Volvo S60 2.4 170pk Summum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 170pk Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 390.000 km |
Strakke occasion
- 147.341 km
Na verkoop Maxima opnieuw gezocht naar betrouwbare occasion. Deze Volvo S60 gevonden bij particuliere verkoper. Strakke auto zonder zichtbare mankementen. Echter, de onderhoudshistorie is niet compleet. Onderhoudsboekje ingevuld tot beurt bij 100.000 km. Weliswaar laatste APK in januari 2015 bij een stand van 140.000 km.
Na een proefrit auto toch gekocht en direct grote onderhoudsbeurt afgesproken. Kijken of daar veel uit komt.
Belangrijk bij dit type is dat de automaat goed, d.w.z. soepel op- en terugschakelt. Een power-flush kost zomaar 350,=. Verder een update nodig van het geintegreerde navigatiesysteem. Bij Volvo 179,=.
Verder geen piepje of kraakje. Auto die nog lang mee kan. De waardering voorlopig maar even op "goed" gezet.
De "Summum" uitvoering is behoorlijk compleet. In dit geval radio (dolby surround, HU-850) en wisselaar voor 6 CD's, geïntegreerde telefoon, automatische airco met 2 zones, parkeersensoren voor en achter, DSC, leren bekleding, houten stuur, enz, enz. Een reisauto van hoge klasse.
electronicaperikelen
- 158.000 km
De eerste 10.000km zitten erop. Verbruik (met een voorzichtige rechtervoet) 7,5 l/100km, wat voor een automaat en 170pk heel netjes is. De elektronica leek spelbreker te worden: De waarschuwing "parkeerservice" leidde tot vervanging van een parkeersensor achter. Maar de waarschuwing bleef. Bovendien hield de radio ermee op en bleek de accu leeg getrokken. Uiteindelijk was een 2e kapotte parkeersensor de boosdoener. Deze sensoren communiceren niet alleen onderling, maar ook met de radio. (Waarschuwingen parkeersensor verschijnen ook in de display van de radio.)Kortom: Storingen en reparatie vragen om een (vak)garage met actuele Volvo-software.
Tevens de distributieriem laten vervangen. (elke 160.000km, bij vakgarage 485 euro, waterpomp 110 euro.) Verder is het comfortabel cruisen. Na een ritje van 800km stap je net zo fris uit als je bent ingestapt.
still going strong
- 180.000 km
Alarm wordt van tijd tot geactiveerd. Softwareprobleem. Bij Volvo dealer laten uitschakelen (250 euro !!!!!). Alarm heeft eigen accu. Nu deze (door uitgeschakelde software) niet meer oplaadt, gaat sirene af vanwege bijna ontladen accu. Sirene laten verwijderen bij vak garage (50 euro; zo kan het dus ook). Let goed op de voorwaarden van je (casco)verzekering.
Auto heeft inmiddels weer een servicebeurt gehad (1x per 15.000 km). Behalve vervanging van de gebruikelijke vloeistoffen niets bijzonders te melden. Nog steeds geweldige reiswagen met, naar mijn mening, de beste stoelen in deze klasse. Sinds aanschafdatum een gemiddeld verbruik van 1:13. Niet gek voor een automaat met 170 pk, maar wel met een voorzichtige rechtervoet.
2 ton op de teller
- 200.000 km
Maand geleden servicebeurt, zonder problemen. Remcilinder LA zat vast. Lekkende manchet. De meeste garages zouden hem compleet vervangen maar mijn garage wist hem los te krijgen, kortom alleen arbeidsloon en een nieuwe manchet. Vakwerk. Af en toe de melding "park assistence" maar het blijkt een gecorrodeerde zekering.
Nog steeds vlekkeloos rijden, stil, trillingvrij een auto waar je na 6 uur cruisen uitgerust uitstapt. Gemiddeld verbruik nog steeds 7,6 l/100km. En een half litertje olie per 10.000 km. Deze S60 blijft hoop ik nog even.
doorrijden zonder problemen
- 233.000 km
We rijden inmiddels 3 jaar met deze S60 waarin ruim 85.000 km afgelegd. In het najaar de banden rondom vervangen. Met de oude Dunlops 80.000 km gereden. Nog steeds de ultieme reis auto. In december APK met als enige bijzonderheid een kapot stadslichtje RV. De automaat schakelt nog steeds goed dus geen aanleiding voor spoelen. Wel regelmatig de olie van de bak controleren: Moet licht rood zijn en geen sporen van verontreiniging hebben. Er is nu wel enig gebruik van motorolie maar met 1 liter op de 10.000 km niets om je zorgen over te maken.
nog steeds probleemloos
- 275.000 km
De S60 rijdt nog steeds probleemloos. De afgelopen 50.000km alleen een vastgelopen handrem RA, remblokken achter en een stuurkogel vervangen. De laatste grote beurt voor 450,= want er valt niets te repareren. De laatste banden waren van Hankook. Die slijten te snel en zijn rumoerig. Inmiddels vervangen door Michelin Premacy 4, superstil Verder een slijtplekje in het leer van de bestuurderstoel, maar dat is ook alles. Verbruik nog steeds rond de 7,5 l/100km. Olieverbruik nihil. Op naar de 3 ton.
gewoon doorrijden
- 325.000 km
Inmiddels een respectabele kilometerstand. Bij 310.000 km een nieuwe distributieriem laten monteren. Idem de waterpomp. Ik zie de garage niet anders dan bij de reguliere servicebeurten. Auto rijdt en schakelt nog steeds perfect. Geen rammels. Geen spoortje roest. Stoelen zitten nog prima. Verbruik rond de 7,3 liter/100km. Elke 10.000 kan er een half litertje olie bij. Alleen de software van de GPS is inmiddels gedateerd (traaaaaag) maar verder gewoon blijven doorrijden.
Gewoon doorrijden
- 335.000 km
Nog steeds probleemloos rijden, geen trillingen, geen kraakjes, geen storingen. Bij 335.000 banden van voor naar achteren gewisseld (voor 2,8mm, achter 4,1mm). Een slijtplek aan de zijkant van de bestuurdersstoel, een lampje van de autoradio stuk, wat kennelijk niet te repareren valt of je moet de hele installatie vervangen. Een rit van 900km met een gemiddeld verbruik van 1:14,5 en na 9 uur fris uitstappen. Voor een auto die inmiddels 17 jaar oud is! Ik zou wel een S80 met de 5 cilinder willen kopen, maar deze S60 is nog hartstikke goed en bij inruil denk ik niet dat hij nog veel oplevert.
afscheid
- 390.000 km
De Volvo S60 rijdt nog steeds prima. Ook een nieuwe APK tot januari 2025. Maar hij wordt een beetje sjofel. Dus uitgekeken naar een andere Volvo, in dit geval een S80 met 170k op de teller. Proefrit gemaakt en prijs afgesproken met de leverende dealer.
Dat wordt dus even wennen. De S60 is inmiddels 19 jaar oud en heeft 390.000km op de teller. Daarvan heb ik er 250.000km mee gereden. Inclusief alles kosten, afschrijving, onderhoud en brandstof heeft de S60 mij 24 cent per kilometer gekost. Geen spoortje roest. Hij heeft mij nooit laten staan en de enige reparatie buiten normale slijtage was een uitgelopen voorwiellager. Mits het onderhoud op peil blijft kan de volgende eigenaar er nog jaren plezier van hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.4 AUTOMAAT | NL-AUTO! | NAVI | LEDER | TREKHAAK!
- 2008
- 81.542 km

Volvo S60 2.4 Edition ECC LMV 17" Leder/stof Colorpakket Audio/Navigatie ABS Cruisecontrol EBD TCS Dealeronderhoud Apk 20/01/2026
- 2004
- 274.590 km

Volvo S60 2.4 D5 Edition II *Automaat*Navi*Leder*PDC*Xenon*!
- 2006
- 354.226 km