Volvo V40 1.8 Europa Elegance (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
ERVARINGEN
- 105.000 km
Na drie heerlijke probleemloze jaren te hebben gereden (50.000 per jaar) heb ik mijn Toyota Corolla 2.0 d4D ingeruild op deze Volvo V40 1.8 Europa Elegance Navigator uit 2002 op LPG met 80.000 kilometer op de teller. Na het maken van een proefrit was ik verkocht.
Het is en blijft ook na 13 jaar sinds zijn marktintroductie mijns inziens een van de mooiste Volvo’s ooit gemaakt (veel mooier van lijn dan zijn opvolger de V50). Ook het interieur is een lust voor het oog, ook na 83000 kilometer nog geen rammeltje of kraakje te horen. De ergonomie van het dashboard staat op een hoog niveau, ofschoon het navigatiesysteem wel erg laag is geplaatst. Dit laaste is wel te verklaren omdat het ontwerp stamt uit een tijd waar niemand ooit had gedacht dat GPS zijn weg zou vinden naar de auto. De materialen voelen goed aan, en stralen een bepaalde degelijkheid uit. De stoelen zijn uitmuntend, en geven een comfort dat maar bij weinig andere merken te vinden is. De zitpositie voor iemand van 1.8 meter is dan ook in mijn ogen perfect. Ook de stoelen blijken zeer duurzaam te zijn, want er is totaal geen slijtage of doorzitplek te vinden. Het ruimteaanbod in deze auto is okay, en zeker voorin is er geen reden tot klagen. Achterin is het vrij krap gesteld, maar volwassenen met een lengte tot 1.80 m moeten zonder problemen kunnen zitten. De kofferbak is vrij bescheiden, maar groot genoeg voor een gezinsauto. De afwerking is hier echter de sluitende post geweest, en staat niet tot de rest van het niveau van de auto.
Het rijden met deze auto is een waar genot. De besturing is vrij scherp en maakt hem bijna tot een rijdersauto (beetje ford DNA in deze generatie). Dit laatste zeker in combinatie met het sportonderstel. De auto laat zich vrij strak door bochten sturen en weet oneffenheden in het wegdek mooi weg te filteren. Schakelen gaat moeiteloos, maar iewat gevoelloos. De remmen zijn niet bepaald bijterig, maar werken als de ankers van een oceaanstomer als de nood aan de man komt. De 1.8 motor van 122 Paardenkrachten is geen powerhouse, maar is ongemerkt toch vrij snel. Lekker veel koppel bij lage toeren.
Kortom een fijn totaalpakket die Volvo V40.
PROBLEMEN
- 105.000 km
Na ongeveer 90.000 kilometers begon de motor erg in te houden en onregelmatig te lopen. Na check up bij de dealer bleken er problemen met de Lambdasonde te zijn. Deze is onder garantie vervangen. Problemen zijn nu achterwege en de motor loopt weer als het spreekwoordelijke zonnetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.