Volvo V40 1.9 D 115pk Europa Prestige (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.9 D 115pk Europa Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 285.346 km |
KM-stand laatst | 384.000 km |
Ervaringen en kosten tot nu toe
- 384.000 km
Hierbij wil ik u mijn ervaringen en een overzicht van de kosten tonen van mijn tweede auto, een Volvo V40 1.9D (115 pk) Europa Prestige uit 2004.
Ik heb de auto inmiddels ruim 3,5 jaar en schrijf deze review in wat waarschijnlijk het laatste jaar wordt dat ik deze auto bezit.
Mijn vorige auto stamde nog uit mijn studententijd en ik kon nu met de eerste centen van mijn werkende leven een andere auto kopen. De Peugeot was het onderhoud niet meer waard (in mijn ogen, alles kan uiteraard) en heb ik in ruil voor 100 euro naar de sloop gebracht.
Het moest iets groter en comfortabeler worden dan de 205 en gezien het geschatte jaarkilometrage kon (tweedehands) een diesel prima uit.
De auto's die indertijd mijn grootste belangstelling hadden waren: BMW 5-er E39 Touring, Volvo V70, Volvo V50 en dus een Volvo V40. Met name om budgettaire redenen heb ik uiteindelijk gekozen voor een V40. Het liefst wilde ik een auto met aardig wat opties. Die had deze: o.a. xenon, leer, parkeersensoren achter, navigatie, spoiler- en chroompakket, stoelverwarming en 16" LM was tamelijk compleet voor die tijd/type auto.
Ik heb de auto gekocht zonder garantie met ca. 285k. Best een gok, daarbij wist ik ook bij aankoop dat de koppeling zijn beste tijd wel had gehad.
Onderhoud (zie ook foto voor overzicht)
Kort na de aankoop heb ik bij een Volvo-dealer een grote beurt laten uitvoeren. Naast het gebruikelijke onderhoud (olie, filters, wat gloeilampjes) is ook de linker zijspiegelmotor vervangen (trilde bij hoge snelheid, nadien weinig beter geworden) en was het commentaar dat de banden aan vervanging toe waren en dat de koppeling versleten was.
Samengevat heb ik buiten het reguliere onderhoud om in die 3,5 jaar vervangen: de koppeling incl. dubbel massa vliegwiel, 2 sets remblokken en -schijven vóór, 2x een gebroken veer (1x vóór, 1x achter) en de stuurarm rechtsvoor.
Zoals boven is vermeld zijn de remschijven aan de voorzijde meermaals afgedraaid en later ook maar weer compleet vervangen (incl. blokken) omdat na verloop van tijd het trillen met remmen weer optrad. Soms een beetje, soms meer, maar altijd storend in mijn ogen.
Sinds afgelopen zomer (2015) gaat het eigenlijk prima en ik hoop dat dat nog zo blijft totdat ik de auto inruil of verkoop.
Dat is eigenlijk het enige storende qua onderhoud wat vaker dan wenselijk terugkwam. Op de gebroken veren na (of die misschien ook wel) vind ik al het andere onderhoud passend bij de leeftijd en kilometerstand.
Ervaringen/rijden
De auto rijdt in principe lekker comfortabel, maar op dwarsrichels en korte oneffenheden kan de auto toch nog wat stoterig/springerig zijn. Hij voldoet in elk geval voor mijn dagelijkse 70 kilometer woon-werkverkeer, met als het kan de CC tussen de 120-140 km/u op de teller.
Sportief is de auto niet te noemen, maar hij ligt wel mooi stabiel en voorspelbaar en schuift langzaam over de voorwielen als het wat te hard voor 'm gaat.
De topsnelheid (op de teller) ligt afhankelijk van zomer- of winterbanden tussen de 195 en 205 km/u. Ontzien doe ik de auto niet qua kruissnelheden, maar ik rij wel rustig warm en rij in het buitenland vaak ook niet lang boven de 160 km/u gezien de kilometerstand (de turbo gaat er vroeg of laat toch aan, maar goed) en omdat de auto dan ook wat minder stabiel op de weg begint te liggen. Maar voor Nederlandse omstandigheden bevalt het allemaal goed. Tussen de 90-140 reageert de auto mooi alert in de 5e versnelling en kun je goed meekomen, ook op de linkerbaan.
Het verbruik ligt bij mij op circa 1:14-15,5, maar zuiniger is ook zeker haalbaar.
Wat me in het dagelijkse gebruik opvalt is dat de auto vrij laag bij de grond ligt, dit merk je bij drempels/inritten e.d. Op winterbanden (op andere velgen, type Vogon) met een iets grotere omtrek is dit al minder storend, maar soms moet je iets langzamer/schuin petjesautostijl een drempel op en af.
Het navigatiesysteem heb ik nog nooit gebruikt; ouderwets en kan niet op tegen draagbare versies/iPhones.
Met momenteel zo'n 384k op de teller en bijna een ton in mijn bezit kan ik de volgende plus- en minpunten wel opsommen.
+ Betrouwbaarheid
+ Snelwegcomfort
+ Luxe/opties
+ Ingetogen chique/sportief (kan ook minpunt zijn)
- Kromme remschijven vóór/trillen met remmen; terugkerend fenomeen
- Weinig bodemspeling (drempels etc.)
- Vocht in koplampen (afh. van weer)
- Relatief kleine station (voor mij niet belangrijk)
Al met al vind ik (als hij het zo nog even volhoudt) dat gezien de kilometerstand de onderhoudskosten absoluut behapbaar zijn, maar goed er zijn natuurlijk dure zaken vervangen. Aan de andere kant was de auto ook niet meer duur in aanschaf gezien zijn toen al hoge kilometerstand (285k), dus de afschrijving is ook laag. Tot zover heeft de gok dus redelijk tot goed uitgepakt en moet hij het nog ongeveer een jaartje volhouden, kan ik de 4 ton ook nog aantikken. De inruilwaarde is toch praktisch nul, dus daar hoeft het ook niet meer eerder om gedaan te worden.
* Update mei 2016 / 390.000 km
Het jaartje volhouden was niet nodig; ik kwam een BMW 320dA Touring tegen die mij beviel en heb toen de Volvo verkocht (particulier, inmiddels geëxporteerd en waarschijnlijk naar Polen).
Na praktisch 4 jaar dienst gedaan te hebben is de Volvo dus de deur uit en kan ik terugkijken op een probleemloze periode waarbij natuurlijk wel het één en ander aan onderhoud is gedaan, maar de auto heeft me nooit laten staan en heeft eigenlijk geen onaangekondigde reparaties/onderhoud gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.