Volvo 960 3.0i 24V Prestige (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 960 3.0i 24V Prestige |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 284.605 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
27 november 2007. Net gekocht bij een handelaar: een donkergroene Volvo 960 Sedan met een 3 liter motor. De auto gaat tijdelijk dienst doen als onze tweede auto. De lak is niet meer zo mooi, het interieur is enigszins aangetast door de tand des tijds, maar technisch - zeker motorisch - lijkt de auto in goede staat. Rijden is vorstelijk. Comfort, souplesse, geen enkel rammeltje te horen, degelijkheid alom. Opvallend is het prachtige geluid van de zescilinder en het enorme vermogen ervan. Wat een beul van een wagen.
De keuze voor een Volvo heb ik gemaakt vanwege de robuustheid, de veiligheid en de mogelijkheid om probleemloos honderdduizenden kilometers te rijden. De prachtige 240-serie kent helaas nog al eens roestproblemen, is inmiddels echt een klassieker, maar de serie Volvo 940/960 heeft die problemen niet of nauwelijks. Het is de sterkste serie die ooit is gemaakt. Verder wilde ik een automaat, omdat een handgeschakelde bak sneller slijt, maar ook voor het gemak. De keuze voor Sedan i.p.v. een Estate is vanwege het feit dat Sedans minder zwaar belast zijn en meestal minder kilometers hebben gereden. Bovendien zijn ze goedkoper in aanschaf. Ik vermoed dat juist de 960-Sedan destijds een publiek aantrok met een rustige rijstijl en aandacht voor onderhoud, hetgeen de levensduur ten goede komt.
Later verdwijnen deze auto´s uiteraard in het tweedehandscircuit en dan wordt de onderhoudshistorie erg onduidelijk. In mijn speurtocht konden en wilden veel verkopende eigenaars niet zeggen hoe het met het onderhoud gesteld was. Dat zegt genoeg, er is dan geen onderhoud gepleegd. De 960 die ik nu heb heeft onderhoudsboekje met stempels tot 75.000km, daarna houdt het op. Alle instructieboekjes zijn overigens nog aanwezig, wat handig is. Maar waar vind je nog een puntgaaf en betaalbaar exemplaar, dus om eerlijk te zijn: de aanschaf was toch, ondanks een nieuwe APK, enigszins een gok.
PROBLEMEN
Bij aanschaf:
- De airco is ijskoud, maar de verwarming ook: die is kapot.
- De blower links geeft nauwelijks “wind”.
- De centrale deurvergrendeling functioneert niet goed: leidt een eigen leven.
21 maart 2008: 2300 km verder.
De auto is ondertussen nagekeken door Volvo-specialist Roest te Amsterdam. Uitgevoerde werkzaamheden: nieuwe stoelverwarmingrelais geplaatst, kachelradiateur doorgespoeld, ventilatiebuis doorgeblazen, raamschakelaar linksachter schoongemaakt en ingespoten, 2 nieuwe ruitenwisserbladen en een thermostaat vervangen. Verwarming doet het weer: iemand had een klep vastgezet met een ijzerdraadje (!?) en er was een filter geplaatst bij de luchtinlaat en die behoort er überhaupt niet te zitten. Vandaar dat de luchtcirculatie matig was. Centrale vergrendeling kwamen ze niet uit. Verder is er een gehele controle van conditie van de auto uitgevoerd. Totale kosten: € 371,04.
De controle bracht het volgende aan het licht:
- Draagarmrubbers verweerd
- Katalysatorhuis gescheurd
- Uitlaat vanaf katalysator matig
- Multisnaar versleten
- Luchtmassameter stuk (onderdeel 0280213012)
- Remklauw rechtsvoor blijft licht hangen bij het remmen waardoor de auto trilt.
Deze zaken worden medio dit jaar gerepareerd. De auto is volgens Garage Roest verder in prima staat.
Daarna heb ik de auto naar Poetsservice Weesp gebracht. De buitenkant werd gep
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren