Volvo S60 D4 R-Design (2015)

autoreview

Volvo S60 D4 R-Design (2015)

Signalement

UitvoeringS60 D4 R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na dik 4,5 jaar in een oranje C30 1.6 R-Edition rond gereden te hebben, ben ik sinds mei 2015 in het bezit van een S60 D4 R-Design. Het heeft enige tijd geduurd voor ik genoeg tijd gevonden had, maar ik zal proberen mijn ervaringen met de auto hier te delen en met enige regelmaat te updaten. Wie mijn review van de C30 heeft gelezen (die staat hier: http://www.autoweek.nl/autoreview/28459/volvo-c30-16-r-edition) weet dat ik dat graag uitgebreid doe. En deze review is daar geen uitzondering op :)

De keuze

Volvo's zijn mij van kleins af aan met de paplepel ingegoten. Mijn eerste eigen auto was dan ook niet verrassend; een Volvo. De C30 is mij in die 4,5 jaar altijd zeer goed bevallen. Er waren echter wel wat kritiekpuntjes, en dat had dan met name te maken met de combinatie van de motor (1.6 met 100 pk), de handgeschakelde 5-bak (bijna 4000 toeren op de snelweg) en het verbruik (1:14). De beperkte ruimte was in sommige gevallen hinderlijk, maar nog geen reden om een andere auto aan te schaffen. Ik ben met name op zoek gegaan sinds ik met regelmaat (ongeveer 2x per maand) op en neer naar Parijs ga - hetgeen ik bij voorkeur per auto doe. Ik merkte dat 6 uur lang naar dat gejank van die motor luisteren een hoop afbreuk deed aan het rijplezier. De C30, met de ouderwetse techniek die men in de R-Editions had verwerkt, was prima om bochten mee te nemen, maar de snelweg was niet het terrein waar deze auto zich goed voor leende - nogmaals, dat geldt voor het blok en de bak.
Door het relatief grote aantal kilometers dat ik nu rijd (rond de 45 - 50.000 per jaar) was een diesel voor mij al snel aantrekkelijk. In eerste instantie had ik een V40 D4 in gedachten, maar toen ontdekte ik dat een S60 D4 niet heel veel duurder is dan een V40 D4, en dat de laadruimte van een S60 met achterbank overeind niet eens kleiner is dan van een V40. Daar komt nog bij dat ik de S60 een mooiere auto vind dan de V40 - al vind ik de V40 ook zeker een mooie auto om te zien. In mijn hoofd had ik de keuze al gemaakt: het zou een S60 D4 worden, mét nieuwe 8-traps automaat!
Waarom geen V60? Uitstraling. Ik vind een S60 aanzienlijk mooier, sportiever en chiquer om te zien dan een V60. De ruimte van een estate heb ik (nog) niet vaak genoeg nodig om daar een minder mooie auto voor te willen rijden die ook nog eens in alle opzichten duurder is. Daarnaast rijd ik graag in een auto die je niet op elke hoek van de straat tegenkomt en eerlijk is eerlijk: de V40 en V60 (D6 met name) zie je zo vaak, dat het bijna saai begint te worden. Ook met oog op inruilwaarde, denk ik dat een V40 of V60 niet de beste keuze is: als al die lease-contracten afgelopen zijn worden ze in grote getale op de markt gedumpt; doei restwaarde!

Bijtelling interesseert mij overigens, in tegenstelling tot de meesten die dit soort auto´s rijdt, niet: ik moet het toch zelf ophoesten. Dat speelde in de overwegingen dus niet mee. Wat ook niet meespeelde: of het wel "de beste" auto zou zijn die ik voor het geld kon krijgen. Wellicht zou een A4 of 3-serie beter rijden, of sneller zijn, of wat voor argument dan ook: ik mot geen Duitser! Objectief bekeken zijn er misschien wel alleen maar redenen om een Duitser te kiezen, maar ik vind geen enkel Duits merk een uitstraling hebben die bij mij past. Een BMW die niet op de linker- maar op de rechter baan voor een verkeerslicht staat te wachten, valt op. Een Audi die niet op je achterbumper kleeft, valt op. Een Mercedes die z'n knipperlicht gebruikt, valt op.
Ok, misschien overdrijf ik wat, maar er kleeft een bepaald imago aan een merk, een auto straalt iets uit. En ik straal liever Volvo uit dan dat ik een ander merk uitstraal - einde discussie: het werd een Volvo, ook als dat objectief gezien niet de beste keuze geweest zou zijn.

De aanschaf

Hoewel ik voor mezelf al had gepland dat er op niet al te lange termijn een vervanging voor de C30 zou komen, kwam de aanschaf alsnog enigszins als een verrassing. Van mijn C30 ging namelijk het linker voorwiellager kapot, wat ik na een ruime 80.000 km op de klok al snel vond. "Je kunt hem altijd inruilen" kreeg ik te horen. Die verkooptechniek ken ik, en meer ter informatie dan met de bedoeling met een nieuwe auto weg te rijden, ben ik het gesprek in gegaan. Ik kreeg daar simpelweg een "offer I couldn't refuse". In de showroom stond namelijk een nieuwe S60 D4, met praktisch alles erop en eraan wat ik erop en eraan zou willen hebben. Een goede inruilprijs voor de C30, een flinke korting op de S60 omdat ie al op kenteken stond en dus voor de RDW al bijna 3 hele weken oud was, en het was dan niet het 2016 model met 190 pk, maar het 2015 model met 181 pk. Ik had niet het idee dat die 9 pk het waard was om dit aanbod te laten lopen...doet u mij die maar!

