Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • V40

Volvo V40 1.9 D 115pk Europa Prestige (2004)

autoreview

3
Volvo V40 1.9 D 115pk Europa Prestige (2004)
Anoniem
  • Gebruikersreview
20 februari 2016 om 17:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringV40 1.9 D 115pk Europa Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf285.346 km
KM-stand laatst384.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen en kosten tot nu toe

  • 384.000 km
  • 20 februari 2016

Hierbij wil ik u mijn ervaringen en een overzicht van de kosten tonen van mijn tweede auto, een Volvo V40 1.9D (115 pk) Europa Prestige uit 2004.
Ik heb de auto inmiddels ruim 3,5 jaar en schrijf deze review in wat waarschijnlijk het laatste jaar wordt dat ik deze auto bezit.

Mijn vorige auto stamde nog uit mijn studententijd en ik kon nu met de eerste centen van mijn werkende leven een andere auto kopen. De Peugeot was het onderhoud niet meer waard (in mijn ogen, alles kan uiteraard) en heb ik in ruil voor 100 euro naar de sloop gebracht.

Het moest iets groter en comfortabeler worden dan de 205 en gezien het geschatte jaarkilometrage kon (tweedehands) een diesel prima uit.
De auto's die indertijd mijn grootste belangstelling hadden waren: BMW 5-er E39 Touring, Volvo V70, Volvo V50 en dus een Volvo V40. Met name om budgettaire redenen heb ik uiteindelijk gekozen voor een V40. Het liefst wilde ik een auto met aardig wat opties. Die had deze: o.a. xenon, leer, parkeersensoren achter, navigatie, spoiler- en chroompakket, stoelverwarming en 16" LM was tamelijk compleet voor die tijd/type auto.

Ik heb de auto gekocht zonder garantie met ca. 285k. Best een gok, daarbij wist ik ook bij aankoop dat de koppeling zijn beste tijd wel had gehad.

Onderhoud (zie ook foto voor overzicht)
Kort na de aankoop heb ik bij een Volvo-dealer een grote beurt laten uitvoeren. Naast het gebruikelijke onderhoud (olie, filters, wat gloeilampjes) is ook de linker zijspiegelmotor vervangen (trilde bij hoge snelheid, nadien weinig beter geworden) en was het commentaar dat de banden aan vervanging toe waren en dat de koppeling versleten was.

Samengevat heb ik buiten het reguliere onderhoud om in die 3,5 jaar vervangen: de koppeling incl. dubbel massa vliegwiel, 2 sets remblokken en -schijven vóór, 2x een gebroken veer (1x vóór, 1x achter) en de stuurarm rechtsvoor.

Zoals boven is vermeld zijn de remschijven aan de voorzijde meermaals afgedraaid en later ook maar weer compleet vervangen (incl. blokken) omdat na verloop van tijd het trillen met remmen weer optrad. Soms een beetje, soms meer, maar altijd storend in mijn ogen.
Sinds afgelopen zomer (2015) gaat het eigenlijk prima en ik hoop dat dat nog zo blijft totdat ik de auto inruil of verkoop.

Dat is eigenlijk het enige storende qua onderhoud wat vaker dan wenselijk terugkwam. Op de gebroken veren na (of die misschien ook wel) vind ik al het andere onderhoud passend bij de leeftijd en kilometerstand.

Ervaringen/rijden
De auto rijdt in principe lekker comfortabel, maar op dwarsrichels en korte oneffenheden kan de auto toch nog wat stoterig/springerig zijn. Hij voldoet in elk geval voor mijn dagelijkse 70 kilometer woon-werkverkeer, met als het kan de CC tussen de 120-140 km/u op de teller.
Sportief is de auto niet te noemen, maar hij ligt wel mooi stabiel en voorspelbaar en schuift langzaam over de voorwielen als het wat te hard voor 'm gaat.
De topsnelheid (op de teller) ligt afhankelijk van zomer- of winterbanden tussen de 195 en 205 km/u. Ontzien doe ik de auto niet qua kruissnelheden, maar ik rij wel rustig warm en rij in het buitenland vaak ook niet lang boven de 160 km/u gezien de kilometerstand (de turbo gaat er vroeg of laat toch aan, maar goed) en omdat de auto dan ook wat minder stabiel op de weg begint te liggen. Maar voor Nederlandse omstandigheden bevalt het allemaal goed. Tussen de 90-140 reageert de auto mooi alert in de 5e versnelling en kun je goed meekomen, ook op de linkerbaan.
Het verbruik ligt bij mij op circa 1:14-15,5, maar zuiniger is ook zeker haalbaar.

Wat me in het dagelijkse gebruik opvalt is dat de auto vrij laag bij de grond ligt, dit merk je bij drempels/inritten e.d. Op winterbanden (op andere velgen, type Vogon) met een iets grotere omtrek is dit al minder storend, maar soms moet je iets langzamer/schuin petjesautostijl een drempel op en af.
Het navigatiesysteem heb ik nog nooit gebruikt; ouderwets en kan niet op tegen draagbare versies/iPhones.

Met momenteel zo'n 384k op de teller en bijna een ton in mijn bezit kan ik de volgende plus- en minpunten wel opsommen.

+ Betrouwbaarheid
+ Snelwegcomfort
+ Luxe/opties
+ Ingetogen chique/sportief (kan ook minpunt zijn)

- Kromme remschijven vóór/trillen met remmen; terugkerend fenomeen
- Weinig bodemspeling (drempels etc.)
- Vocht in koplampen (afh. van weer)
- Relatief kleine station (voor mij niet belangrijk)

Al met al vind ik (als hij het zo nog even volhoudt) dat gezien de kilometerstand de onderhoudskosten absoluut behapbaar zijn, maar goed er zijn natuurlijk dure zaken vervangen. Aan de andere kant was de auto ook niet meer duur in aanschaf gezien zijn toen al hoge kilometerstand (285k), dus de afschrijving is ook laag. Tot zover heeft de gok dus redelijk tot goed uitgepakt en moet hij het nog ongeveer een jaartje volhouden, kan ik de 4 ton ook nog aantikken. De inruilwaarde is toch praktisch nul, dus daar hoeft het ook niet meer eerder om gedaan te worden.

* Update mei 2016 / 390.000 km
Het jaartje volhouden was niet nodig; ik kwam een BMW 320dA Touring tegen die mij beviel en heb toen de Volvo verkocht (particulier, inmiddels geëxporteerd en waarschijnlijk naar Polen).
Na praktisch 4 jaar dienst gedaan te hebben is de Volvo dus de deur uit en kan ik terugkijken op een probleemloze periode waarbij natuurlijk wel het één en ander aan onderhoud is gedaan, maar de auto heeft me nooit laten staan en heeft eigenlijk geen onaangekondigde reparaties/onderhoud gehad.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volvo V40? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo V40
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volvo V40 2.0 Europa super staat dealer onderhouden

    Volvo V40 2.0 Europa super staat dealer onderhouden

    • 2004
    • 140.479 km

    € 4.750

    Volvo V40 2.0

    Volvo V40 2.0

    • 2002
    • 395.000 km

    € 1.200

    Volvo V40 1.8 Europa

    Volvo V40 1.8 Europa

    • 2004
    • 245.023 km

    € 2.750

Meer Volvo V40 occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo V40 specificaties
  • Volvo V40 occasions
  • Volvo V40 video's
Advies en informatie
  • Volvo V40 tests
  • Volvo V40 gebruikersreviews
  • Volvo V40 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer
 

Volvo V40 reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo V40 1.8 Bi-Fuel Europa (2003)

    Volvo V40 1.8 Bi-Fuel Europa (2003)

    • 21 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 1.8 Europa Prestige (2004)

    Volvo V40 1.8 Europa Prestige (2004)

    2
    • 19 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)

    Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)

    5
    • 26 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 2.0 Europa Elegance (2002)

    Volvo V40 2.0 Europa Elegance (2002)

    • 2 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)

    Volvo V40 2.0 T Europa Nordic (2004)

    1
    • 7 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 1.9 D 115pk (2002)

    Volvo V40 1.9 D 115pk (2002)

    • 19 december 2017
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 1.8i Europa Sports (2002)

    Volvo V40 1.8i Europa Sports (2002)

    3
    • 7 september 2016
meer reviews
Klokje rond Volvo V40

Klokje rond Volvo V40

3

Het is de laatste vaderlandse Volvo, de V40, en daar mogen we best een beetje trots op zijn....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 1.8 Bi-Fuel Europa (2003)

    Volvo V40 1.8 Bi-Fuel Europa (2003)

    • 21 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D3 Nordic+ (2016)

    Volvo V40 D3 Nordic+ (2016)

    2
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

    Volvo V40 D2 Nordic+ (2016)

    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D2 Business R-Design (2015)

    Volvo V40 D2 Business R-Design (2015)

    5
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 (2019)

    Volvo V40 (2019)

    1
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 T2 Momentum (2014)

    Volvo V40 T2 Momentum (2014)

    2
    • 28 december 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    2
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden