Volvo S60 2.5T Drivers Edition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.5T Drivers Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 149.500 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Volvo S60 2.5T Drivers Edition
- 165.000 km
Introductie:
Ik heb deze S60 afgelopen zomer aangeschaft en vond dat het zo na 15.000km wel eens tijd werd voor een review;)
Ik rij sinds 2008 in een Volvo S70 2.4 170pk automaat en heb de km stand inmiddels opgehoogd van 89.000 naar 210.000km. Echter wegens een nieuwe baan vorig jaar mei, waarbij ik jaarlijks rond de 25d km ga rijden ging ik zo langzamerhand toch eens een beetje rondneuzen naar een jongere auto met een lagere km stand. Uiteraard wilde ik wel wat meer vermogen hebben, niet omdat ik het dagelijks gebruik maar altijd goed en leuk is om achter de hand te hebben voor een snelle inhaal manoeuvre bijvoorbeeld….
Mijn voorliefde gaat al jaren uit naar een 5 of 6 cilinder (ik doe aan upsizen om al het downsizen te compenseren;) en zo doende zou mijn keuze al snel vallen op bijvoorbeeld een BMW 325 of 330, Ford Mondeo 2.5T/Focus ST en diverse Volvo’s met de 2.5T. Na het bekijken van verschillende (kaal uitgeruste) BMW ’s toch ook maar eens gekeken of er niet een rijk uitgeruste V50 T5 of S60 2.5T/T5 te koop stond.
Aangezien ik dagelijks in de file sta op de snelweg, zit ik graag in wat luxe. (mijn S70 is ook van alle opties voorzien die er in 1999 te koop waren).
Zo viel mijn oog dus op deze S60 2.5T Drivers Edition met een old school handgeschakelde 5 bak en 150.000km, gespoten in Magic Blue pearl en voorzien van een 2 kleurig beige/grijs lederen interieur.
Ik heb ook nog een dikke diesel overwogen maar het omslag punt ligt pas bij de 25.000km per jaar. Komt vooral omdat een vergelijkbaar uitgeruste S60 D5 gemiddeld €2.500 tot €3.000 duurder waren dan de benzine versies en de wegenbelasting een stuk hoger is.
Aanschaf:
De auto stond te koop bij een onafhankelijke dealer en na wat onderzoek bij de RDW en de importeur bleek dat de auto al sinds eind 2013 te koop stond en slechts 1 eigenaar heeft gehad. Ik heb ook nagevraagd wanneer alle onderhoudsbeurten waren uitgevoerd, want van de 120.000 beurt ontbrak een stempel in het onderhoudsboekje en ik wil dat graag compleet hebben.
Tijdens de korte proefrit, heb ik alle essentiële dingen gecheckt, zoals elektronica, trekkracht, koppeling en de sporing van de auto tijdens accelereren en remmen. Buiten in het daglicht viel het mij direct op dat er een grote deuk naast het schuifdak zat. Dit was niet vermeld door de telefoon en stond ook niet in de omschrijving van de auto. De verkoper beloofde mij echter dat bij aanschaf de deuk netjes verwijderd zou zijn.
Dus na een goede onderhandeling heb ik de auto gekocht zonder de deuk in het dak en met een nieuwe APK. Echter werden er 2 banden afgekeurd en de andere 2 banden zat nog 2mm profiel. De verkoper stelde toen voor om er 2 gebruikte exemplaren op te leggen voor de APK. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan en heb toen gezegd dat ik zelf voor 4 nieuwe Continental Sport Contact 5 banden zou zorgen aangezien deze op dat moment in de aanbieding waren op autobandenmarkt.nl. Vervolgens stelde de verkoper voor dat zij voor de zelfde prijs als op autobandenmarkt.nl er 4 nieuw Conti’s onder zouden monteren en balanceren. Dus zo gezegd zo gedaan en ik kon de auto na een week ophalen met een strak dak, geldige APK en 4 nieuwe banden!
Uitrusting/interieur:
De S60 is een Drivers Edition met o.a. de volgende uitrusting:
- 2 kleurig lederen interieur met sport stoelen, sport stuur en pook knop
- Stoel verwarming
- Climate control
- RTI navigatie systeem (heb zelf maar de nieuwste 2014 DVD aangeschaft want de 2008 versie zat er nog in)
- High performance radio met versterker en 9 speakers
- Adaptieve Bi-Xenon verlichting
- Regen en lichtsensoren
- Talos 17” lichtmetalen velgen met 225/45 R17 banden
- Schuif/kantel dak met rolgordijn voor de achterruit
- Watch dial instrumenten display
Over de stoelen kan ik niet meer zeggen dan dat ze ideaal zijn voor mijn lengte (ben zelf 1,98m lang). Ze bieden goede ondersteuning en dan met name aan de onderbenen. Dit zijn nu stoelen waar je na een aantal uren rijden nog steeds fris en fruitig uitstapt. De ruimte achterin houdt uiteraard niet over in dit model maar voldoet voor mij nog prima aangezien er nog geen kids achterin hoeven te zitten.
