Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volvo S60/V60 Polestar

Potige Smurf

35
Volvo S60/V60 Polestar
Volvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 PolestarVolvo S60/V60 Polestar
  • Gijs Gilis
  • Eerste rijtest
4 juli 2014 om 11:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 18 2014
AutoWeek 18 2014

Je leest het in AutoWeek 18 2014

We reden een tijdje tijd geleden al in de Volvo S60 Polestar Concept met 508 pk. Zo veel kracht in een Volvo was een overweldigende ervaring. Daarbij kwam ook nog eens dat de concept-car een handbak had. Het uiteindelijke productiemodel van de S60 en V60 Polestar raakt 158 pk kwijt en ruilt de zesbak in voor een automaat. Zijn de Zweedse sportgekken nu helemáál doorgedraaid?

Gelukkig blijft de typische kleur (Rebel Blue) nog wél beschikbaar. Het is ongeveer het enige kenmerk waaraan je de Polestar-versie onderscheidt van de normale S/V60. Je kunt hem ook bestellen in het wit, grijs of zwart, maar dat is zo'n beetje hetzelfde als een Ferrari kopen in een andere kleur dan rood. Zonder zijn blauwe jas is de Volvo erg anoniem.

Hij heeft een lipje aan de voorkant, een spoilertje achterop en dikke 20-inchwielen. Maar voor de rest? Laten we het zo zeggen: als je buurman zijn D2 een beetje heeft opgetuigd, zie je geen verschil met de Polestar. Die is namelijk erg smaakvol, ingetogen aangekleed. Of je die blauwe kleur mooi vindt, is een kwestie van smaak, maar de subtiele verlaging en de wielen staan de Volvo goed. Er zitten geen extreme luchthappers of oversized spoilers op. Dat heeft dit model ook niet nodig. Let ook op het zwarte lijntje aan de onderkant van de deuren. Leuk toch?

Binnenin zijn de wijzigingen al even stijlvol en subtiel. De stoelen komen uit de Volvo S/V60 R-Design, maar zijn door de mannen van Polestar flink aangepakt. Het alcantara voelt heerlijk aan en de blauwe stiksels op de zetels en het stuur zijn erg mooi. Verder is de middenconsole van echt koolstofvezel, licht de versnellingspook blauw op en rusten je voeten op sportpedalen. Allemaal leuk en aardig, maar is de Polestar dan niet gewoon een fijntjes getunede Volvo? Niet helemaal; de auto heeft heel wat meer in petto ...

Zweedse furore

Echte Volvo-fans weten allang wie of wat Polestar is, terwijl anderen er misschien nog nooit van gehoord hebben. Het Zweedse Polestar is al lange tijd actief in de autosport en is sinds 1996 de officiële motorsportpartner van Volvo. In het Zweedse toerwagenkampioenschap maakte het in dat jaar furore met de Volvo 850. Later scoorde het met de Volvo's S40, S60 en C30 in het WTCC. Nadat Polestar in 2009 een dubbele overwinning behaalde in die klasse, bouwde het bedrijf een C30 met 450 pk, die helaas nooit in productie ging. Met deze S60 en V60 is het gelukkig wél zo ver gekomen.

Polestar betreedt daarmee de paden van Quattro GmbH, Alpina en de M-divisie van BMW. Je kunt Polestar gerust de officiële tuner van Volvo noemen. Het Zweedse bedrijfje telt slechts 35 werknemers en de S/V60 Polestar is het debuut in de wereld van straatlegale auto's. Je mag er dus zeker van zijn dat er meer Volvo Polestar-modellen zullen volgen.

Polestar richt zich op meer dan alleen wat wijzigingen in het uiterlijk en het interieur. De T6-zescilinder in lijn kreeg een betere twinscroll-turbo van Borg Warner, met een grotere intercooler en een aanpassing van de ECU. Hij produceert nu 350 pk en 500 Nm in plaats van 304 pk en 440 Nm. Verder werden de automatische zestrapstransmissie, het vierwielaandrijfsysteem en de tractiecontrole opnieuw gekalibreerd om sneller te werken en meer kracht naar de achterwielen te sturen.

Brembo zorgde voor grotere remschijven, Ferrita voor een roestvrijstalen uitlaatsysteem en de hoofdremcilinder werd vervangen. Het meeste werk besteedde Polestar echter aan het chassis. Dat heeft 80 procent stijvere veren in vergelijking met de S/V60 R-Design. Öhlins maakte op maat gemaakte schokdempers en Michelin levert zijn Pilot Super Sport-rubber. Tot slot werd het chassis ook nog wat stijver gemaakt door een koolstofvezel veerpootbrug te installeren.

Vier wielen van de grond

Rijden dan maar, want na het starten van de zescilinder wil je alleen nog maar het gaspedaal door de vloer stampen. Het motorgeluid klinkt in het interieur erg sportief, zonder overheersend te worden. Vooral leuk is het gehijg en gefluit van de turbo. Aan de buitenkant verandert het geluid echter in een woest gebrul, zeker in de sportmodus, waarin er vanaf 4.000 tpm een klep opengaat in het uitlaatsysteem.

Het is moeilijk in woorden te vangen, maar denk aan het geluid van een raceauto met een zescilinder en je komt akelig dicht in de buurt. De motor in de Volvo is zeker niet racy afgesteld, eerder makkelijk toegankelijk en comfortabel. Bij lage toeren pakt hij goed op en hij trekt geleidelijk door naar de begrenzer, zonder bruut te worden.

Last van een turbogat heeft hij daarbij nauwelijks, het twinscroll-exemplaar weet exact wanneer het voor extra lucht moet zorgen. Hoewel de automatische versnellingsbak een stuk sneller is dan het standaard exemplaar, is hij nog steeds niet rap genoeg. Je voelt de overgangen zeer duidelijk en als je besluit zelf te schakelen, duurt het te lang voor de bak reageert wanneer je aan de schakelpeddels achter het stuur hebt getrokken.

Bovendien moet je niet opschakelen bij 6.000 tpm, maar al bij 5.500. Doe je dat niet, dan beland je zonder pardon in de begrenzer. De bak schakelt in de manuele stand namelijk niet vanzelf op. Op die manier wil Polestar de volledige controle aan de bestuurder geven – iets waar wij wel blij van worden, natuurlijk. Desalniettemin valt de Polestar-bak door de mand. En dat ligt er niet alleen aan dat we tegenwoordig worden verwend met bliksemsnelle versnellingsbakken met dubbele koppeling. Kijk maar naar BMW: dat merk kan het toch ook met één enkele koppeling.

Wat betreft onderstel doet Polestar echter zeker níét onder voor de Duitsers. De grote kracht van de getunede S/V60 is namelijk zijn wegligging. De heuvelachtige, smalle wegen op het Zweedse platteland zijn hem dan ook op het lijf geschreven. Om de banden te laten piepen, moet je erg ver gaan. De balans is mooi neutraal en dankzij de vierwielaandrijving accelereer je als een bezetene uit elke bocht.

We kregen zelfs zo veel vertrouwen in de Volvo dat we ons aan een heuse sprong over één van de vele heuveltjes waagden. Vier wielen van de grond? Geen probleem voor de prima afgestelde schokdempers. De ingenieurs van Polestar wisten ons ook te vertellen dat ze voor 20-inchwielen hadden gekozen omdat die behalve groter ook net wat breder zijn dan de 19-inchers. En bredere banden zorgen voor meer grip, iets waar de Volvo een overdaad aan heeft. Denk echter vooral niet dat je in een ruggengraatverbrijzelende sportauto zit. De S/V60 Polestar is verbazingwekkend comfortabel. Een volle dag rondrijden vormt geen enkel probleem en aan het einde van de rit stap je heerlijk fris uit de auto.

