in de Volvo. Een goed moment om even terug te kijken. Ik schreef al eerder dat we na 20 jaar van LPG via diesel naar benzine zijn gegaan. Heeft te maken met aanzienlijk minder kilometers woon werk verkeer. Reed ik eerst nog zo'n 1000 kilometer per week woon werk verkeer, nu is dat teruggegaan naar 160 per week. Een afstand per dag die ook mogelijk maakt of regelmatig de fiets als alternatief te nemen.
We hebben nog geen spijt van de overstap naar Volvo. Het is de eerste keer dat ik een Volvo bezit. Rijd prima, zit goed en zit wel aardig in de spullen. Kan altijd beter natuurlijk, maar dat kost ook weer meer. We gaan vrolijk door. Volgende maand de eerste onderhoudsbeurt en gelijk de winterbanden er onder.

De tijd vliegt

  • 39.593 km

Zo, bijna 40.000 kilometer onderweg met de V40. In oktober wordt de auto 2 jaar en kunnen we 2 kaarsjes uitblazen op de feesttaart. Natuurlijk moest ik even wennen aan de Volvo na flink wat jaren Mercedes en nog meer jaren met een diesel voorin. Inmiddels ben ik erg gelukkig met de auto. Rijdt goed, voelt goed en is een fijne metgezel. De stoelen zitten echt goed! Vermogen is prima in orde en zeker in de sportstand van de automaat gaat het als de spreekwoordelijk brandweer. Heel vaak zit ik of alleen of samen in de auto. Mede vanwege corona bleven we dit jaar, net als veel anderen, in Nederland. Dankbaar gebruik gemaakt van de trekhaak met daarop de fietsendrager en twee fietsen. Dan verklaart ook het wat hogere gebruik in de afgelopen maanden. Zie mijn verbruiksmonitor. Begin oktober een onderhoudsbeurt (40.000 kilometer) en dan ook direct de winterbanden er onder. We gaan vrolijk verder!

3 jaar

  • 63.000 km

Vandaag exact 3 jaar geleden nam ik de sleutels van de Volvo over van de dealer. Tijd voor een nieuwe review. Eigenlijk heb ik niet zo veel nieuws te melden. Eerder schreef ik al gelukkig te zijn met mijn V40CC en dat is nog steeds zo. Met elke kilometer ga ik hem meer waarderen. Zaken die "tegenvallen" zijn er eigenlijk niet, of het zou de ruimte achterin moeten zijn, maar dat wist ik natuurlijk vooraf ook en daar moet ik dan niet over zemelen. De enkele keer dat er meer dan 2 mensen in de auto zitten moet ik mijn stoel iets verder naar voren schuiven, nou en....
Zo langzamerhand begin ik toch om te zien naar een andere auto. Een volledig elektrische auto staat hoog op de verlanglijst. Natuurlijk is een XC40 een optie, maar ik kijk ook naar andere EV's. Je kunt, denk ik, niet om merken als Hyundai en Kia heen. Ik neem ruim de tijd voor het maken van keuzes. Ik denk overigens dat in de VW dealer maar over gaan slaan als het om een elektrische auto gaat. Waarom? Zie mijn eerste review.

besluit

  • 71.000 km

We hebben het besluit genomen om volledig elektrisch te gaan rijden. Niet in een Volvo, maar na uitvoerige vergelijkingen en proefritten hebben we gekozen voor de Ioniq 5. Het is nog even wachten op de levering, want daar staat 6 maanden (of meer) voor. Een EV van Volvo is het niet geworden, omdat de modellen ons niet aanstaan, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en die verschillen gelukkig. Bezoeken aan showrooms blijft een afwisselend (on)genoegen.

Het is gedaan

  • 89.721 km

De auto is niet meer van mij.
Ingeleverd bij de dealer en het grote wachten op de Ioniq 5 is begonnen.
Volvo V40 CC: prima auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.