Aan het interieur zie je zo langzamerhand wel dat de auto in de basis toch al 15 jaar oud is. Het dashboard is wat simpel van opzet, (afgezien de prachtige watch dial instrumenten), dus zijn er nog geen schermen en i-drive achtige knoppen. Voordeel daarvan is dan weer wel dat bijvoorbeeld de radio en climate control met een druk op knop direct te regelen is. Je hoeft niet eerst 3 menu’s moet door te bladeren om iets te veranderen. Soms heeft een wat ouder ontwerp toch zijn voordelen.
Ik merk overigens wel dat er hier en daar een kraakje/rammeltje te horen is bij het rijden over een slechte weg. Persoonlijk vind ik dit wel een klein min puntje voor een auto van amper 6 jaar oud.
Prestaties:
De 2.5T met 210pk en 320nm doet precies wat ik van hem verwacht. Hij is te rijden als een diesel, vanaf ong. 2000rpm is al het koppel aanwezig dus veel schakelen is niet nodig. Daar komt bij dat de 5 bak vrij lange verhoudingen heeft. Zo haal je ruim 110 in zijn 2 en ben je hier op de snelwegen je rijbewijs al kwijt voor je in zijn 4 komt… Voordeel is wel dat bij 120 km/h de motor slechts 2600 rpm draait. Maar als je in een enthousiaste bui wel een keer vol gas geeft in zijn 3 op de snelweg dan blijkt het toch een wolf in schaapskleding te zijn.
Menig V40 D4 rijder kijkt toch verbaasd als ze me net niet voorbij komen in de tussensprintjes;)
Aan de hand van een GPS meting blijkt dat de auto in 7,2 sec naar de 100 knalt en de tussen sprint van 80-120 duurt in zijn 3e versnelling 5.1 sec en in zijn 4e versnelling 7,4 sec. De v-max heb ik uiteraard even getest bij de buren en bij 245 op te teller hield het wel op. Dit komt overigens aardig overeen met de 235 km/h die Volvo opgeeft.
Kortom best redelijke cijfers voor een onopvallende Zweed. Oh en voor ik het vergeet, het geluid van de 5 cilinder blijft echt iets onweerstaanbaars. Je hoort hem amper bij normaal rijden maar als je keer goed doortrekt komt toch de karakteristieke roffel weer tevoorschijn vanaf 4500 rpm.
Door de turbo is deze wel meer gedempt dan in de S70 maar ik geniet er toch nog elke keer van.
Rijgedrag:
Verder is het ook mogelijk om af en toe eens goed een bochtje te pakken. De auto helt niet al te veel over dankzij het dynamic chassis en onderstuur treed pas laat maar wel voorspelbaar op.
Het veercomfort is verder goed in orde alleen dwars richels voel je nadrukkelijk in de auto. Dit wordt denk ik wel versterkt door de 17” wielen en de wat hardere (2,6 bar) bandenspanning waar ik op rijdt.
De draaicirkel overigens wel echt enorm dankzij de 17” wielen. Even snel in en uit parkeren en een straatje keren vergt toch meerdere keren steken dan met de S70.
Verbruik:
Aangezien ik dagelijks 100km woon/werk verkeer over de snelweg/ door de stad rijd en daarbij de helft van de tijd in de file sta heb ik mezelf een rustige rijstijl aangeleerd. Het heeft toch geen zin om in elk gaatje te duiken en of je nu met 130 of 110 rijd maakt ook niet zoveel meer uit op onze overvolle snelwegen. Ik ben een verbruiksmonitor gestart waarbij momenteel het gemiddelde verbruik op 8,8L/100km staat.
Het valt mij overigens wel bij het lezen van andere verbruiks monitoren op dat de nieuwere kleinere en zogenoemde zuinigere motoren gemiddeld tussen de 15 en 20% slechter scoren dan de wat oudere “slechtere en onzuinige” motoren, die veel dichter bij de fabrieksopgave zitten. Maar goed dat is weer een heel ander topic haha.
Onderhoud:
150.000km:
Het meeste voor de hand liggende onderhoud doe ik zelf. Ik heb gelukkig de mogelijkheid om bij een bevriende garagist gebruik te mogen maken van een brug en gereedschap. Ik heb de auto gekocht zonder de benodigde 150d km beurt. Ik kan zelf de onderdelen kopen bij de automaterialen handel en dat scheelt nogal wat in de kosten.
Bij de beurt heb ik het volgende vervangen :
- 5 bougies
- Luchtfilter
- Interieur filter
- Benzine filter
- Olie filter
- 6 liter olie
De prijs van dit alles bij elkaar was €250,- aan onderdelen en olie en een vrije zaterdag ochtend.
De 4 nieuwe banden, maat 225/45/17 kostten overigens €410,- inclusief montage bij aanschaf van de auto.
161.000km:
Tijdens een ritje door Duitsland krijg ik de melding dat er anti-skid/ rembekrachtiging service vereist was. Bleek dat de linker ABS ring gebroken was.
De ring incl. monteren kostte € 95,- (laten doen bij garage)
164.500km:
Remschijven en blokken vervangen. Kosten € 185,- plus uurtje eigen tijd.
Plus en min punten:
+ complete uitrusting
+ zit positie en comfortabel lange afstanden kunnen rijden
+ betrouwbaarheid
+ weggedrag
+ karakteristieke 5 cilinder roffel hoger in de toeren
+ verbruik (gemiddeld ruim 1:11 vind ik vrij acceptabel voor een handgeschakelde 5 cilinder met 210 pk)
- ruimte achterin en ruimte kofferbak
- draaicirkel
- af en toe een kraakje/rammeltje in het interieur.
- besmettelijkheid van beige vloerbedekking en matten
Update 169.000 km, Tuning bij Volvotune:
Eind augustus was het dan zo ver, na lang wikken en wegen heb ik besloten om de auto een vermogenskuurtje te geven bij Volvotune. Voordat de auto getuned kon worden werd deze eerst even kort nagelopen door de heren van Volvoservice.nl. Hierbij kwam naar voren dat de wastegate te slap stond afgesteld waardoor de motor nooit aan zijn (nieuwe) vermogen zou komen. Inmiddels was de ECU al verwijderd er werd door Volvotune overschreven met de nieuwe mappings. Nadat de motor was afgekoeld, de wastegate weer strak stond afgesteld, werd de “nieuwe” ECU teruggeplaatst en kon er een kort programeer rondje gereden worden. Hierna werd het tijd voor de rit naar huis, en wow je merkt direct het verschil, het vermogen is nu +/- 242 pk en 400nm koppel.
Vooral de tussensprintjes zijn een stuk sneller, zo scheelt het ruim een seconde in de bekende 80-120 km/h 3e versnelling tussensprint;)
Het verbruik is na het tunen gestegen tot 8.6L/100km. Zonder tuning reed de auto 8.5L/100km over 11.000km (zie verbruiksmonitor). Maar moet wel zeggen dat laatste paar tankbeurten niet echt representatief zijn. Zat onder andere een tripje in naar de IAA op hoge snelheid. Maar we zullen zien wat het verbruik zal doen de komende duizenden km…
Update 173.000km, oktober 2015.
Inmiddels was het ook weer tijd voor een jaarlijks beurtje. Aangezien ik vorig jaar na de aankoop al een grote beurt had uitgevoerd waren er dit jaar alleen een oliewissel nodig en een paar andere aandachtspuntjes. Zo waren de schijven/blokken aan de voorzijde redelijk versleten en bleken de bovenste en onderste motorsteun speling te hebben. Deze heb ik dus ook gelijk maar vervangen net als het interieurfilter.
De distributie riem heb ik laten vervangen bij een bevriende garage. En aangezien het zooitje toch open lag heb ik ook gelijk de multi-riem en de waterpomp mee laten vervangen.
Ik heb tevens het standaard performance speaker systeem geüpdatet met een High performance systeem. Het was even een klote werkje om alle popnagels los te boren in de deuren maar het was de moeite zeker waard want de muziek klinkt nu mooier. De bijbehorende versterker moet ik nog een keer installeren, hier ben ik wegens tijdgebrek nog niet aan toe gekomen. Ik ben erg benieuwd naar het geluid wanneer de versterker ook is aangesloten.
Verder zijn er geen noemenswaardige problemen dus rijden we vrolijk door!
Update 179.000km, februari 2016.
