Volvo S80 2.5 T Kinetic (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S80 2.5 T Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
Nog steeds een trots gevoel over mijn Volvo S 80
- 140.000 km
In februari van dit jaar deze Volvo S 80 gekocht bij een autobedrijf in Roelofarendsveen. Auto was ingeruild door een "oud"vrouwtje. Mijn alarmbellen gingen direct af maar....... het was de waarheid. De verkoopster overlegde een foto waarop de vorige eigenaresse stond met natuurlijk de S 80. Distributie riem was vervangen. De banden waren niet best en deze zouden voor aflevering vernieuwd worden.
Wat een geweldige auto tot nu toe. Geen enkel probleem en de eerste 14000 kilometer staan er inmiddels op. Het enige wat ik heb vervangen zijn de ruitenwissers en ik heb de auto laten uitlijnen. Mijn vorige auto(zakelijk) was een nieuwe citroen DS 5 hybride gecombineerd met diesel. Door persoonlijke omstandigheden ben ik gestopt met werken en moest dus uitkijken naar een andere auto Het rijgedrag en veercomfort is niet te vergelijken met die keiharde vering van de DS 5. Maar ook het zitcomfort is niet te vergelijken.
De auto rijdt gemiddeld 1 op 10 en over 4 maanden moet de Volvo een APK keuring doorstaan. Puntje van zorg is de linker koplamp. Deze beslaat en zal moeten worden vervangen. Dat moet dan maar gebeuren.
Intentie is nu doorrijden met deze auto zeker nog een jaar en dus volop genieten !
Inmiddels 4 gaatjes geboord in de afsluitkap van de linker voorlamp en het vocht verdween al sneeuw voor de zon.
Auto houdt soms sinds twee weken toch wat in. Niet ernstig maar de garagehouder die zelf de auto heeft opgehaald. (deze service is een heel sterk punt) wijt dit aan een stukje onderhoud. Dus direct een afspraak gemaakt om de grote beurt eerder te laten uitvoeren. Inspectie van vanmorgen leverde tevens nog een paar puntjes op :
Accu : te licht (direct laten vervangen)
Remschijven voor : zijn wat dun maar volgend jaar vervangen is ok !
Multiriem : moet worden vervangen.
Draagarm achter is gelast : bekeken wordt of deze vervangen moet worden. Bekend probleem van Volvo blijkt dit te zijn.
Al met al geen grote gebreken en dus over 2 weken met een gerust hart de winter in.
Grote onderhoudsbeurt
- 144.500 km
Geen grote gebreken gevonden maar er was wel sprake van onderhoudsachterstand.
Groot onderhoud :
Multiriem moest worden vervangen omdat deze was uitgedroogd. Bobine cilinder 4 is vervangen. Verder de normale werkzaamheden:
Brandstoffilter
Bougies
Luchtfilter
etc....
Best even een investering maar zeker de moeite waard
Het is nu januari 2008 en in februari moet ik de verplichte APK laten uitvoeren. Ik heb deze even naar voren gehaald en gisteren de auto gebracht. Kreeg na 3 uurtjes telefonisch bericht dat ik de auto kon komen ophalen. Glansrijk door de keuring heen gekomen echter rechts achter was de remschijf iets los geraakt. Natuurlijk direct laten verhelpen en voor 50 euro incl de keuring was het leed weer geleden. De APK bewijst dan in dit geval toch z'n dienst !
Vervanging remblokken etc
- 149.000 km
Ervaringen zijn nog steeds positief. Voor de zomer wel de airco laten verversen bij een kennis van mij. Hij had de juiste apparatuur hiervoor en voor 35 euro was dit geregeld. Zaterdag a.s gaat de auto opnieuw naar hem toe voor vervanging van remblokken, schijven en klauwen. Grapje kost 590 euro maar ik verwacht dan ook dit kalenderjaar geen schokkende verder onderhoudszaken. Vorig jaar december grote beurt gehad dus vandaar !
Wel even gekeken naar een 960 of 940. Maar ja dan zijn al die kosten voor niks geweest. Gewoon nog maar doorrijden en volop genieten van deze heerlijk rijdende auto. Zelfs 1 op 11.5 gereden de laatste weken. Toch zeer netjes.
Toch wat extra kosten
- 156.000 km
Zeker nog steeds zeer tevreden met de Volvo S 80 maar er zijn in de afgelopen maanden wel wat probleempjes naar voren gekomen. Ik kreeg een melding van het motormanagement. Conclusie van de garage was dat de positiegever van het koppelingspedaal moest worden vervangen. Voor 96 euro hebben ze het weer gefixed.
Al een aantal maanden hoorde ik een soort geroffel dat ik niet goed kon thuisbrengen. Na wat onderzoek bleek het de pakking te zijn van het uitlaatsptuitstuk. (5 stuks)
Auto was ik een dagje kwijt maar voor 275 euro incl btw was het weer voorelkaar.
Nu op naar de kleine beurt over zo'n 3 maanden..........
We gaan afscheid nemen,,,,.
- 166.000 km
De Volvo S 80 gaat morgen ingeruild worden voor een V70 D5 van 2007 maar dan wel het nieuwe model. Oorzaak is toch het benzineverbruik. Dit jaar toch zo'n 23000 kilometer gereden dus een rekensommetje gemaakt en ja dat laat zien dat ik bij benzine niet goed bezig ben. Door een aantal redenen zal ik in 2019 nog meer kilometers gaan maken. Twee jaar met heel veel plezier gereden. De S 80 heeft me niet teleurgesteld en de onderhoudskosten waren aanvaardbaar(c.a. 1000 euro op jaarbasis). Kreeg een heel mooi inruilbedrag zodat ik maar weinig moest bijleggen.
De Volvo V 70 laten keuren en slechts een paar zaken moeten in de toekomst aangepakt worden zoals 2 nieuw voorbanden en een paar rubbers voor de draagarmen.(bekend Volvo probleem)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S80 2.5T Summum 2004 Schuif/ kanteldak | Climate control | Cruise control | Lederen bekleding | Stoelverwarming | Elektrisch verstelbare stoelen | Elektrische ramen + spiegels | Lichtmetaal | Centrale vergrendeling op afstand
- 2004
- 272.590 km

Volvo S80 2.5 T Momentum Dealer onderhouden
- 2006
- 190.000 km

Volvo S80 4.4 AWD Summum | 8 cilinder | Uniek | Volledige onderhoudshistorie
- 2006
- 320.524 km