Volvo S80 T6 AWD Summum (2008)
Beschaaf beest
Wat moeten we over de buitenkant van de S80 eigenlijk nog zeggen? Het is zeker een heel nette, beschaafde auto, maar aan de andere kant zullen potentiële kopers hem misschien ook wel wat saai vinden. Pas ook op dat je hem niet verwart met een van zijn kleinere broertjes, de S60 of de S40.
Zonder poespas
Wanneer we een blik in het interieur werpen, vinden we lichte tinten in overvloed. De strakke, maar zeker niet sfeerloze leefomgeving heeft een onderkoelde Zweedse ondertoon, zonder poespas. Twee zilverkleurige klokken voor je neus vinden ze bij Volvo meer dan genoeg. De middenconsole is relatief druk door een keur aan knopjes, die over de bediening en functie echter geen twijfel laten bestaan. Het schermpje voor (vooral) navigatie kun je omhoog toveren uit het dashboard. Het ligt heel natuurlijk in je blikveld. Overigens is het fraaie navigatiesysteem een optie waarvoor de Volvo-dealer een extra bijdrage vraagt.
Machtige machine
Onder de motorkap van de Zweed vinden we zoals gezegd de T6-motor die we al kennen van de V70. De geblazen 3,0-liter zescilinder zes-in-lijn is voorzien van een turbo en produceert 285 pk bij 5.600 toeren. Het is een machtige machine die z'n 400 newtonmeters al bij 1.500 toeren paraat heeft en daardoor ongemerkt snel is. Zo heeft de Volvo slechts 6,6 tellen nodig om de naald voorbij de 100 te laten zwiepen. Niet slecht voor een 1.655 kilo zware auto. Jammer genoeg valt het geluid dat de krachtbron produceert een beetje tegen. De beleving is enigszins afwezig. Geef ons wat betreft geluidsbeleving liever Volvo's ongeblazen 3,2-liter zescilinder.
De S80 is voorzien van een automatische transmissie met zes verzetten, die soms wel wat alerter zou mogen reageren. Hoog in de toeren twijfelt de S80 nog over de te maken keuzes. Nog even een opmerking over de remmerij; met een remweg vanaf 100 km/h van 36,9 meter doet de S80 het gewoon heel netjes.
De stuurinrichting werkt nogal licht en gevoelloos. Veel informatie wordt weggefilterd en dat gaat ten koste van de communicatie tussen bestuurder en auto. Onze S80 is voorzien van het FourC-dempersysteem, dat je via drie knopjes achter de pook in hardheid kunt variëren van relaxed 'comfort' tot 'advanced', de heftigste stand – die overigens nog altijd niet de vullingen uit je kiezen laat rammelen. Voor dagelijks gebruik voldoet de middelste stand 'sport' het beste. Op pokdalig wegdek laat de ophanging van de Volvo zich wel wat horen.
Vierwielaandrijving
Mooi meegenomen: de Volvo S80 T6 heeft vierwielaandrijving aan boord. Of beter: een systeem waarbij de voorwielaandrijving zo nodig via een Haldexkoppeling wordt omgezet in vierwielaandrijving. Handig en veilig onder natte omstandigheden. De vierwielaandrijving is standaard op de S80 T6, net als de automatische versnellingsbak. De auto is te verkrijgen in een Momentum- en een Summum-voering.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 T6 AWD Summum |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 66.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.953 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 285 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.893 mm / 1.492 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.655 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,6 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,1s |
Brandstofverbruik | 11,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 267 g/km |