Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)

autoreview

Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)
Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition (2025)

Signalement

UitvoeringEX40 Single Motor Extended Range Ultra Black Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst136 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop, eerste indruk

  • 136 km

Wegens (vroeg)pensionering en inruil van de caravan voor een camper ben ik op zoek gegaan naar een goedkopere en minder grote auto dan de XC90 die ik hiervoor reed. Het oudste kind binnen het huishouden is nu op een leeftijd dat ze vaak niet meer meegaat en heeft haar eigen autootje.
Aangezien er weinig meer mee naar het buitenland gereden zal worden op zoek naar een volledig elektrische auto met voldoende actieradius om vrijwel volledig thuis te kunnen laden. Wonende in de omgeving van Deventer wil ik eigenlijk overal binnen NL heen en weer kunnen rijden. Hooguit indien ik naar Zeeland zou rijden en het vriest zal dat niet lukken. Als dan de auto maar snel genoeg kan laden aan gelijkstroom, zal ik voor die enkele keer naar mijn mening geen last hebben van laadstress. Met een elektra overschot met mijn PV panelen kan ik die zo optimaal benutten als het salderen eenmaal verleden tijd is.
Nog naar Xpeng G6 gekeken, mijn broer heeft naar volle tevredenheid een P7, maar dan lever ik erg veel in mbt inruilprijs. Hetzelfde geld voor andere Chinese nieuwe merken op wellicht Polestar na, maar een Polestar 2 vind ik niet zo mooi. Ook bij de Europese merken kon ik niet vinden wat ik graag zou willen binnen het gestelde budget. Dat is namelijk met vrijwel gesloten beurs inruilen. Ook natuurlijk even aan Tesla gedacht, technisch superieur, maar toch niet zo fraai ex en interieur, al is de nieuwe Y een stuk beter geworden. Maar dan zijn er weer andere redenen om niet voor Tesla te kiezen.
Omdat het kleiner moest worden uiteindelijk toch bij het mij vertrouwde merk Volvo na een uitgebreide proefrit een EX40 besteld in de Single Motor Extended Range Ultra Black Edition, met als extra een trekhaak en alarm. De adaptieve LED verlichting vond ik heel fijn maar aangezien we niet zo heel veel meer rijden vind ik dat een te dure optie.
Een Ultra uitvoering is verder buitengewoon compleet en heeft eigenlijk alles wat je je kan wensen. Keyless entry, voetsensor bediening achterklep, fraaie bekleding, zwarte hemel, elektrische bedienbare voorstoelen, links met twee geheugens, Hartman Kardion audio, pilot assist enzovoort. Ook een te openen panoramadak ziet er dan al in, iets wat ik in mijn XC90 echt als een gemis ervoer. Is in en rond het dorp bij lokaal verkeer gewoon veel prettiger dan airco of raampjes open.
De inruil was zoals gewenst met bijna gesloten beurs. Goedkoper wordt het daarmee vooral door geringere gebruikskosten, brandstof, verzekering, MRB, onderhoud etc.
Volgens ANWB bespaar ik ongeveer €350 per maand met deze auto tov de XC90 als ik beide (nog) 5 jaar zou gaan gebruiken.
Ongetwijfeld ga ik af en toe de ruimte missen, net als de luchtvering gecombineerd met de lange wielbasis. Maar daarentegen zal het parkeren weer wat makkelijker worden.

De eerste km zijn louter positief, het is een vlot rijdende auto, heerlijk stil.
Besturing is een stuk directer dan ik van Volvo’s gewend was, dat is even wennen op de snelweg, maar op binnenwegen en in de stad is dat erg prettig. misschien wel door de achterwielaandrijving , maar de EX40 stuurt beter dan elke grotere Volvo die ik heb gereden. wel eens een klein stukje in een EX30 gestuurd, heel fijne rijmachine, maar qua ruimte en afwerking niet op het gewenste niveau. Natuurlijk hobbelt de auto iets meer dan een XC90 op een slecht wegdek en drempels moeten wat langzamer genomen worden. Maar dat verschil komt dan voornamelijk doordat de laatste een veel langere wielbasis heeft en in mijn geval was de XC90 ook nog eens voorzien van luchtvering. Natuurlijk zou een iets kleinere wielmaat ook iets meer comfort opleveren maar het oog wil ook wat. Deze staat op 20” wielen, de XC90 stond op 22”, dus ik denk dat de hoeveelheid wang/lucht goed vergelijkbaar is.
De geluidsinstallatie is prima en valt zeker niet tegen, ik was immers een B&W gewend.
Het interieur zit verder zeer doordacht in elkaar, met ruime portiervakken en andere handigheidjes om spullen op te bergen. Prima afwerking met nette materialen, in ieder geval op zichtniveau. Dat het een goedkopere auto is zie je wel lager in het interieur, waar sommige onderdelen gewoon van hard plastic. Wel weer met goede bouwkwaliteit, althans dat is de eerste indruk.
Het interieur is door een team van vrouwen ontworpen vertelde de verkoper mij, kennelijk denken die beter over dat soort zaken na. Misschien is het ook wel gewoon een damesauto…
Wel mis ik voor in een Volvo gebruikelijke parkeerkaarthouder in de A-stijl. Nu gaat betaald parkeren tegenwoordig meestal digitaal, maar parkeerschijf of -vergunning kon je zo ook mooi laten zitten.
Integratie met Google is fantastisch, al moet je voor goed gebruik met de app wel goed opletten wat je precies wel of niet wenst aan te vinken in de privacy instellingen.
Wij hebben twee accounts ingesteld, elk gekoppeld aan een eigen sleutel.
Ook met Spotify wordt zo ieders eigen muziekvoorkeur overgenomen. erg prettig.

Het verbruik volgens de boordcomputer is iets meer dat wat Volvo beloofd, maar dat zou geen verrassing moeten zijn. Maar na 100 km staat de actieradius nog steeds op 400 km, dat was met 100% opgeladen accu zoals de dealer hem afleverde. Thuis laden zal normaliter tot 90% gaan, in te stellen in zowel auto als middels de app.
Dat verbruik is dan een mix van stad, 80 km wegen, zone 60 wegen en een stuk snelweg (115 km/h). Dit alles bij relatief gunstige temperatuur van ongeveer 17ºC. Een aardige afspiegeling van WLTP lijkt mij. Maar om het echte verbruik te weten zullen er eerst meer km afgelegd moeten worden.

Wordt vervolgd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo EX40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.