Over de besturing zijn we minder tevreden. Die is dan wel heel wat beter en scherper dan in een normale Volvo, maar je mist nog steeds feedback. Erg jammer, want het stuur ligt fijn in de hand en je kunt de auto precies plaatsen. Maar wat er allemaal onder de voorwielen gebeurt ... Geen enkel idee. De remmen hebben last van dezelfde gevoelloosheid. Ze bijten superhard en duwen alle lucht uit je longen, maar er is te weinig pedaalgevoel.

Exclusiever dan BMW en Audi

De Polestar S60 en V60 verschillen nauwelijks van elkaar. De V heeft wat sterkere achterveren, maar voor de rest zijn ze identiek. Polestar heeft geprobeerd om een dagelijks bruikbare sportauto te ontwikkelen en is daar met verve in geslaagd. Op een trackday kun je je blauwe wapen zonder problemen inzetten, maar daar is deze auto absoluut niet voor gemaakt.

Zie hem meer als een manier om pijlsnel, veilig en in alle comfort van A naar B te reizen. Een soort Audi S4 of BMW 335i dus. Polestar zegt zelf dat het geen concurrent is voor die Duitsers en heeft zich vooral gefocust op het eigen product. Hoewel ze qua prestaties op dezelfde lijn zitten, is de Polestar dan ook een stuk duurder.

De S60 kost € 96.500, voor de V60 betaal je € 3.000 meer (de 335i heb je vanaf 55 mille, een S4 vanaf 71 mille). Je krijgt dan wel een exclusieve auto waarvan er maar 750 worden gemaakt (50 voor Nederland) en die bovendien is uitgerust met alle mogelijke opties. Eén ding is zeker: met een smurfblauwe Volvo kom je in elk geval origineler uit de hoek dan met een zwarte Audi S4.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volvo S60
  • Lees meer over supercars en sportscars
Volvo S60 Volvo V60 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Volvo S60 1.6 T4 Summum

    Volvo S60 1.6 T4 Summum

    • 2012
    • 99.924 km

    € 13.950

    Volvo S60 2.0 T5 R-Design|Automaat|Pano-dak|Apple carplay|Full options|

    Volvo S60 2.0 T5 R-Design|Automaat|Pano-dak|Apple carplay|Full options|

    • 2019
    • 38.050 km

    € 38.500

    Volvo S60 2.4 D5 Edition

    Volvo S60 2.4 D5 Edition

    • 2003
    • 502.459 km

    € 999

Meer Volvo S60 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo S60/V60

    199
    • 13 augustus 2021

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S60 specificaties
  • Volvo S60 occasions
  • Volvo S60 video's
Advies en informatie
  • Volvo S60 tests
  • Volvo S60 gebruikersreviews
  • Volvo S60 index
PREMIUM
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid - Peugeot 508 RXH Hybrid4

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid - Peugeot 508 RXH Hybrid4

Het occasionlandschap in Nederland is eenzijdig. Het beeld wordt bepaald door de bijtellingsknallers...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo V60 T5 Inscription (2020)

    Volvo V60 T5 Inscription (2020)

    7
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V60 D2 Nordic+ (2017)

    Volvo V60 D2 Nordic+ (2017)

    3
    • 31 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)

    Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)

    7
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk (2003)

    Volvo S60 2.4 140pk (2003)

    2
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S60 2.4 140pk (2001)

    Volvo S60 2.4 140pk (2001)

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition (2015)

    Volvo V60 D5 AWD Twin Engine Special Edition...

    1
    • 24 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    4
    • 19 januari 2022
meer reviews
Volvo V60 - Occasion Aankoopadvies

Volvo V60 - Occasion Aankoopadvies

51

De liefhebbers zijn er nog steeds niet uit of de V60 wel een échte Volvo is. Op het gebied...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Volvo S60 en S90

    Modeljaarupdate voor Volvo S60 en S90

    17
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet voor Nederland

    Terugroepactie voor Volvo S60 en S80: niet...

    9
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    39
    • 8 september 2021
  • Mercedes-Benz C-klasse vs. Volvo S60 - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C-klasse vs. Volvo S60 -...

    • 16 juli 2021
  • Test: Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country

    Test: Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross...

    • 12 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden