Volvo S60 D5 (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 D5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
Eerste pech, maar nog steeds vertrouwen
- 234.000 km
Het was me opgevallen dat er vaak nieuwe of net aangeschafte auto's worden gereviewd. Mijn Volvo en ik zijn al een tijdje samen dus ik had al een account aangemaakt en wachtte slechts op een vrij moment om in mijn eerste review te melden dat ik de auto sinds 2010 in bezit heb, toen met een kilometerstand van 50.000 en vanaf het begin geen enkel probleem heb gehad. En ja hoor, gisteravond ineens al het vermogen kwijt. De auto staat voor het eerst zonder afspraak bij de garage.
Niettemin, met 243K op de teller (Volvo-kilometerstanden gaan in K's, toch?) niets te klagen over de betrouwbaarheid. Het is een D5 met automaat en ja, als je van Volvo's houdt dan is dat een heerlijke combinatie. Geen raceauto maar wel snel. Wintersport is altijd een feestje, want op de Duiste autobahn kan je je goed meten met de snelleren. Goed er komt er wel eens een voorbij maar daar lig ik dan weer niet wakker van. In 10 uur uitgerust op de plaats van bestemming vind ik belangrijker. Maar ook in Nederland heerlijk comfortabel toeren. Verbruik ligt rond de 1 op 16, ook niet verkeerd. De stoelen worden terecht geroemd. En nog geen enkel piepje of kraakje.
En wat ook altijd leuk is, is als de Wegenwacht zegt dat als de auto weer terug is hij op kan voor de volgende 234K. Kortom, ik hoop dat-ie weer snel terug is!
Aanvulling
- 234 km
Het is overigens een zes traps automaat, geen 5.
Kwart miljoen
- 250 km
Nog geen wereldprestatie maar wel een memorabel moment: de 250.000 km gepasseerd.
De pech van de vorige review bleek uiteindelijk een lekke turboslang. Iets van € 170 meen ik, maar met arbeidsloon het dubbele. Ligt onder de motor door of zoiets. In ieder geval iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een S60 van deze leeftijd.
Tsja, en veel meer heb ik niet te melden. Regelmatig in verleiding gebracht maar toch steeds weer besloten deze te houden.
Still going strong
- 300.000 km
We zijn er: 300K op de teller. En toevallig in dezelfde week zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt. En weer geen bijzonderheden. Minimale onderhouds- en afschrijvingskosten bevestigen dat dit een goede keus was. De beurt kostte € 580, incl. Btw. Da’s toch niet veel?
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.