De versterker (PA200) zit er inmiddels alweer een tijdje in het is een hele verbetering qua geluid. Je kan het volume ver open draaien zonder dat het geluid vervormt. Het inbouwen is even een uurtje werk, je moet de radio eruit halen en de passagiersstoel los schroeven. (Tip, test niet je nieuwe geluid als de stekker van de stoel niet is aangesloten want dan krijg je een airbag storingsmelding en kan je deze weer bij de dealer laten resetten a €15,-). Verder heb ik de voor en achterbanden weer omgewisseld om beetje gelijkmatige slijtage te hebben want met 240 pk en 400nm gaan de voorbanden er anders hard doorheen;)
Het verbruik is nog steeds stabiel met 8,6l/100km wat nog steeds ruim 5% onder het fabrieksgemiddelde ligt. En dit terwijl ik toch dagelijks mag genieten het langzaam rijden en stil staan op de A20 en A12;)
Problemen zijn er verder niet geweest, enige puntje van aandacht is dat de bekleding van de A-stijl aan beide kanten los begint te laten maar met een beetje lijm moet dit zo te verhelpen zijn.
Update 187.000km, augustus 2016.
Afgelopen maand was het weer tijd voor de jaarlijkse APK. Ik heb de auto van te voren nog even een beurtje gegeven en de olie plus filters (lucht, olie, interieur) vervangen. Wegens tijdgebrek ben ik niet aan de remvloeistof toe gekomen dus die verversen we binnenkort weer even.
Tijdens de 2 APK keuringen, auto was aan de beurt voor een steekproef, kwamen geen mankementen aan het licht behalve een kapot kenteken lampje. Verder valt het op dat de condensator optisch toch wel zijn beste staat heeft gehad, er zit nog geen gaas voor in mijn bumper dus elk steentje vind zijn weg naar de condensator. Maar tijdens de airco check blijkt dat het systeem nog niet lekt en alles mooi op druk blijft. Dus voorlopig laten we de condensor nog zitten en stroomt er nog steeds ijskoude lucht door de roosters.
Het valt me wel op dat er steeds meer in het interieur begint te kraken. Denk aan hemelbekleding, deurposten en dashboard kastje. Deze S60 kraakt meer dan mijn S70 uit 1999 dus maar eens kijken of we niet ergens een smeermiddeltje ofzo vandaan kunnen toveren.
Het verbruik nog steeds rond de 8,5l/100km wat ook zeker niet slecht is te noemen voor zo’n tank met ruim 240pk en 400nm!
Update 212.000km, juli 2017.
Zo na een jaar wordt het weer eens tijd voor een kleine update!
Inmiddels zijn we de 2 ton ruim gepasseerd en er zijn nog steeds geen noemenswaardige grote problemen. In maart heb ik de winterbanden omgewisseld voor setje nieuwe Conti Sport Contact 5 in de maat 225/45/17. De oude banden zaten op 2,5-3 mm en waren nog niet helemaal versleten, maar bij stevig optrekken of nat wegdek voelde je wel dat de bandjes redelijk op de limiet begonnen te zitten. In mei heb ik bij 208.000 km weer een grote beurt uitgevoerd waarbij de bougies, het lucht,- olie, - interieur en brandstoffilter en 2 stabilisator stangetjes voor zijn vervangen.
Begin juli de APK laten doen, waarbij niks naar voren kwam, en gelijk de airco condensor vervangen. Zoals ik in mijn laatste update aangaf was de condensor optisch al niet best meer. En met de hitte golf begin juli viel het op dat de werking ook steeds minder werd. Er kwam nog wel koude lucht uit het systeem maar bij langzaam rijden / stilstaan werd het steeds minder. Bij een vlugge inspectie bleek dat de onderste 25% van de koelribben helemaal waren vergaan dus het was eigenlijk een klein wonder dat de condensor niet lek was. Ik heb ook gelijk racegaas achter de bumper geplaatst om de nieuwe condensor te beschermen tegen steentjes e.d. De kosten voor dit alles waren €375,- voor de banden en +/- € 500,- voor de condensor en onderdelen voor de beurt. Het verbruik is inmiddels wel iets gedaald naar 8.4 L/100 km over de laatste 20d km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.4 Sports Edition 170 pk AUT. | 1e eigenaar | 5 cillinder | leder interieur | navigatie | trekhaak | youngtimer
- 2004
- 208.597 km

Volvo S60 2.4 Drivers Edition /Lederen bekleding/Trekhaak/Youngtimer
- 2007
- 117.143 km

Volvo S60 2.4 AUT DRIVERS EDITION/1E EIG/ORIG.NL/ORIG.KM'S
- 2009
- 70.334 km