Volvo V40 1.9 D 115pk Sports Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.9 D 115pk Sports Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 241.000 km |
ERVARINGEN
Sinds begin dit jaar de Alfa 156 jtd verkocht aan een handelaar en op zoek gegaan naar een waardige opvolger. De alfa is overigens prima bevallen, zie andere review. De eisen: meer ruimte, luxe exclusieve en representatieve uitstraling, betrouwbare kwaliteit en veiligheid. Een aantal auto’s afgewogen, oa. 156 sportwagon (niet ruim), ford mondeo wagon (grijze muis), bmw 320d touring (prima auto, alleen de prijs.....), audi a4 avant (erg saai, tdi :( en ook niet ruim). Dan blijft er weinig te wensen over. Voorwaarde voor de Volva was in ieder geval een sportpakket met alle benodigde extra’s.
De ervaring met de Volvo zijn tot op heden prima. Met een dubbel gevoel kijk ik naar de kwaliteit van de Renault-diesel. De motor heeft beduidend meer trekkracht van de Alfa maar is velen malen minder geciviliseerd. Waar de Alfa jtd zich op de achtergrond houdt bij accelereren heb je bij de Volvo meer het gevoel nog in een conventionele diesel te rijden. Op kruissnelheid, ook bij hoge snelheden, is het overigens heerlijk stil in de Volvo, de isolatie die toegepast wordt is prima. Overigens mag ik niet klagen, een tdi laat zich nog wat meer horen.
Door het sportonderstel dat van fabriek af is geleverd is de wegligging en het gevoel in het stuur zelfs beter als in de Alfa. Dit gevoel ervaar ik ook op hoge snelheden (>180 km) en in de bochten. De auto blijft strak op de weg en geen moment is er het gevoel van onveiligheid.
Door andere zijn al complimenten gemaakt over het comfort. Ook ik kan me hier bij aansluiten. De stoelen zitten heerlijk, de geluidsinstallatie met 6 speakers en subwoofer (alle origineel) is een genot, klimaatregeling werkt prima en als het koud is buiten zet je toch even de stoelverwarming aan. Al met al voldoet de auto meer dan naar tevredenheid.
PROBLEMEN
De auto voelt na 200.000 km nog als nieuw aan. Nergens zijn slijtage plekken in de bekleding te vinden. Op klinkerwegen geen rammeltje of kraakje. Het enige probleem dat tot nu toe is ontstaan is:
- vervangen van alle 4 de gloeikaarsen (ca. 60 euro). 3 van de 4 waren nl. kapot.
- verstuiver van de 4de cilinder is kapot. Een revisie bedraagt ca. 150 euro excl. (de)montagekosten. Door de kapotte verstuiver slaat de motor slecht aan.
Omdat de auto me feitelijk nog niet heeft laten staan is de betrouwbaarheid mij 4 sterren waard. De toekomst moet uitwijzen of de Volvo de 4 sterren blijft houden.
De auto wordt voor onderhoud naar mijn zwager gebracht. De gebruikelijke onderdelen, ik noem filters, remblokken etc., zijn goedkoper dan de Alfa. Gebruikerskosten zijn dan ook minimaal.
Betrouwbare kar
- 241.000 km
Inmiddels al weer meer dan 240.000 km op de teller staan. De wagen bevalt overigens nog steeds prima. De kosten na het vervangen van een gloeikaars hebben zich beperkt tot 2 onderhoudsbeurten van ca. 150 euro per stuk, setje banden en een nieuwe accu (totaal samen zo'n 600 euro). Weinig nieuws als iedere dag voorgloeien en starten. Eenmaal heeft de auto me laten staan. De eerste accu heeft de geest gegeven en is in mijn ogen niet de schuld van de wagen.
Omdat de kilometers nu minder hard gaan ben ik langzaam aan het kijken naar een andere auto. Vermoedelijk weer een Volvo, een maatje groter, benzine en voor de luxe het liefst een automaat. Gelukkig zijn er voldoende V70's in de handel. Al met al heeft deze hollandse Volvo bewezen mee te kunnen in de goede kwaliteit waarmee Volvo naam en faam heeft gemaakt. Goed gedaan mannen/vrouwen uit Born!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.