De auto

Zoals gezegd betreft het hier een S60 D4 R-Design. De kleur - Savile Grey Metallic - had ik nooit uit het boekje uitgekozen, maar is in werkelijkheid een kleur die goed past bij deze auto. In combinatie met de donkere velgen en spoilers, diffusors, etc. van het R-design pakket, is het simpelweg een gaaf ding om te zien! Hij straalt snelheid en sportiviteit uit, zonder die agressie waar - daar heb je ze weer - de Duitsers over het algemeen een handje van hebben. In tegenstelling tot mijn C30 (die met het R-design pakket ook erg snel leek) maakt de S60 gelukkig waar wat ie uitstraalt, want snel is ie zeker! Verderop daarover meer...

Een overzicht van de aanwezige pakketten en opties:

- R-Design
o 18" velgen, type 'Ixion'
o Verlaagd onderstel
o Spoilers, body kit, sportpedalen, R-Design emblemen, etc.
o Sportstoelen
o Elektrisch verstelbare lendensteun voor
o TFT instrumentenpaneel (dus geen analoge klokken)

- Business Pack Connect
o High performance audio
o Navigatie
o Parkeersensoren voor & achter

- R-Design plus
o Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
o Elektrisch inklapbare buitenspiegels
o Regensensor
o Verlichting in de versnellingspook (heel belangrijk natuurlijk...!)
o Verwarmbare ruitensproeierkoppen
o Verwarmbare voorruit (elektrisch)
o Verwarmbare voorstoelen

- Winter line
o Dual Xenon met adaptieve bochtverlichting
o Koplampreinigingsinstallatie
o Verlichtingspack 2 (zeg maar: sfeerverlichting)

Daarnaast de volgende opties:
- Automaat (8-traps Geartronic)
- Volledig leren bekleding
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen
- Armsteun met bekerhouders achter
- Alarm (achteraf in laten bouwen door Volvo dealer)

Het rijden

  • 40.000 km

Goed, van een auto die 2x meer kost dan de vorige, mag je iets verwachten. Ik kan dan ook niet zeggen dat mijn verwachtingen laaggespannen waren, en toch heeft de S60 mijn verwachtingen op vrijwel elk vlak overtroffen: wat een fantastische auto om in te rijden! Ik had niet verwacht dat het verschil tussen C30 en S60 zo groot zou zijn - en de C30 vond ik al heerlijk rijden...
De S60 met verlaagd onderstel is lekker sportief geveerd maar wordt niet oncomfortabel hard. Het is, voor mij, een vrijwel ideaal compromis tussen sportiviteit en comfort. Verkeersdrempels zullen echter nooit de S60's grote vriend worden (maar dat zullen ze van mij ook nooit worden).
Laat ik dit moment meteen even aangrijpen om iets recht te zetten waar heel autojournalistiekgerelateerd Nederland al jaren op de een of andere manier ontzettend veel moeite mee heeft om het te begrijpen, terwijl het toch echt niet zo moeilijk is: de S60 is volgens Volvo de meest sportieve VOLVO ooit. Volvo zegt niet dat de S60 sportiever is dan een BMW, Audi of welk ander merk dan ook. Kritieken dat de S60 die 'belofte' niet waar maakt, zijn dan ook niet terecht omdat een Duitser sportiever is. Begrijpend lezen blijft voor velen blijkbaar toch moeilijk...
Vraag mij overigens niet of de S60 echt de meest sportieve Volvo ooit is; daarvoor heb ik (helaas) in te weinig Volvo's kunnen rijden. Ik ga er echter vanuit dat Volvo er verstand van heeft, en de S60 rijdt in mijn optiek redelijk sportief, dus het zou zo maar eens kunnen kloppen.
Hoewel mijn S60 bijna 2x zo veel vermogen en 3x zoveel koppel heeft dan de C30, nodigt de C30 op de een of andere manier meer uit tot sportief rijgedrag. In vergelijking met de S60, voelde de C30 misschien meer als een kart. Toch is die aanzienlijk zwaardere S60 ook belachelijk hard door de bocht te krijgen en behoort sportief rijden met bijbehorende prestaties zeker tot de mogelijkheden. Hoewel standaard al sportief, denk ik dat de S60 vooral sportief aanvoelt door het verlaagde R onderstel en de brede banden.
Ondanks het verlaagde onderstel en de dikke sloffen (235/40/18) blijft het lekker stil aan boord. Er is op klinkertjes en slecht wegdek wat afrolgeluid te horen, maar dit neemt nooit hinderlijke proporties aan. Windgeruis op de snelweg is op een zeer acceptabel niveau en de motor hoor je amper - onder de 2000 toeren gewoon niet. Het "zoeft" heerlijk en de kilometers schieten onmerkbaar onder je door. Met regelmaat zet ik de radio uit om van de heerlijke stilte aan boord te genieten.

Opties en accessoires

  • 40.000 km

De S60 is natuurlijk behangen met opties die al dan niet tegenwoordig standaard (behoren te) zijn. Ik bespreek hier kort enkele opties die mij opvallen:
De airco werkt fantastisch. Binnen 2 tot 3 minuten is het comfortabel in de auto, ongeacht de buitentemperatuur. De temperatuur is in te stellen op 0,5 graden nauwkeurig. Erg praktisch, aangezien ik de C30 op 19°C vaak net te koud en 20°C net te warm vond. In de praktijk staat de airco in de S60 dan ook vrijwel altijd op 19,5°C.
De elektrisch verwarmbare voorruit is een zegen in de winter. Daar valt niet tegenop te krabben!
Stoelverwarming is in 3 standen te gebruiken, zeg maar warm, heter, heetst. Stand 3 (voluit) gebruik ik 's winters nog wel eens om snel op te warmen, maar lange periodes houd ik nooit vol in stand 2 of 3: stand 1 is voor mij precies goed.
De harde schijf aan boord laat mij tot 10 GB aan muziek meenemen. Ideaal: nooit meer Cd'tjes wisselen! Natuurlijk, 20 GB, 100 GB, 1 TB,... zou nog beter zijn, maar 10 GB is afdoende. In het ergste geval plug ik een USB stick in met nog meer muziek.
Ik heb inmiddels ook het nut van de DVD speler ontdekt! Er zit bij mij tegenwoordig standaard een DVD met een Britse komedieserie in de DVD speler. Ik vermoed dat ik de enige ben die gierend van de lach in de ergste files stilstaat - want alleen als je stilstaat, heb je beeld. Wanneer er gereden wordt, valt het beeld uit en hoor je alleen nog het geluid - uit veiligheid, want het beeld leidt nou eenmaal af. Ik raad het iedereen aan: iets van komedie, DVD indien mogelijk maar alleen audio zal in veel gevallen ook werken, voor in de file. Zou de wereld niet een stuk mooier zijn als we allemaal met ten minste een vette grijns in de file stonden?
Het bandenspanningscontrolesysteem (wat een woord...) laat er ook geen onduidelijkheid over bestaan als een band een te lage spanning heeft. Tussen de tellers en op het mediascherm worden waarschuwingen gegeven. Vergeet niet om na het oppompen de boel weer te kalibreren, anders kun je tot in den eeuwigheid oppompen en blijft die melding in beeld staan. En ik maar twijfelen of de barometer op de meegeleverde pomp wel goed werkte...
De meedraaiende Xenon koplampen zijn functioneel; geven erg goed zicht, maar zorgen daarnaast ook voor een mooier, moderner uiterlijk. Vergelijk eens een V/S60 met xenon met een broertje met halogeen. Die laatste ziet er meteen een stuk ouderwetser uit (vind ik althans). Ben erg blij dat deze optie erop zit!

De bak

  • 40.000 km

Vrij nieuw bij Volvo, en mogelijk een interessant onderwerp voor menig lezer van deze review, is de automatische 8-traps versnellingsbak. Hoe bevalt die mij?
Fantastisch! Punt.
Ik ben altijd een voorstander van automaten geweest - dat geneuzel over sportiviteit, gevoel, die-hards, controle, etc., geldt in de meeste gevallen alleen als je continu op de grens van het kunnen rijdt, hetgeen je alleen op een circuit of bij compleet gebrek aan verkeersinzicht en verantwoordelijkheidsgevoel doet. Ik benadruk dat dat in de meeste (!) gevallen opgaat. Ik kan me een Smart met semi-automaat herinneren.........
Anyway, de automaten waarmee ik relatief veel ervaring heb (4- en 6-bakken van Volvo en 5-bakken van Mercedes) hebben tot nu toe voor mij weinig tot geen reden tot klagen gegeven. Die nieuwe 8-traps is echter toch echt weer een flinke stap voorwaarts! Hij schakelt behoorlijk vlot, zonder agressieve tikken uit te delen bij het op- of terugschakelen. Dat wil zeggen: nu ie ingereden is. In het begin was de overgang van 1 naar 2 en van 2 naar 3 wel eens wat houterig. Ook het terugschakelen bij die versnellingen, met name in een langzaam rijdende file, wilde nog wel eens een schok opleveren. Na een 20.000 km is dat bij 2 naar 3 (en andersom) volledig weg en bij 1 naar 2 (en andersom) beduidend minder. Nu de teller de 40.000 km gepasseerd is, is het bij elke overgang een heerlijk soepel schakelende bak geworden.
Over het algemeen gaat het schakelen ook vlot en precies. Heel af en toe, bij snel maar niet volledig het gaspedaal intrappen, wil ie nog wel eens 1 (of 2) verzetten terugschakelen, accelereren, en dan bedenken dat ie beter nog een verzet terug kan schakelen. In normale of Eco+ stand wil de bak nog wel eens schakelen in de bocht, wat bij normale rijstijl geen probleem op zal leveren maar in een sportieve situatie kan dat hinderlijk of in extreme gevallen zelfs gevaarlijk zijn. De hele auto lijkt zich echter aan te passen aan de rijstijl, dus wellicht snapt de auto bij een sportieve rijstijl dat schakelen in de bocht niet wenselijk is. En daarnaast heb je altijd nog de Sportstand, waarbij het me nog nooit opgevallen is dat er in de bocht geschakeld wordt. Ik heb het idee, maar ik sluit niet uit dat dat een soort wens van de gedachte is, dat de bak in Sportstand iets sneller en daardoor ook minder soepel schakelt. Het zelf schakelen kan alleen als de bak in de Sportstand gezet wordt, of als je flippers aan het stuur hebt, wat ik niet heb. Dat vind ik persoonlijk een misser van Volvo aangezien je ook wel eens zelf wilt (moet) schakelen, bijvoorbeeld in de bergen, en die "sport" van de Sportstand verder niet interessant, of zelfs hinderlijk is. Ik had de voorkeur gegeven aan een mogelijkheid om zelf te schakelen (met pook en/of flippers) en daarbij een sportknop zoals voorheen.
Ik zet de bak niet vaak in de Sportstand, aangezien ik dan de gasrespons iets te nerveus vind worden en het in de dagelijks gebruik eigenlijk niet nodig is om een versnelling (of 2) lager te rijden omdat er bij elk toerental voldoende vermogen beschikbaar is. Ook wordt het Start/stop systeem gedeactiveerd, waardoor de motor niet meer afslaat bij stilstand, en wordt het stationair toerental hoger gehouden zodat er vanaf stilstand meer vermogen beschikbaar is. Dat levert een naar mijn smaak iets te agressieve 'start' voor normaal gebruik. De auto voor je kan wel eens langzamer optrekken waardoor je alweer moet remmen voordat je überhaupt het gaspedaal aangeraakt hebt.
Samenvattend: iedereen die overweegt een Volvo D4 te kopen; neem die automaat! Ik heb begrepen dat de V40 en S60 (en waarschijnlijk wel meer modellen) met een handmatige 6-bak een hinderlijk korte eerste versnelling hebben, waarvan Volvo zelf adviseert hem vooral over te slaan en op te trekken in de 2e versnelling. Heb je dus in de praktijk een 5-bak...
Ik benadruk wel dat ik deze lovende woorden tot nu toe alleen baseer op prestaties, comfort, gebruik, etc. bij een lage kilometerstand en een nette manier van (in)rijden. Ik mag hopen dat de onderhoudskosten mee zullen vallen, maar daar kan ik gelukkig nog niet uit ervaring over uitweiden.

