Volvo S80 2.4D Momentum (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S80 2.4D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
Aankoop en ervaringen
Deze auto in januari 2010 als familieauto aangeschaft omdat ik de bijtelling van de auto van de zaakgewoon te gortig vind. We waren toe aan een vervanging van de Volvo S60 van mijn vrouw en hebben toen gelijk besloten met de auto van de zaak ook alleen nog maar voor de zaak te rijden.
De S80 is een slag groter dan de S60 en met name achterin merk je dat goed. Mijn kinderen groeien en de beschikbare ruimte op de achterbank werd kleiner en kleiner. Met name met de vakantieritten merk je dat dan ook de kofferbak niet groot genoeg meer is. De S60 heeft ons altijd perfect vervoerd, gewoon een heerlijke auto met geweldig 5-cilinder motorgeluid en de beste stoelen die in een auto geleverd worden. Niet erg zuinig maar wel weer goedkoop in onderhoud. Gewoon elk jaar een beurtje van ca. 500 euro met APK bij de Volvo dealer en verder nooit wat.
De S80 is dus groter, ruimer, luxer, voorzien van leren bekleding, soundsystem (geen navigatie), parkeerpiepers en de geweldige adaptieve cruise control.
De motor is gewoon sterk, loopt mooi stil en heeft toch die roffel, dat blijft mooi. Ik moet wel zeggen dat een benzineroffel mooier klinkt. Echt zuinig is de auto niet, gemiddeld 1:12 en gezien de rust waarmee de motor bij mij kan werken (ik ben geen vaste klant van het CJIB) vind ik dat toch enigszins hoog. Mijn Passat van de zaak neemt genoegen met 1 liter per 20 kilometer.
De Geartronic is eigenlijk een waardeloos ding. Ik heb de indruk dat de handgeschakelde versie veel levendiger en vlotter is. De automaat schakelt soms vlot op en soms niet, hij schakelt soms bij een beetje extra gas al terug en soms moet je je voet door de vloer heen trappen, het schakelen zelf gaat soms heel vloeiend en soms schokkerig. De bak is al eens gereset om het zelflerende karakter weer te activeren maar dat heeft eigenlijk maar even geholpen. Ik ga sowieso de bakolie laten vervangen, ondanks dat Volvo zegt dat de bak voor het leven gesmeerd zou moeten zijn. Werktechnisch heb ik veel ervaring met vertragingskasten en tandwielkasten en daarvan wordt ook vaak gezegd dat de olie nooit vervangen hoeft te worden. Hoe dan ook veroudert de olie en komen er deeltjes in de olie. Dit geeft op den duur slijtage en problemen.
Bij 160.000 km krijgt de auto een nieuwe distributieriem, een beurt en nieuwe versnellingsbakolie. Ben benieuwd wat dat gaat kosten..
De stoelen zijn toch anders als in de S60. De zitting is minder lang en de wangen aan de zijkant van de zitting zijn meer geprononceerd dan vroeger. Juist die zitting van de S60 was voor mij perfect, nu merk ik dat met name op lange ritten die wangen in mijn been gaan drukken.
Problemen:
- Auto was een week in ons bezit toen een steen een eind maakte aan de voorruit, kan de auto natuurlijk niets aan doen.
- Niet soepel schakelende automaat. Olie wordt vervangen.
Verder helemaal tevreden, wij zoeven voort..
2 jaar S80
- 187.000 km
We hebben de S80 inmiddels 2 jaar en hebben er zo'n 50.000 kilometer mee afgelegd. Wat is deze auto comfortabel. Onze vorige S60 was iets sportiever en omsloot je als een strak pak, deze is wat afstandelijker en rustiger. De auto heeft ons geen enkele keer onaangenaam verrast, gewoon diesel erin en tokkelen maar. De Volvo heeft vorige week een grote beurt gehad, en het was een GROTE beurt. De distributieriem was aan vervanging toe, ook zijn de achterremblokken vervangen en heb ik de automaatolie laten vervangen. APK was geen enkel probleem
Volvo claimt dat de automaatolie niet vervangen hoeft te worden, echter het geeft een wereld van verschil, de bak schakelt nu weer soepel en giert niet meer, het is allemaal veel aangenamer geworden.
Terugblikkend op twee jaar S80 heeft de auto alleen 2 x een beurt gehad, totaal voor 2100 euro, dit komt neer op zo'n 4 cent per kilometer. Extra kosten hebben we niet gehad, op ruitensproeiervloeistof na.... Qua verbruik halen we met regelmatig korte stukken en veel stadsverkeer 1 op 13,5. Valt me niet tegen. Met veel lange stukken halen we ongeveer 1:16. Zuiniger heb ik nog nooit gereden. Voor de nabije toekomst moet ik rekenen op 4 nieuwe zomerbanden, de voorbanden zijn bijna op en de achterbanden cuppen en veroorzaken een rotherrie. Als de winterbanden eraf gaan zal ik de zomerbanden gelijk laten vervangen.
