Volvo S40 1.8 Europa (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 1.8 Europa |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is mijn eerste Volvo. En ja, degelijkheid is inderdaad datgene wat het merk pretendeert uit te stralen, maar zeker het geval is met deze S40. Ook de uitstraling van de auto is op dat niveau. De materialen die zijn gebruikt in het interieur geven een gevoel van luxe, zonder te overdrijven. Een Zweed ’onder’-drijft in zulke gevallen. Een paar voorbeelden: Halflederen bekleding, als de motorkap opengaat, gaat de gril mee omhoog en hoef je geen ’stok’ neer te zetten, maar is het systeem hydraulisch.
Er zitten niet heel veel toeters en bellen aan, maar precies datgene wat nodig is, zoals een climate control.
Ook de wegligging komt solide over. Echter heeft de neiging bij het aanremmen in bochten van achteren wel eens ’om te komen’. Maar dan moet het wel al extreem zijn gegaan.
Deze is uitvoering is een automaat. En ik moet zeggen datt geeft een bepaalde rust mee in deze auto, waardoor je lekker met verkeer mee kan tuffen. Trap je hem eens op zijn staart, dan zoekt de automaat wel een lagere versnelling op. En begint volop te brullen rond de 3500-4000 toeren, daarna weer wat minder (???). Dit is echter niet aan te raden, omdat het verbruik dan ook aardig omhoog schiet. Beter is effe te leren omgaan met een automaat en je rechtervoet een voorkeur te geven voor een versnelling hoger.
Het verbruik komt om en na bij neer op 1 op 10. Met heel heel zuinig rijden is 1 op 12 mogelijk. Goed doorrijden, geeft echter al een verbruik van onder de 1 op 8 (!!!).
Bij 100.000 km op de klok heb ik er een G3 LPG gas installatie laten inbouwen. En dat bevalt me goed. Het reservewiel heeft moeten wijken voor een gastank. Dus geen kofferbak verlies aan een grote gastank. Er kan 47 liter in de gastank. Het LPG verbruik ligt rond de 1 op 8,5, maar is STUKKEN minder gevoeliger voor de rechtervoet. Maw, rap = 1 op 7 en zuinig = 1 op 10.
Al met al een prachtauto!
PROBLEMEN
2006:
Lampjes in het dashboard mbt ventilatiesysteem/airco:
Eerst ging 1 lampje uit (van de 3). Toen deze eenmaal stuk was, ging vervolgens binnen 2 a 3 weken het volgende lampje uit.
Dus als het dashboard er al open ligt voor vervanging van lampjes, laat ze effe allemaal vervangen. Die lampjes kosten niet zo veel, wel het uurloon, voor het dashboard er af te halen.
2006:
Ja en door de automaat, slijten de remmen toch net wat harder dan bij een handgeschakelde. Bij de 100.000, waren de schijven en blokken voor toch ver heen.
2005:
Originele fabrieks accu gaf na 6 jaar de geest. Let wel effe op met een zwakke accu, aangezien je met een te lage spanning de auto niet meer gestart krijgt, ook niet aangeduwd, omdat het een automaat is. De versnellingsbak is dan vergrendeld, dus laat altijd de accu goed en regelmatig controleren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.