Het Start/Stop systeem

  • 40.000 km

Omdat ik mij zelf altijd afvroeg hoe dat Start/Stop systeem nou bij een automaat werkte, wijd ik er een aparte sectie aan, want er zullen denk ik meerderen zijn die zich dat afvragen. Een automaat zet je in de praktijk natuurlijk niet in z'n vrij, zoals je dat bij een handbak doet. Ik heb ook op autoweek recensies gelezen, ik meen van een V60, waarbij werd omschreven dat de bak in de P-stand gezet en de handrem aangetrokken moet worden om de motor af te laten slaan. Het blijkt waar te zijn dat de bak in de P-stand zetten meestal de motor doet afslaan, maar normaal is dat niet nodig. Als de auto, ik denk ongeveer een seconde, stilstaat, slaat de motor vanzelf af. In sommige gevallen is dat hinderlijk snel en slaat de motor amper volledig af alvorens ie weer opnieuw start. Aan de andere kant; dat kun je met een handbak ook hebben: "stoplicht staat nog wel even op rood, bak in z'n vrijjjjooooh daar gaan we weer". Gebeurt alleen wat vaker met de automaat. Daarbij komt dat snelheid op de teller volgens mij leidend is, wat inhoudt dat een snelheid van minder dan 1 km/u wordt gezien als stilstaan. Bij voorzichtig inparkeren bijvoorbeeld, wil het nog wel eens voorkomen dat de snelheid blijkbaar een seconde minder dan 1 km/u is, en de motor afslaat terwijl je nog bezig bent met vooruit kruipen. Moet je weer van de rem af, motor slaat aan, en oppassen dat je niet te snel vooruit gaat en tegen hetgeen waar je nou juist zo voorzichtig naar toe kroop aan botst. Advies: zet het systeem uit bij inparkeren.
Bij achteruit rijden werkt het systeem sowieso niet, net als wanneer het stuur te ver uit de middenstand staat, wat wel praktisch is als je even snel een kruising op wilt, want de seconde die nodig is om te starten, is vaak net het verschil tussen wel en niet gaan. De kritiek die ik wel eens lees over dat het systeem een eigen wil heeft, en werkt en niet werkt wanneer het zin heeft, komt mij niet echt bekend voor. Af en toe verwacht je wel eens dat ie af zou slaan en doet ie het niet wat inhoudt dat: je in z'n achteruit staat, het stuur niet goed gecentreerd staat, de olie te koud is (al hoeft het koelwater nog niet eens op temperatuur te zijn), de airco te hard moet werken of het gewoon buiten loeiheet is, of als het filter geregenereerd wordt. In dat laatste geval is het systeem een minuut of 10 niet beschikbaar - wat ook 10 minuten op de snelweg kan zijn, zodat je sowieso niet merkt dat het systeem niet werkt.

De prestaties

  • 40.000 km

Waar ik met de C30 "wel eens" niet de langzaamste was bij het stoplicht, ben ik met de S60 "wel eens" niet de snelste, als ik daar m'n best voor doe. Ik vind het geweldig dat een Volvo, een diesel, een automaat - 3 eigenschappen die tot niet zo lang geleden bijna synoniem stonden voor "traag" - dit soort prestaties neerzet! Ik heb de acceleratie eens geklokt en 0-100 raffelt het beestje echt in 7,4 seconden af (zie ook een filmpje van niet al te beste kwaliteit, maar evengoed: https://www.youtube.com/watch?v=YORm7Iqkghk). Een Porsche 911 kon mij, tot ik het bij 180 km/u wel voor gezien hield, niet voorbij komen. Ok, het was een 911 uit begin jaren '90, maar dan nog. Als de Volvo dieseltjes van over 25 jaar vergelijkbare prestaties hebben met de huidige 911's...
Gevoelsmatig valt het allemaal wel mee; het gaat allemaal zo soepel en er is over het gehele toerenbereik vermogen beschikbaar waardoor het langzamer lijkt te gaan dan het is. Wat mij wel elke keer positief verrast is het moment dat de bak opschakelt bij volgas of kickdown. In dat lagere toerental van de volgende versnelling zit je ineens weer in de "powerband" en schiet je weer vooruit. Fantastisch!
Natuurlijk zijn die 181 pk's en 400 nm's heerlijk, maar niet spectaculair en zul je het met de D4 tegen een "dikke Duitser" alsnog af moeten leggen bij een (stoplicht)sprintje. Verschil zal er echter altijd zijn, en wie per definitie de snelste wil zijn, zal met minder dan een Veyron of iets dergelijks geen genoegen kunnen nemen. Voor mij is de D4, zeker in vergelijking met de 81 pk zwakkere C30, snel genoeg in vrijwel alle situaties.

Het verbruik

  • 40.000 km

Een, zeker met het recente 'dieselschandaal', veel besproken onderwerp is het verbruik van een auto. En laten we eerlijk zijn; je koopt een diesel niet met het idee dat er meer verstookt wordt dan bij een vergelijkbare benzine uitvoering. Waar ik wel nog even over uit wil weiden, is het feit dat ik niet begrijp dat welke koper van welke auto dan ook, ervan uitgaat dat de opgegeven waarden in de dagelijkse praktijk ook gehaald zullen worden. Wetende dat de huidige tests uitgevoerd worden onder optimale omstandigheden, met ingeklapte buitenspiegels, de minst brede banden en alle "opties" zoals de tegenwoordig standaard werkende airco uitgeschakeld, zou iedereen toch op z'n klompen aan moeten voelen dat dat in de praktijk niet het geval zal zijn - met of zonder sjoemelsoftware. Verbruikscijfers zijn naar mijn idee uitsluitend bedoeld om verschillende auto's met elkaar te kunnen vergelijken: een model dat volgens opgaaf 10% meer verbruikt dan het andere model, zal dat in de praktijk ook wel doen. Tenzij er met software gesjoemeld is, maar dat terzijde.