Verder is de auto tip-top, rammelt nergens, het lederen interieur ziet er nog uit alsof het nog nieuw is, alleen enkele krasjes aan de carrosserie, waarschijnlijk veroorzaakt door de kinderen met hun fietsen.. Op naar de volgende 25000 kilometer!
We stomen voort
- 209.000 km
Het blijft een geweldige auto. We gebruiken de wagen eigenlijk alleen privé. Ik weet het, best een dure auto voor de privéritjes maar het rijdt zó fijn.
Helaas had ik ook pech, op een gegeven moment liep de auto alleen nog maar in het noodprogramma en wilde de automaat niet meer opschakelen. Dit gebeurde een maand na de beurt. Ik had eerst de vrees dat de spoeling van de automaat de oorzaak zu zijn, echter na resetten van de computer kon ik weer verder. Twee dagen later weer hetzelfde probleem. Na controle bij de dealer bleek een abs-sensor de boosdoener. Deze is voor 180 euro vervangen.
Ik ben voor de zakelijke ritten op zoek naar een nieuwe auto. Wat valt dat tegen als je benchmark de S80 is. Het lijstje is als volgt:
BMW 320d EDE, geweldige auto, 20% bijtelling, echter bij 120 behoorlijk rumoerig in vergelijk tot de S80
Audi A4, 25% bijtelling, best wel krap, behoorlijk stug en sportief( dit bedoel ik niet negatief).
Audi A5 5-deurs, zie A4
Volvo V70 D4 R-design limited, auto is afgeladen met opties en voor relatief weinig geld te krijgen. Je merkt alleen in vergelijk tot de concurrentie dat de Volvo toch wel wat ouder is. Met name de entertainment en lay-out van het dashboard is aan een beurt toe.
De S80 blijft in ieder geval, ben er nog steeds heel tevreden over, ondanks dat hij relatief veel verbruikt, duur is in de wegenbelasting en niet de goedkoopste is in onderhoud.
Kosten?
- 222.222 km
Tsja, De Volvo rijdt nog steeds prima, maar na een vluchtig rekensommetje op een regenachtige zondagmorgen in juni blijkt dat de S80 toch een erg dure kostganger is. Mede (juist) ook omdat de auto nu als tweede wagen wordt ingezet. Sinds januari rijden we als eerste auto een BMW320d EDE. We komen nu niet boven de 15.000 kilometer per jaar uit en dan is een benzineauto toch echt goedkoper. Ik heb het eens in de groep gegooid bij de regelmatige bestuurder (mijn vrouw). De reactie was emotioneel... Ze is nogal specifiek in haar keuzes, als alternatief voor de Volvo hoef ik niet met een Fiat 500 of een Polo aan te komen. Te klein voor de boodschappen, te "secretaresse-auto-achtig". Op de shortlist staan nu een Audi A3 en een Volvo C30. A3 omdat het gewoon een nette auto is, C30 is de emotionele keuze. We gaan aanstaande zaterdag eens kijken en proefrijden.
Hoe gaat het intussen met de S80? Die heeft in januari zijn (haar) traditionele beurt met APK in ontvangst genomen. Geen bijzonderheden. Wel een nieuwe carkit laten inbouwen, de oude Nokia carkit was kapot gegaan. Nu zit er een Parrot MK9200i in en ik kan wel zeggen dat het een takkeding is.. het koppelen met een iphone duurt erg lang, als je je telefoon beroert schakelt de radio meteen op mute, het geluid van het telefoongesprek kraakt regelmatig. Jammer. Ook zijn de winterbanden weer vervangen door de zomerslofjes. Stiller en zuiniger.
Het verbruik is niet veel beter dan 1:13,5 op de lange stukken. Olie wordt niet verbruikt tussen de beurten door.
Afscheid
- 235.000 km
Als tweede auto toch een dure kostganger. Op een zonnige zaterdag hebben we de knoop doorgehakt en hebben we de Volvo voor een hele goede prijs ingeruild voor een Audi A1 1.2 TFSI. Toch wel met een snik, het is de afgelopen 3,5 jaar een hele prettige vriend geweest. Ik zag op de site van het RDW dat de auto geëxporteerd is.
Resumerend is het een hele betrouwbare auto met een sterke motor echter de automaat blinkt zeker niet uit in goede eigenschappen. Het interieur is zeer ruim, de lederen bekleding rook na bijna 2,5 ton nog als nieuw en zag er ook nog zo uit. Kwalitatief echt een oersterke auto. Verbruik is gemiddeld uitgekomen op 1:13.5, geen zuinigheidswonder maar ook weer niet echt heel slecht.
Adieu S80, het ga je goed..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.