Volvo C70 2.5 T (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C70 2.5 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
Eerste Ervaringen
- 191.600 km
Zo, na een tijdje proef te hebben gereden in deze slee uit Zweden wordt het toch maar eens tijd om mijn ervaringen met jullie te delen. Na bijna anderhalf jaar te hebben rondgereden in mijn Astra (met onder andere bezoekjes aan de Côte d’azur (Marseille) en Berlijn) vond ik dat het tijd was om deze toch wel sportieve Astra in te ruilen voor een auto met iets meer comfort en vermogen. Hoewel de 100pk sterke Astra absoluut nergens voor onderdoet, wilde ik stiekem toch iets meer.
Ik was op zoek naar een sportieve auto, passend bij iemand van mijn leeftijd (23), maar wél eentje die je niet iedere dag ziet en een zogenoemd 'stempel' draagt. Hiermee bedoel ik auto's als VW Golf, BMW's etc. Ik neem aan dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. Jonge gasten in zulke auto's...wie kent ze niet. Hiermee wilde ik dus niet geïdentificeerd worden. Dit maakte mijn zoektocht echter wel een stuk lastiger, maar er was godzijdank licht aan het einde van de tunnel.
Zodoende na een hoop snuffelwerk, rondvragen etc. uitgekomen bij deze 'slee'. Een aantal maten van mij zijn zelf in het bezit van verschillende vormen van Zweedse degelijkheid, en een van hen wees mij op de C70. 'Misschien is dit iets' was zijn advies, en wát voor advies. Het was precies wat ik zocht: een coupé met genoeg vermogen om mee te kunnen doen in de snelle regionen van het verkeer, zonder daarbij de eerder genoemde 'stempel' te dragen. Het blijft immers een Volvo, die toch altijd de reputatie hebben om 'veilig en degelijk' te zijn. Ik moet zeggen dat de Zweedse autofabrikant zijn naam nog steeds eer aan doet door auto's te produceren die 'veilig en degelijk' zijn, maar naar mijn mening mogen de woorden 'sportief en charismatisch' er in dit geval aan worden toegevoegd. Deze auto voldeed in alle opzichten aan mijn verwachtingen, en nóg meer. Het gaat hier om de Luxury-Edition met volledig lederen (2 kleurig) bekleding. Wederom een detail wat mijn voorkeur voor 'uniek' onderstreept.
Maar nu dan details over de auto zelf: We hebben het hier over de 2.5 Turbo 5 cilinder lijnmotor met 193 pk. en 270 nm koppel. De 5 versnelling tellende handbak is sterk genoeg om je van 0 - 100 km per uur te verslepen in minder dan 8 seconden. De speciaal door Volvo geproduceerde 5 cilinder lijnmotor die ook nog eens dwars geplaatst is loopt als een trein. Met name door de lage-druk turbo komt deze koets (want dat is het) in zijn 3e en 4e versnelling écht tot leven. Als je dan je rechtervoet laat spelen hoor je na 2300 toeren de bekende turbo gaan fluiten, en glij je er werkelijk vandoor. Het mooie hieraan is dat je eerder het 'luxe' dan het 'sportieve' gevoel krijgt als je dit doet. Toch mooi als je die VW en BMW 'neuzen' even laat zien wie er nu écht de baas is. Tevens draait de motor een beschaafde 2900 toeren als de 120 rijdt op de cruise control.
Hoewel overigens gebouwd op de carrosserie van de vroegere S70 modellen (die overigens in '98 nog steeds in productie waren) lijkt hij er naar mijn mening absoluut niet op. Het is de eerste Volvo die zijn hoekige vorm van zich af heeft weten te schudden. Zie het als een vlinder die net uit een 'lelijke' cocon is gekropen ;-)
Verder bezit deze koets voorin twee heerlijke, volledig leden kuipstoelen mét stoelverwarming waarin je je de koning te rijk voelt. Absoluut comfort, maar wederom staat Volvo hierom bekend. Nog meer opties zijn: climate control, abs, lichtmetalen velgen, dubbele airbag, centrale deurvergrendeling, alarm, een originele stereo-installatie waar menig modern systeem een voorbeeld aan kan nemen (inclusief een 6-cd wisselaar achterin) en noem maar op. Genoeg dus om nergens tekort op te komen.