Met de S60 merk ik een duidelijk verschil, in zowel verbruik als manier van rijden, tussen een koude en een goed warme motor. Het duurt aanzienlijk langer voor dit dieselblok goed warm is dan het duurde om de 1.6 uit de C30 warm te stoken. Er zijn vele tientallen kilometers, misschien wel meer dan 100, nodig voor ik het idee heb dat het verbruik niet meer daalt en de motor dus volledig op temperatuur is. Dat de koelvloeistof meestal binnen een kilometer of 10 (of 25 in de winter) op temperatuur is, zegt dus niets.
Dit houdt voor mij in dat ik mijn woon-werkverkeer met een hooguit matig verwarmde motor rijd, met bijbehorend hoger verbruik. Daarbij ben ik erachter gekomen dat op die 23 km die ik elke ochtend en elke middag/avond rijd, simpelweg alles van invloed is op het verbruik; stoplicht meer of minder tegen, wind, buitentemperatuur, regen, etc... allemaal zaken waar je geen invloed op kunt uitoefenen, maar die wel funest kunnen zijn voor zuinig rijden. Zo rijd ik de ene keer 4,6 liter op 100 km, en de andere keer 5,8. Op hetzelfde stuk, om dezelfde tijd, met bijna dezelfde maar net iets verschillende omstandigheden.
Op lange stukken, met goed warme motor, heb ik onder verre van ideale omstandigheden, met airco, radio, ruitenwissers, etc. aan, wel eens gemiddeld een 4,1 l/100 km gescoord bij een (meestal) continue snelheid van 95 km/u. Ik heb het idee dat bij 100-105 km/u het verbruik zelfs iets lager ligt, maar ik heb dat nog niet getest. Misschien ga ik dat ooit nog eens doen als ik weer eens een lange rit heb zonder tijdsdruk. Rijdt wel relaxed trouwens...
Onder windloze omstandigheden ligt het verbruik bij 120 km/u op ongeveer 1:20, en bij 135 km/u, de snelheid die ik hanteer over de grootste afstanden die ik afleg, rond de 1:18. Bij sommige snelheden, onder ideale omstandigheden, springen er wel eens cijfers in beeld van minder dan 3,5 l/100 km. De "Eco+" knop kan hier nog iets aan bijdragen; de airco gaat dan minder werken, de bak schakelt eerder op, bij snelheden boven de (ik meen) 70 km/u rolt de auto langer uit als het gas wordt losgelaten doordat de bak als het ware in z'n vrij schakelt, de gasrespons is minder 'agressief', en wanneer de snelheid onder de 4 km/u komt, wordt de motor al uitgeschakeld als start-stop aan staat. Dat laatste is in de meeste gevallen vrij irritant omdat comfortabel en gelijkmatig remmen daarmee vrijwel onmogelijk gemaakt wordt. Het komt het brandstofverbruik echter wel daadwerkelijk ten goede. Ik schat zo'n 10% minder verbruik. Gebruik van Eco+ zou ik niet aanraden op warme dagen, aangezien de airco de lucht minder afkoelt en aanzienlijk harder gaat blazen om toch nog voor enige verkoeling te kunnen zorgen. Dat zorgt ten eerste voor een stormachtige luchtverplaatsing met bijbehorende hoeveelheid geluid, maar daarnaast is het niet voldoende om voor voldoende koeling te zorgen. Het wordt dus alsnog oncomfortabel warm in de auto.

Over de eerste 22.000 km lag het gemiddelde verbruik op 1 op 17,9. De eerste 40.000 komt op 1 op 18,2 en er lijkt vaag nog een iets dalende trend zichtbaar. We blijven hopen! Al met al valt me dit enerzijds tegen - ik had gehoopt op gemiddeld 1 op 20 - maar het verschil vind ik verklaarbaar, aangezien op lange stukken met lagere snelheden dan 135, beduidend zuiniger gereden kan worden. Zuinig rijden, op langere stukken in ieder geval, is met deze auto echt een keuze.

Rare dingetjes

  • 40.000 km

De S60 is op allerlei vlakken niet perfect, dat zal ik zonder meer toegeven. Er zijn wat kleine opvallende dingen, niet echt ergernissen, maar... "onbegrijpelijkheden", die ik maar even onder de gezamenlijke noemer "rare dingetjes" schuif.
Zo wordt het icoontje van de regensensor vervangen door het icoontje van het tractie controle systeem, als dit uitgeschakeld is. Blijkbaar verwacht men bij Volvo niet dat je je tractie controle systeem uitzet, als je ook de regensensor aan hebt staan. De status van de regensensor moet je dan maar aflezen aan het groene lampje dat wel of niet boven het knopje om de sensor in of uit te schakelen brandt. Ergernis? Nee. Raar? Dat wel.
Als het thema "sport" (dus niet de Sportstand van de automaat, maar alleen de vormgeving van de tellers en het mediascherm) gekozen wordt, wordt de thermometer van de koelvloeistof vervangen door de gekozen snelheid, of snelheid in het geheugen, van de cruise control of snelheidsbegrenzer. Als men een sportieve "look" wil creëren, lijkt de koelvloeistoftemperatuur me toch een van de eerste dingen die je wil presenteren. Blijkbaar is gebruik van de cruise control of begrenzer hoogst onsportief. Ergernis? Nee. Raar? Dat wel.
Ik kan niet door middel van een lampje of verklikkertje zien of mijn koplampen aanstaan of niet. De koplampen schakelen automatisch in en uit al naar gelang het donker genoeg is of niet, maar ik moet er maar op vertrouwen dat de sensor hiervoor goed werkt, ook tijdens bijvoorbeeld mistige omstandigheden overdag. Ergernis? Nee. Raar? Dat wel, zeker voor een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan.
Voor zover ik weet, kan ik de LED streepjes die mijn mistlichten vóór voorstellen, niet uitschakelen. Ergernis? Nee. Raar? Dat wel.
Op het mediascherm kan de rijsnelheid weergegeven worden. Dat op zich vind ik al een rare functie, maar dat zal aan mij liggen, maar die snelheid komt in de plaats te staan van het icoontje van de telefoon. Je kunt dan dus niet meer zien of je telefoon aangesloten is zonder dat je naar het telefoonmenu gaat. Ergernis? Nee, ik heb die snelheidsmeter daar toch niet nodig. Raar? Dat wel.

