Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)

autoreview

Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)
Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)Volvo S60 2.4 140pk Sports Edition (2005)

Signalement

UitvoeringS60 2.4 140pk Sports Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf221.300 km
KM-stand laatst302.200 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw voor ons!

  • 221.300 km

Onze Lancia Ypsilon liep tegen de APK en had de laatste maanden meer gekost dan ik terecht achtte voor onze Italiaanse schone. Dus wikken en wegen, kiep ik nogmaals € 500 in de Yp of moven we on?

Het werd dat laatste.
Ik wilde toch weer wat groters en comfortabeler. De eerste serieus bekeken auto was een Jaguar X-type 2.5 sedan in het Engels groen met roomkleurige bekleding. Heerlijke auto, ook de proefrit verliep soepel, de dorpels waren keurig, financieel een goed plaatje, maar toch ergens kon ik de overstap niet in mijn hoofd rondkrijgen.

Een Alfa 159 2.2 JTS De auto die we bekeken had wat liefde nodig. Op de diverse fora las ik over problemen met deze, direct ingespoten, benzine motoren. Informatie opgevraagd bij een kennis die motoren reviseert. Hij vertelde dat veel van deze motoren ergens tussen de 180 en 200.k KM problemen gingen geven. Goed advies, dus verder kijken.

Weer terug naar de “tekentafel” Saab 9-3… kwee nie… Toch weer een X-type bekeken een station deze keer wat een skeithok! Rotte dorpels, stikkend naar nicotine als je binnen 5 meter kwam. WALGELIJK!

Ook nog even de oude liefde Lexus IS300 serie 1 bekeken. Kohlere wat zijn die duur geworden. Ik liep een Volvo S60 tegen het lijf en was druk met andere dingen dus parkeerde ik de aankoop maar even.

Na een week of wat en weer wat kleine dingetjes aan de Lancia er dan maar weer eens voor gaan zitten. Weer kwam de S60 naar boven. 2 zilverkleurige in de buurt. De eerste was reeds verkocht, de 2e bleek weer een rijdende asbak. Voor een klus moest ik in S Graveland zijn. Daar stond er ook 1. Na een proefrit en wat touwtrekken over de aankoopprijs en de inruil van de Lancia staat de Volvo nu bij ons thuis.

Mag ik jullie voorstellen, onze bolide voor de komende jaren. Deze 2005 S60 2.4 sport edition (ohja wat is er sport aan) heeft slecht 221.000km op de bult, nette leren bekleding en tikt alle boxen die wij belangrijk vinden. Straks de auto soppen want heeft een tijd op een parking onder bomen gestaan en komende week een beurtje doen. De kleine snick snack komt later wel. Nu eerst poetsen, 2 lampjes vervangen en kilometers maken. Dan zal ik een eerste kilometer review schrijven.

Goed begin

  • 224.535 km

Onze eerste weken met de S60. Het is genieten. De 5 cilinder is een aangename krachtbron. Stil als je hem de rust gunt en geeft een briljante roffel als je boven de 4000 tpm komt. De versnellingsbak doet zijn werk zonder op te vallen.

De zaken welke we vonden na de levering werden vlot opgelost. Nieuw lampje gestoken en de schakelaar van de CC aangesloten. Deze schakelaar zit achter het koppelingspedaal en haakt op een puntje van het schutbord. Nooit eerder zo’n constructie gezien. Na het aanhaken en een reset van de fout code lijkt de CC de eerste kilometers te werken. Maar stopt weer snel. Meten is weten dus de schakelaar gecheckt hij blijkt defect.
De Volvodealer gebeld. € 85 excl BTW.

Tijdens het schoonmaken van het interieur blijken wat dopjes te missen, twee schakelaar geen lichtje te hebben en de mattenset even oud als de auto. We maken een boodschappenlijstje en rijden naar VenYard in Roosendaal. Binnen twee uurtjes scharrelen we de diverse onderdeeltjes uit de aanwezige 6 Volvo S60’s. Twee CC schakelaars ven de vijf uitgebouwde schakelaars blijken te werken bij het testen. BUT WAIT BOB THERE IS MORE! We vinden een gevarendriehoek met houder die in de kofferklep hangt. Een leuk detail.

Via een marktplaats kochten we een fraaie set winterwielen en banden voor € 100,- Omdat we nergens iets kunnen vinden over onderhoud in de boekjes opzoek gegaan naar clues… Okay, het luchtfilter is van 2016 en het oliefilter zweet. Dus hebben we de Volvo weer aan Richard, onze lokale held, toevertrouwd. Hij controleerde de remmen, kan nog minstens 30.000km mee, verving alles wat in een grote beurt thuis hoort inclusief de multiriem. De mattenset had een afmattende periode door gemaakt en werd vervangen. Alles bij elkaar een kleine € 500,- voor de onderdelen en de uren.

Bij lange ritten is de auto heerlijk stil. Zelfs met een vette minachting van de snelheidsregeltjes is aangenaam. De verwarming doet het top. Voor en echter, links en rechts gescheiden, voor elk wat wils. De originele radio doet zijn werk nu nog kijken of we er een aux ingang op hebben voor het aanhaken van een USB stick. Na de eerste paar keer tanken komt het verbruik op 1 op 12,1 in de mix, lange stukken maar ook de bekenden “rondjes rond de kerk”.
Al met al geen slechte start.

Onze eerste 10,000km met de S60

  • 231.561 km

De eerste 10.000 met de S60 zitten er op.

Eerst maar eens kijken naar de beleving. De 2.4 5 cilinder klinkt heerlijk als je deze vanaf een kleine 2200 t/m laat door rennen naar de 4500 t/m meer kan altijd, maar echt vlotter wordt de 140pk motor er niet van. Je hebt altijd voldoende stoom onder de hoef, je bent niet verplicht om constant te schakelen, dat rijd wel zo relaxt. Het comfort is ruim aanwezig, goede stoelen, ventilatie en een airco met voldoende capaciteit.

De vorige eigenaar had de auto een stukje achterstand in onderhoud laten oplopen. Te zien aan de yoHfuckyou banden en na wat zoekwerk een luchtfilter uit 2016. Daarbij liep de motor soms niet helemaal lekker en was de aandrijfriem voor de airo/dynamo/stuurbekrachtigingspomp aan vervanging toe. Dus dan maar een volle onderhoudsbeurt. Onze lokale held, Richard, een VWman in hart en nieren vond het wel geinig en een kleine € 450,- lichter mocht de Volvo weer weg. “De remmen kunnen nog 30.000km mee. Doe wel ff wat aan die banden…” dus zocht en kocht ik een vervangend setje lichtmetalen wielen met Michelin winterbanden voor € 150,- Met de huidige 5 mm kan ik deze winter verder was mijn gedachte. Begin maart wilde ik de auto weer op zijn zomerbanden zetten, maar die waren op… Gladiaaltjes zeg maar. Dus Marktplaats maar weer op, nu een originele Volvo S60 set met Vredesteins en 5 mm gekocht. Goed voor zeker deze zomer en misschien ook de zomer van 2023. De eerste set Volvo wielen verkocht ik voor €75,- dat verlaagt de kosten. Ohja, kosten. Onderhoud weer up to date brengen kwam op € 675 excl. de verkoop van de eerste set. Voor dat geld ben ik 20.000km gevrijwaard van onderhoud.

Wat ging er stuk. Altijd jammer maar een bekend fenomeen met een 16 jaar oude auto. De gordelspanner rechtsvoor rolde zichzelf strak op. De vervanger kwam van Volvo Elferink (€ 50,-) en voor € 50,- zat deze er weer in. De enigszins aanwezige brandstoflucht werd snel meer. Tijdens het tanken ontstond er zelfs een plas benzine onder mijn voeten. Het bleek dat een rubberen slang tussen de vulhals en de tank gescheurd was nieuw stukje slang en monteren € 65,- en een nieuwe 12volt kabel naar de sigarettenaansteker/ GSM laadpunt € 50,- Totaal € 215,-

Totaal kosten onderhoud en reparatie over de eerste 10.000km dus € 890,- houd je rekening met het feit dat dit ook 2 sets banden en nog eens 10.000 onderhoud betreft dan vallen de kosten per kilometer mee.

We verstookte 801 liter Euro 95 daarmee ligt het verbruik ligt rond de 1 op 12,4 over deze 10.000km.

Al met al kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met onze Zweed. Over 5 weken gaan we met deze, in België, gebouwde Volvo naar Zweden.

exact 1 jaar onze kilometer vreter

  • 242.191 km

De Volvo S60 2.4 benz. staat inmiddels 1 jaar op mijn naam. Snel door wat feitjes:
20851 km in 1 jaar
242191 op de teller
Brandstofverbruik 1 op 12,6
Olieverbruik 1,3 liter bijgevuld.
Airco was 600gram koelmiddel kwijt
Achterstallig onderhoud € 560,-
Aankoop van 2 sets wielen met banden, 1 set 16” met 225/55 achter en 205/55 voor en een set winterbanden op Volvo wielen met Michelin Alpine 4 banden met 6mm. (€ 100,- per set)
De kilometers zijn gewone huis tuin en keuken kilometers en 5500km op onze trip naar Zweden in de zomer en 1200km in een weekendje naar het circuit van Brandshatch.

Okay, Zweden was echt lekker, de airco draaide overuren. Meerdere dagen met 32grdn gehad, het afpersen en bijvullen was dus geen overbodige luxe. Op lange stukken in Zweden loopt de volvo probleemloos 1 op 14… dankzij de cruise-control en de daar heersende 80km maximum snelheid. Na 12.000km gaf het menu een olie tekort aan. Nog 1 kruisjes op de pijlstok en 0,8ltr bijgevuld. Niet de door Volvo geadviseerde 5W40 maar 10W40 omdat we in NL niet zulke koude winters hebben. 8000km later, vorige week, kwam de mededeling terug. Nu met 2 kruisjes op de pijlstok.

Ons retourtje Brandhatsch was twee weken terug. Het BTCC Finals weekend. Mijn meerijder, een Volvo liefhebber, verbaasde zich over het goede, stille rijden en toch wel het betere comfort ten opzichte van zijn 3 jaar oude V40.

Het enige wat we nog “bekijken” is de mededeling stuurhoek sensor defect. Ik merk er niets van. Het zou de werking van de ABS beïnvloeden, maar die doet het perfect. Ohja, er knarst wat in de rechter voorwielophanging. Niets ernstigs zo zei Richard, onze lokale onderhoudsheld.

Al met al zijn wij tevreden over onze kloeke, in België, gebouwde Zweed.

Sensoren verpesten de fun

  • 267.575 km

Weer een jaartje verder. APK verliep probleemloos, inclusief olie en filter beurtje en € 185,- lichter. Geen opmerkingen of gedoe.

De stuurhoeksensor en de remdruksensor deden het soms wel en soms niet. Dus vervangen die hap. 4 weken later was het de beurt aan de brandstofdruksensor. Al met al € 350,- voor de sensoren en montage. Kort voor onze vakantie overleed de condensor (450,- incl mont) Okay weer een pittige reparatie maar met een 4.000km in en door Denemarken op de planning moet je wat.

Het olieverbruik 1 op 7.500. Benzine verbruik rond de 1 op 12,5. Niet slecht voor de Volvo. Wij zijn er nog steeds happy mee. 25.000km op de klok er bij. 3 x Oostenrijk (1800km/keer) , 3 x Engeland (1400km/keer) en ons rondje Denemarken (3800km) gewoon een fijne kilometer vreter. volgende week de winterbanden er weer onder en dan 21 december weer naar ons verblijf in Oostenrijk.

Op naar de 300,000

  • 290.291 km

Op naar de 300.000km.
We zijn weer een jaar verder. De S60 staat op 290.291km. Volgens de Volvo fans ben je dan nog een newby. Whatever that maybe. We gaan nu het vierde jaar met de Volvo in. Geen grote dingen in het afgelopen jaar en tegen de 25.000km gereden. Oostenrijk, Denemarken, 2 x Goodwood in Engeland, Zolder in België, Zandvoort een keer of 6 en het circuit van Assen 4 x zo komen we nog ergens en verder bezoeken we veel familie en vrienden.

Al met al leuke kilometers waarbij de teller oploopt en we met comfort en nauwelijks technische malheur ons verplaatsen. Okay, wat extra kraakjes in het onderstel geeft aan dat er ergens een rubber overlijd. Een stuurbekrachtiging die bij rechtsaf sturen in lange bochten lijkt te pompen, je voelt de bekrachtiging meer en minder waardoor het wat vaag aanvoelt.

De kosten? Brandstof verbruik tegen de 1 op 12,4 in de mix zomer en winter, Onderhoud, na 3 jaar toch maar eens de bougies, en filters en vloeistoffen vervangen, nieuwe achterbanden via onze lokale held. En wat sensoren… Brandstofdruksensor en later opnieuw de stuurhoeksensor, de vorige kwam via Venyard en heb ik zelf uit een daar “gestalde” auto gehaald. Het lampje dat waarschuwt voor een te laag oliepeil zal ook wel vaan de eeuwige jachtvelden zijn. Het lampje flitste op en hadden we al vaker gehad. Deze keer was het vlak bij huis, dus daar de auto vlak weggezet en oliepeil gecheckt. Keurig op peil. Dus dan toch maar vervangen binnenkort.

Verder loopt de 2,4 keurig, de bak schakelt als nieuw, okay er zijn kleine ouderdoms dingetjes, maar hey daarmee raken we vergroeid. Na de 300.000km misschien een nieuw goals zetten of wat anders opzoeken. Kweet het nog niet.

De 300000km bereikt

  • 300.054 km

298.800 De laatste weken wat gedoe.
Eerst liet de remklauw linksachter niet meer goed los en piepte en kraakte de S60 tot stilstand. Nieuwe klauw er op en door! Ohja, het achterwiel had wat aandacht nodig in verband met alle vrijgekomen remstof dus een uurtje met velgreiniger aan de slag.

Na ons bezoek aan de Members Meeting op Goodwood knarste en kraakte het linksvoor. In de tunnel tussen Engeland en Frankrijk stonk het linksvoor dus, alsof of het zo moest zijn was nu linksvoor aan de beurt.
n totaal € 400 verder en het leed was geleden.

Op naar de 300.000km.
Sinds een tocht over de Belgische kasseien klinkt wat onheilspellend gekraak op hobbels en verkeersdrempels. Thuis een en half uurtje met een bus WD40 later is dat ook weer opgelost.

Afgelopen weekend was het zo ver. De teller van onze S60 staat op 3 ton. Wat gaan we doen?

Doorrijden of....

Ben inmiddels wezen rijden met een 2011 S60 2.0 Turbo met 222.000km ervaring. De beloofde 200pk kwam er voor mijn gevoel niet uit. Onze 144pk sterke S60 voelt sneller dan de 2ltr Turbo. Dat voelde niet goed. Wat ook niet goed voelde was dat deze auto op Hifly banden staat dat doet afbreuk aan de rijbeleving.

Met alle dwaze kabinetsplannen en terug lever vergoeding voor zelf opgewekte stroom zou zelf een e-hok een optie kunnen zijn...

Einde van dit avontuur

  • 302.200 km

Na Goodwood werden we opnieuw geconfronteerd met een kapotte remklauw. AUW nu Links voor. Weer € 225,-

Kort daarna de APK. Remblokken achter, verglaasd, niet gek met een vastzittende ramklauw en stofhoezen op de aandrijfassen. Hop, weer € 320,-

Een tweede S60 dook op. In het grafiet zwart uit 2012 2.0 turbo met 203 PK, automaat en prachtige cognac kleurige bekleding. Prijs was goed, de rit naar Gorredijk mooi en de rit met de vervanger een openbaring. Echter bleek de communicatie met de Friese verkoper stroef. Hij bood € 500 voor onze auto. Voor de zekerheid vroeg ik hem of het die dag misschien: "Beledig een klant dag was." Ik zei hem dat ik € 1000,- wilde hebben en ik dan af zou zien van de 3 maanden garantie. Het bleef een NJET van zijn zijde. Dan niet.

Opweg naar huis onze auto op Marktplaats gezet. Voor dat ik thuis was de eerste reactie. Hij wilde kijken en rijden. Afspraak gemaakt en daar stond Mezgar, een Sinti, (vertelde hij) met een vaag verhaal. Bottomline, geen geld. De tweede die gereageerd had bood € 1.250 en wilde graag komen kijken, rijden en meenemen. En zo geschiedde. Mark ik wens je een fijne veilige tijd met de S60.

Direct de handelaar in Gorredijk gebeld. "Nee, net verkocht." Mijn vloek moet tot in GVDdijk te horen zijn geweest. Dus terug bij af en op zoek naar een vervanger.

Wat we zoeken?
Of toch een serie 2 S60 met minimaal 200pk of wat aparts. Ben al wezen kijken naar een Omega 3.2V6. Kick ass foute auto. Of misschien een Beetle 2000 tot 2010, zo'n serie 1. voor weinig, dan hebben we de tijd om een alternatief te vinden. Ohja, een Chrysler PT cruiser zou ook passen. Nu surf ik weer uren over de verkoopsites opzoek naar een passende auto voor max € 2000 met, werkende airco, CC en CV, een jaar APK, max 150.000km en NAP.

Iemand tips?
Kom dan niet met Franse auto's, Corsa's of dergelijke armetierige shit maar met een geinig voorstel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.