Volvo V40 1.9 D 115pk Sports Edition (2003)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.9 D 115pk Sports Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor een review van de V40. In verband met een gezinsuitbreiding had ik besloten om mijn 3-deurs Golf IV 1.9 TDI Comfortline in te ruilen voor iets met 5 deuren en een beetje meer ruimte. Dat is dus uiteindelijk een Volvo V40 1.9D Sports Edition geworden. Nu we inmiddels dik 2 jaar en 100.000 km verder zijn is er wel genoeg stof voor een review.

Deze V40 zat destijds qua nieuwprijs dicht in de buurt van de grotere auto’s als de Mondeo en de Passat. Qua ruimte is de V40 echter beter te vergelijken met de Focus en de Golf. Tweedehands liggen de prijzen niet zover meer uit elkaar en is er dus volop keuze voor iemand die een auto met iets meer ruimte dan gemiddeld zoekt. Toch heb ik voor de V40 gekozen in plaats van de nog grotere Mondeo/Passat enz. Ten eerste omdat ik zoveel ruimte niet nodig heb en ten tweede omdat de V40 in het gebruik (brandstofverbruik, verzekering en houderschapsbelasting) voordeliger is. De Audi A4, die ook hoog op mijn verlanglijstje stond, bleek qua aanschaf in 2007 helaas nog te duur.

De Sports Edition is de dikste V40 diesel die geleverd is. Nou ja, dik…. Het van Renault afkomstige blok levert 115pk, maar 6pk meer dan de 1.6 benzine instapper. En dat in een tijd dat bij de concurrentie in dit segment de topdiesels met vermogens van 130, 140 of nog meer de fabriek uit kwamen. Zelfs bij Volvo was de heerlijke, in eigen huis ontwikkelde, D5 onder andere al in de S60 en V70 leverbaar. Wat mij betreft een gemiste kans voor de V40. Desondanks kan je met de 115pk ook best met het verkeer meekomen. De motor is niet zo explosief als de TDI in de Golf, maar geeft zijn koppel en vermogen gedoseerd en over een breed toerengebied vrij. Daarbij maakt de motor een stuk minder geluid dan de TDI. Het verbruik schommelt tussen 1 op 17/18 in de zomer en 1 op 15/16 in de winter. Wat mij overigens is opgevallen is dat de koppeling bij deze en andere V40 pas erg laat aangrijpt.

Toch is de V40 wel een beetje dik, want de auto zit echt bomvol opties. Van lederen bekleding en stoelverwarming tot Volvo-navigatie, alles zit er op en er aan. Van buiten is de auto voorzien van de 17 inch lichtmetalen velgen (type Arcadia) en enkele chroomaccenten. De Sports Edition doet daarnaast zijn naam eer aan met een sport-onderstel. De V40 laat zich hiermee strak door de bochten sturen zonder echt spijkerhard te worden. Liefhebbers van comfort en/of mensen die vaak over slecht wegdek rijden kiezen misschien beter niet voor deze uitvoering. Aan alles is te merken dat het onderstel veel meer vermogen aan kan dan de diesel levert. Even ter vergelijk, de V40 is ook geleverd als een beestachtige T4 met 200pk.

De stoelen zitten, zoals bekend van Volvo, werkelijk geweldig. Bijna alles is in te stellen zodat iedereen een goede positie kan vinden. Het dashboard is inmiddels wat gedateerd maar wel lekker overzichtelijk en heerlijk sober. Ook hier zorgt een chromen randje om de tellers voor een chique accent. Achterin het interieur is de ruimte echter beperkt. Kinderen kunnen daar prima plaatsnemen, een volwassene heeft al snel te weinig beenruimte. Het interieur is verder netjes afgewerkt en rammelt of kraakt niet.

En dan nu het sterkste punt van de V40, de betrouwbaarheid. Ik vooraf had mijn bedenkingen bij de dci van Renault. De V40 is echter extreem betrouwbaar gebleken. Ik heb van 190.000 naar 290.000 km gereden zonder onverwachte kosten! (op drie kapotte lampjes na dan). Het olieverbuik is niet merkbaar. Voor de zekerheid een half litertje tussen de beurtjes erbij, maar echt nodig is het niet.

Natuurlijk zijn er ook nog wat mindere puntjes te melden. Het duurt erg lang voordat de verwarming warmte afgeeft in de winter, vaak pas na 10 km of meer. (Gelukkig is er nog stoelverwarming). Ook de ontwaseming is niet echt super. De gasveren die de achterklep omhoog moeten houden zijn nauwelijks op hun taak berekend en bieden bijna geen weerstand. De auto is erg gevoelig voor cuppende banden. Uit laten lijnen door een echte specialist dus!

Samengevat een heerlijke auto die veel waar voor zijn geld biedt. Inmiddels kon ik de verleiding van meer comfort niet weerstaan en is de V40 ingeruild voor een Renault Laguna II uit 2007. Deze V40 is dus wellicht te koop bij een handelaar in den lande.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.