Onbegrepen kritiek

  • 40.000 km

Ik lees met regelmaat reviews, nationaal en internationaal, van mede S- en V60 rijders. Soms zie ik daar kritieken voorbij komen waar ik niets van snap. Die licht ik graag in deze sectie even toe:
1. Veelvoorkomende kritiek: alleen het bestuurdersportier wordt ontgrendeld bij de eerste druk op de afstandsbediening, of wanneer je als bestuurder uitstapt. Ten eerste is dat in de instellingen van de auto te regelen, ten tweede zit er op een duimlengte afstand van de deurhendel een knop om alle portieren te ontgrendelen. Is het nou zo'n moeite om dat knopje in te drukken als je op de achterbank of in de kofferbak moet zijn? Natuurlijk, er zijn "ohja-momenten" en dan zul je eerst het bestuurdersportier weer moeten openen (als die al dicht zat) en het knopje moeten vinden, of je moet een keer extra op de afstandsbediening drukken. Nou nou, poe poe, dan toch liever dat ze de auto aan de rechterkant leeghalen terwijl ik aan de linkerkant niet een keer extra op een knopje hoef te drukken! Dat was sarcastisch... Als mijn ouders deze functie in hun oudere Volvo hadden gehad, was hun vakantie in Milaan niet verpest door een beroving...
2. De regensensor staat niet standaard aan. Van alle kritiek die over de regensensor te melden valt, is dit vrijwel de enige die genoemd wordt. En natuurlijk is het aanzienlijk vervelender en vermoeiender om dat knopje in te drukken dan het feit dat de regensensor zelfs in het minst gevoelige standje behoorlijk gevoelig is en met name in fijne miezerregen veel te snel reageert. Ach jee, was ik toch al weer sarcastisch...
3. De opbergruimte achter de middenconsole is klein. Klopt, maar je kunt je zonnebril, portemonnee, telefoon, etc. daar makkelijk kwijt. Ik vraag me af of mensen ervan op de hoogte zijn dat die betreffende opbergruimte bij andere merken nog kleiner is.
4. City Safety (CS) is te actief. Men zou regelmatig een ingrijpend CS systeem hebben bij slagbomen en andere zichzelf verwijderende obstakels. Ik heb me maandenlang afgevraagd, gebaseerd op al die kritieken die ik gelezen had, of het CS systeem bij mij wel werkte. Ik had nergens last van! En om nou bewust ergens tegenaan te rijden om het systeem te testen, ging mij ook wat te ver. Gelukkig had ik tijdens de zomervakantie een eigenwijze slagboom in Italië. Een fractie van een seconde voordat ik het zelf deed, tussen het moment dat ik "in paniek" besloot te remmen omdat die slagboom niet omhoog ging en het moment dat ik daadwerkelijk het rempedaal zou bedienen, was CS mij voor. Ik had zelf misschien iets rustiger geremd, aangezien CS meteen vol in de ankers schiet. Gebaseerd op mijn eigen ervaring, betwijfel ik of ik ooit bij bestuurders in de auto wil zitten die er een rijstijl op nahouden waarbij CS regelmatig onterecht (of niet) in moet grijpen...
5. De resterende actieradius wordt per 5 km en niet per km aangegeven. Als er íets onzinnig is, dan is het wel de schijnnauwkeurigheid van actieradius op de kilometer nauwkeurig. "Het volgende pompstation is over 42 kilometer, red ik dat? Oh volgens de boordcomputer kan ik nog 43, dat red ik makkelijk!" He bah, weer dat sarcasme... Als er kritiek gegeven kan worden op de boordcomputer, dan is het dat deze niet accuraat genoeg is naar mijn mening. Als mijn actieradius volgens de computer nog +/- 250 km bedraagt, gaat er per 2-3 kilometer, 5 kilometer van die actieradius af, terwijl rijstijl en omstandigheden niet veranderen.
6. De cruisecontrol / begrenzer verandert per klik met 5 km/u en niet met 1 km/u. Ik geef toe, dat is even wennen, maar wie erover nadenkt, begrijpt dat dit veiliger is. Als ik de tijd heb om me druk te maken over of ik 120 of 121 of 119 km/u wil rijden, dan heb ik de tijd om dat knopje iets langer ingedrukt te houden. Als ik daar geen tijd voor of zin in heb, dan is 115, 120 of 125 even prima.
7. Bediening van de navigatie is omslachtig. Tja, vanuit het navigatiescherm "OK" klikken, dan naar beneden scrollen tot je "bestemming invoeren" ziet staan en weer op "OK" klikken is natuurlijk ook iets waar je voor gestudeerd moet hebben om dat te begrijpen. Het zal wel aan mij liggen... En voor wie uitsluitend die draaiknop gebruikt om de bestemming letter voor letter in te voeren: probeer het eens met het numerieke toetsenbord, alsof je een SMS'je op een oude Nokia verstuurt. Wie had gedacht dat die "ouderwetse" knopjes nog eens van pas zouden kunnen komen? Of spraakinvoer natuurlijk, dat werkt tegen mijn verwachtingen in ook helemaal niet slecht!
8. Goede zitpositie moeilijk te vinden. Kan ik me ergens in vinden in de zin dat het bij mij langer duurde dan bij de C30 om een ideale zitpositie te vinden (die vond ik in één keer). Toch duurde het ook hier niet lang om een goede positie te vinden en rijd ik probleem- en pijnloos vele kilometers achter elkaar, zoals ik dat met de C30 ook deed.
9. De D4 is geen vijfcilinder. En heeft dus ook niet die "prachtige roffel". Ik ben autoliefhebber, ik rijd motor, ik ben muzikant - al die eigenschappen zouden toch de noodzaak van een mooi motorgeluid moeten laten inzien? Absoluut, maar het blijft een diesel en die koop je niet vanwege het mooie geluid. Sterker nog: dat geluid wil je zo min mogelijk horen, en daar is de D4 zoals eerder vermeld bijzonder goed in! Dat een vijfcilinder soepeler loopt dan een viercilinder, zou pas een issue worden als de viercilinder niet soepel zou lopen - en laat ie dat nou juist wel doen. De nadelen van een (diesel) vijfcilinder (het verbruik) wegen voor mij absoluut niet op tegen de voordelen.
10. De "powermeter" geeft niet exact het vermogen aan. Voor wie het niet weet: de powermeter is een balkje dat aangeeft hoeveel vermogen je beschikbaar hebt en gebruikt. Bovenaan is 100%, onderop is 0%. En daar tussenin moet je een beetje inschatten hoeveel je procentueel gezien gebruikt of kunt gebruiken. Is het echt interessant om te weten of je 140 of 141 pk gebruikt op dit moment...?

