Volvo S60 2.4 140pk Edition (2005) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | S60 2.4 140pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
Betaalbare luxe
- 239.000 km
Een half jaar geleden bij een garagebedrijf gekocht voor € 3000 met 235000 km. Keurige auto, goed onderhouden. Maar waarom doe je zo'n auto dan weg? Lees gerust verder voor het antwoord...
Tijdens de proefrit vooral alle knopjes en functies testen, op zoek naar "het waarom" deze auto in te ruilen. Twee kleine zaken gevonden: 1) de Auto-functie van het linker elektrische raam werkte niet goed en 2) een tik in de linker aandrijfas (kwaaltje). Het werd allebei keurig hersteld, daarna professioneel gepoetst, prima winterbanden op LMV erbij, dus helemaal tevreden weggereden met mijn aankoop.
En dan toch na een paar weken tijdens een "wat haastige" rit dat meest irritante lampje: motormanagement. Dus nu toch de echte reden van de inruil gevonden. Analyse: nokkenassensor. Eerste actie: reset het motormanagement, maar een paar weken later natuurlijk weer dat lampje met dezelfde melding. Tweede actie: nokkenassensor laten vervangen (€ 80). Helaas tijdelijk, want een paar weken later weer hetzelfde lampje met dezelfde melding. Derde actie: nu ook de selenoid (regelklep voor nokkenasverstelling) laten vervangen (€ 250), ik was er al voor gewaarschuwd.
De auto trekt er nu wel veel vloeiender op.
Gisteren binnen 10 minuten door de APK; het genieten kan beginnen, een luxe auto met een heerlijke 5 cilinder-motor voor een redelijke prijs. Ligt als een blok op de weg en genoeg vermogen om af en toe lekker door te trappen.
O ja, toch nog wel een nadeeltje: hij is laag! Een stuk lager dan een V70 of S80. Maar die zijn dan ook wel twee keer zo duur.
Inmiddels is het maart 2024, 275.000 km op de teller en de S60 gaat slijtage vertonen. De homokineet rechts kraakt in de bocht, de banden zijn bijna op, de handrem is "uitgesteld" en hij kan ook wel een grote beurt gebruiken.
Kortom, tijd om te investeren of om afscheid te nemen. Het is afscheid geworden, de nieuwe eigenaar wil hem graag een tweede leven geven.
Hij is het waard (... de S60).
En om voortaan wat makkelijker uit te stappen heb ik een XC70 uit 2007 gevonden, de laatste van het oude model.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 2.4 Sports Edition 170 pk AUT. | 1e eigenaar | 5 cillinder | leder interieur | navigatie | trekhaak | youngtimer
- 2004
- 208.597 km

Volvo S60 2.4 Drivers Edition /Lederen bekleding/Trekhaak/Youngtimer
- 2007
- 117.143 km

Volvo S60 2.4 AUT DRIVERS EDITION/1E EIG/ORIG.NL/ORIG.KM'S
- 2009
- 70.334 km