Ook niet onbelangrijk om te vermelden is het zicht wat je hebt als je achter het stuur zit. Coupés staan er om bekend nog al wel eens 'zichtontnemend' te werken waardoor je jezelf wel eens in bochten moet wringen om te kijken of alles veilig is. Ook dit valt te ontkrachten, want de dodehoekspiegel linksvoor doet wonderen. Verder bieden de naadloze portieren de nodige extra hulp.
Wat ook wel fijn om te weten is het verbruik. Dit hangt met dergelijke auto's extreem af van je rijstijl (maar ja, met welke auto niet :-P). Ondanks het feit dat er een 2.5 liter motor in licht rij je op de snelweg een zeer respectabele 1:12 (120 op de cruise). In de stad wordt dit uiteraard iets meer, maar alles opgeteld kom je uit op een nette 1:10. De 70 liter tanks draagt mede zorg dat je dus wel even vooruit kunt met een volle tank.
Een zeer bekend Nederlands historicus zei ooit eens 'Ieder nadeel heb ze voordeel', maar laten we dit eens omdraaien in 'Ieder voordeel heb ze nadeel'. Hiermee wil ik zeggen dat ook Volvo's wel eens ergens tegenaan lopen. Zo heeft deze auto een behoorlijk mannelijke draaicirkel wat manoeuvreren in kleine ruimtes wat lastig kan maken. Verder is deze auto binnenkort toe aan nieuwe banden, maar gezien het formaat (225 / 50Z R16) kan dit een dure grap worden. Aangezien ik voor de zomer een Eurotripje (Frankrijk, Monaco, Italië, Oostenrijk en Duitsland) op de agenda heb staan, zijn goede banden redelijk cruciaal.
Nu dan een aantal belangrijke financiële zaken:
- Let op als je een auto koopt met een dergelijke kilometerstand, met name de onderhoudshistorie is belangrijk. Zorg dat je alles in detail te weten komt. Volvo's kunnen nu eenmaal een aantal keren klokje rond, maar zonder goede zorg houdt ook een Volvo er op een gegeven moment me op.
- Airconditioning: Volvo's van voor 2000 staan bekend om het feit dat er nog wel eens iets wil gebeuren met de airco. Kijk dit goed na, want het kan een zeer dure grap worden. De mijne was 6 maanden voor aanschaf volledig gereviseerd, dus dat zat wel goed.
Goed, Ik vind het voorlopig wel even mooi geweest. Maar wees gerust, ik houd jullie op de hoogte.
Oh ja, tot slot......
Dankzij de strenge vorst van afgelopen periode was een nieuwe accu (€110,- inclusief doormeten) even noodzakelijk.
Tot snel....
Een jaar in bezit
- 213.000 km
Er is een hoop gebeurd sinds mijn eerste verslag, dus ik zal in een notendop proberen te vertellen wat er allemaal is gebeurt, met de nodige commentaar uiteraard ;-)
Na de strenge winter van vorig jaar moest ik het nieuwe autojaar goed beginnen door de auto van 2 nieuwe banden te voorzien. Met het oog op de Eurotrip van afgelopen zomer moesten er wel ‘fatsoenlijke’ pantoffeltjes onder komen te liggen, dus zitten er sinds februari 2 Michelins Sport PS2’s onder. Om het mezelf niet moeilijker te maken zal ik aan het eind van deze review een overzicht geven van de kosten.
En toen werd het tijd voor de wet van Murphy om toe te slaan. Van het ene op het andere moment ging mijn ABS-lamp branden, wat meteen inhoud dat de Traction Control het ook niet meer doet. Het portier van de bijrijder kon van binnenuit plots niet meer open (het slot was geblokkeerd, maar kon wel van buitenaf open worden gemaakt :-S, vreemd, maargoed). De kilometerstand eiste dat er weer een beurt aan diende te komen, waarbij er nieuwe koplampen op mochten omdat de reflectoren versleten waren (maar ik heb via marktplaats een paar 2e hands gekocht, want bij de dealer waren ze € 250,- perk stuk o_O) en om het af te maken besloot een nogal onvriendelijke vrachtwagenchauffeur dat een bezoek aan Carglass er ook nog wel bij kon.
Hoewel ik voor al deze grappen even in mijn buidel mocht gaan tasten, heb ik wat de auto zelf betreft geen onvertogen woord. En om mijzelf een traktatie te geven heb ik de Volvo van het voorjaar naar de Chipper gebracht, en jullie weten zelf best goed waarom ;-). Deze keuze bleek echter veel verstandiger te zijn dan ik van tevoren had gedacht. Na het uitlezen van de ECU bleek dat een of andere beun de haas er al eerder mee had lopen knoeien, waardoor de turbodruk op een zéér ongezonde 1,8 bar stond.
Voor diegenen die geen verstand hebben van turbo’s: een ‘normale’ turbodruk is ongeveer 0,8 á 0,9 bar. 1,0 óf 1,1 bar is ook nog gezond, maar 1,8 bar is werkelijk absurd. Dit zou inhouden dat als ik nog langer hiermee was doorgegaan, mijn turbo zichzelf op een gegeven moment de vernieling in zou draaien. Al met al werd na wat onderzoek (want de originele waarden van de ECU waren immers niet aanwezig) er goede tuning gemaakt die mijn auto van 193 pk, 230 Nm naar een zeer respectabele 230 pk, 320 Nm heeft gebracht. Dit alles samen met het terugbrengen van de turbodruk naar een gezonde 0,9 bar. Dus mannen….hulde voor het redden van mijn auto :-D
Hierna de auto voor een beurt weggebracht, om vervolgens van de zomer een Eurotrip te gaan maken door respectievelijk: Nederland (dúh), België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Monaco, Italië, Oostenrijk en Duistland. Met als kers op de taart en rit van München naar huis (AUTOBAHN!!). Dus in Duitsland even goed kunnen testen waar al die pk’s goed voor zijn….conclusie….250 km/h is inmiddels een eitje en al dat koppel komt al lekker vroeg vrij, maar zeker >3000 rpm merk je pas echt wat voor een heerlijke vijfcilinder je onder de motorkap hebt. Het is met zijn 1450 kg. absoluut geen racemonster, maar hij blijft maar gaan. Absoluut een fantastische wagen om in te cruisen.
Om nu het verhaal van de effecten van de tuning af te sluiten, het verbruik is er héél iets op teruggegaan. Gemiddeld rij ik nu zo’n 1 op 10,5.
Inmiddels vindt ik het wel weer mooi geweest, dus ik ga afsluiten. Mochten er nog zaken zijn, laat maar weten en ik zal het nodige toevoegen.
Tot slot het beloofde overzicht:
• Jan ’10: Accu + doormeten -> € 110,-
• Feb ’10: 2x banden + balanceren, stikstof etc. -> € 300,-
• Jun ’10: Grote Beurt bij dealer -> € 500,-
• Okt ’10: Carglass -> € 75,- (maar dat ging via de verzekering ;-) )
• Nov ’10: APK + doorsolderen ABS-pomp + portierslot vervangen + koplampen -> € 750,-
Totaal tot zover: € 1660,-
Voorlopig genoeg uitgaven dus, maar helaas komt binnenkort de distributieriem er aan. Ach…het is het allemaal waard om deze schitterende wagen met zijn prachtige vijfcilinder op de weg te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.