Mijn kritiek en kritiek waar ik me in kan vinden

  • 40.000 km

Belangrijker dan de "rare dingetjes", kritiek waarvan ik hoop dat Volvo ze oplost of waar ik me zelf niet zo druk om maak, maar waarvan ik me voor kan stellen dat anderen dan wel doen:
1. Snelheidslimieten worden niet op de navigatie weergegeven.
2. Uitspraak van de navigatie is soms wat knullig. Zo rijd ik 4x per maand langs Braage terwijl ik toch echt dacht dat dat Brugge heette. Woorden als "de" worden uitgesproken als "dé", maar niet zo lang aangehouden als "déééé" zoals in sommige reviews wordt omschreven. Niet hoog storend, wel enigszins knullig en eenvoudig te verbeteren voor Volvo.
3. Boordcomputer is niet heel accuraat. Zoals eerder gemeld is de resterende actieradius niet heel betrouwbaar, maar ook het gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer altijd lager. Volgens mij is de verbruiksmeter van het Sensus systeem (met die balkjes per km of per 10 km) nauwkeuriger. Waar dat door komt...?
4. Voor mij niet van toepassing, aangezien ik met 177 cm niet heel groot en ook niet erg breed ben, maar ik kan me voorstellen dat de sportstoelen voor mensen die wat... omvangrijker zijn, te krap zijn. Mij zitten ze echter als gegoten, heerlijk comfortabel met veel zijdelingse steun voor die sportieve rijstijl die ik er af en toe wel eens op nahoud.
5. De snelheidsmeter is minder nauwkeurig dan die van de C30. Snap ik niet...auto 2x duurder en dan meer afwijking in de snelheidsmeter. Ik vond die accuraatheid van de C30 juist heerlijk. Minpuntje voor de S60.
6. Audio is goed, maar niet subliem. Ik heb met het High Performance audio pakket niet het topsysteem, maar ik kan beamen dat de kwaliteit niet van het niveau van een jaar of 10 geleden is. Het is niet slecht, zeker niet, maar... ik had het graag nog net iets beter gehad :)
7. Indeling van het mediascherm is niet helemaal optimaal. Er wordt geen info meer weergegeven over muziek/radio als het scherm de kaart van de navigatie weergeeft. Daarentegen staat onder in beeld continu "auto-klimaat" (of "Eco-klimaat") en de stand van de stoelverwarming van beide stoelen. Dat laatste had simpel met ledjes in de knoppen op de middenconsole opgelost kunnen worden, zodat er plaats geweest zou zijn op het scherm voor informatie van audio.

Problemen

  • 40.000 km

Vooralsnog geen (*afkloppen*). Een keer een melding van een storing in het alarm, nooit meer last van gehad en bij de dealer tijdens onderhoud ook niets over kunnen uitlezen. De buitenspiegel aan de bestuurderskant piepte bij in- en uitklappen nogal en is bij de 1e beurt gesmeerd.
Ok, heel af en toe slaat de pomp af bij het tanken, alsof de tank al vol is. Daar had ik bij de C30 aanzienlijk meer last van en is eenvoudig te verhelpen door het tankpistool iets verder uit de vulmond te halen. Oh ja, en het mediasysteem liep een keer vast toen mijn vriendin haar iPod aan wilde sluiten. Dan werkt ook meteen niets meer op het scherm; navigatie, telefoon,.. niets. Even aan de kant, motor afzetten, voor de zekerheid een keer op slot en weer ontgrendeld, starten en weg was het probleem.
Vooralsnog zet ik de betrouwbaarheid maximaal, aangezien dat mijn ervaring tot nu toe is. Hopelijk hoef ik dat nooit bij te stellen.

Samenvatting

  • 40.000 km

Het hele verhaal hierboven resumerend:

PLUS
+ Uiterlijk
+ Prestaties
+ Verbruik, met name in combinatie met de prestaties (doe het rustig aan en je rijdt 1:25 of meer, en trap het gaspedaal wat verder in om bijna iedereen voorbij te stuiven)
+ Comfort
+ Luxe
+ Automaat (die is gewoon fantastisch)
+ Kosten (ik ga niet zeggen dat ie goedkoop is, maar bij 45.000 km per jaar kost deze S60 me amper meer dan de C30....)
+ Stoelen zitten heerlijk
+ Top airco

Dan een aantal minpunten:

MIN
- Niet de ruimste in z'n klasse
- Sensus media / infotainment / navigatie etc. kan softwarematig eenvoudig verbeterd worden
- Audio-installatie had ik meer van verwacht
- Niet zo origineel/uniek als de C30

Conclusie

  • 40.000 km

Zoals eerder vermeld ben ik een autoliefhebber. Ik wil een auto hebben die er mooi uitziet, goede prestaties biedt, maar die bovenal dankzij of ongeacht alle eigenschappen, elke keer als ik 'm zie staan en ermee rijd, een gevoel van trots in mij los maakt. En dat doet deze S60 absoluut. Ik stap elke keer in met een glimlach en een heerlijk gevoel. Heel af en toe zie ik wel eens een broertje rijden in dezelfde uitvoering en met dezelfde kleur. Het is dan alsof je jezelf ziet rijden en elke keer weer is het eerste wat ik denk: "wauw".
Ik word simpelweg blij van deze auto, elke dag weer, en ik hoop dat ik dat nog vele jaren en kilometers mag zijn.

Door het oog van de naald

  • 73.000 km

Het werd weer hoog tijd om de review te updaten.... want:

Afgelopen winter ga ik met de S60 boodschappen doen. Het is niet ver rijden, zo'n 10 km, dus de motor komt bij lange na niet op temperatuur. Ik kom na ongeveer een uurtje weer terug en wil wegrijden uit de parkeerplaats waar ik geparkeerd stond. Hortend en stotend, waarbij ik bijna het idee had van achteren aangereden te worden, kwam de S60 van z'n plek om vervolgens af te slaan. Een automaat die afslaat....da's niet goed! Sta je dan, op een drukke parkeerplaats, dwars op de weg de hele boel te blokkeren. Ik opnieuw starten, lukt niet... pook nog in D natuurlijk. Stom. Pook in P, starten, motor slaat aan, pook in D, voorzichtig van de rem, klein beetje gas, en weer met stoten vooruit, al was het al iets minder dan de eerste keer. Daarna de hele weg naar huis nergens last meer van. Vaag...
Volvo dealer erover ingelicht, auto een keer gebracht zodat ze 'm uit konden lezen en uiteraard niets te vinden. Geen enkele foutmelding of wat dan ook.
Tijdje blijven rijden, ging een tijd goed en toen weer een paar keer last van gehad. En het vervelende was: het was niet te voorspellen. Het kon weken goed gaan en 2 dagen achter elkaar ineens weer gebeuren. Er waren echter elke keer 2 gezamenlijke factoren:

1) de motor was niet koud en niet warm, maar lauw. Meestal na een niet al te lang stuk rijden en daarna enige tijd afkoelen
2) het gebeurde altijd bij wegrijden uit een parkeervak

Naar mijn idee kreeg de motor bij weinig gas geven (veel gas geven doe je immers normaal gesproken niet als je uit een parkeervak wegdraait) te weinig brandstof om de weerstand van de cilinders te overbruggen, en die weerstand neemt natuurlijk toe als de olie weer afkoelt en daardoor stroperiger wordt.
Ik heb me mottig gezocht op het internet, op zoek naar vergelijkbare storingen maar ik kon helemaal niets vinden. Niemand leek dit probleem te hebben, niet in een Volvo, niet in welk ander merk dan ook. En de tijd begon voor mij te dringen want de fabrieksgarantie stond op het punt van aflopen. Minder dan twee weken voor de garantie afliep reed ik bij de dealer weg, na het zoveelste onderzoek dat niets opleverde, waarbij de auto bij het stoplicht afsloeg (wat normaal was, want start/stop stond aan), en bij het wegrijden weer op het punt van uitvallen stond. Het feit dat ik toen niet in een parkeervak stond en dus gas bij heb kunnen geven, zorgde ervoor dat de motor bleef draaien. Het was officieel na sluitingstijd van de dealer dus ik heb die avond een mail gestuurd met uitleg dat het weer (bijna) gebeurd was en de volgende dag een uitnodiging van de dealer om maar weer langs te komen. Op advies van Volvo Nederland zou men een compressielektest uitvoeren. Deze test heeft men uiteindelijk exact een week nadat de fabrieksgarantie afliep, uitgevoerd.

De volgende dag word ik gebeld: er is iets mis met de compressie in mijn 4e cilinder. Oplossing: het complete motorblok moet vervangen worden. Wat zegt u? Het complete motorblok moet vervangen worden. Ik denk dat ik u niet goed begrijp, zou u dat willen herhalen.....?

Er stond 73.000 km op de klok, ik had de afspraak gemaakt voordat de garantie verliep en het resultaat was dat mijn COMPLETE...motorblok...VERVANGEN moest worden.
Enige tijd later viel de rekening op de mat, en ik twijfel of ik m moet gaan inlijsten. Al met al denk ik dat dit grapje mij richting de €10.000,- had gekost. En achter elke positie op de factuur stond dat heerlijke woord: "GARANTIE". Totaalbedrag: €36,22 aan brandstof die ik vergeten was in mijn (gratis) leenauto te tanken.

Moet ik hierdoor mijn waardering voor betrouwbaarheid naar beneden stellen? Twijfelgeval. Enerzijds denk ik van wel, het is immers nogal wat. Het hart van de auto bleek onbetrouwbaar.
Anderzijds... het is het D4 blok - een van de meest verkochte blokken in de XC60 en V40. Daar zal gerust wel eens een maandagochtendproduct bij zitten. Ik heb enkel het geluk gehad dat ik er op tijd achter ben gekomen. Ik laat mijn waardering voor betrouwbaarheid daarom (vooralsnog) op 5 sterren staan en hoop heel erg dat ik mijn aandeel in problemen die je met een auto kunt hebben voor de komende jaren weer gehad heb.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens