Volvo 940 GL 2.3i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 GL 2.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 247.000 km |
KM-stand laatst | 432.000 km |
ERVARINGEN
- 432.000 km
ik heb deze Volvo gekocht omdat ik een goedkope betrouwbare auto op LPG zocht, daar ik veel (goedkope) kilometers mee kon maken. Toen ik de via marktplaats deze 940 op het spoor kwam leek het precies wat ik zocht. Ik ben gaan kijken en had er mee testgereden en zo. Toen twijfelde ik erg: De auto liep erg slecht op benzine, had een uitgezakte bestuurdersstoel en schakelde een beetje hakkelig. De volgende dag heb ik hem toch maar gekocht omdat ik snel een auto nodig had. De mankementen die hij bij aankoop had vielen mee. 400 km snelweg gereden op benzine en hij liep weer als nieuw. De versnellingsbak had een tekort aan bakolie waardoor hij wat houterig aanvoelde.
Ik heb er toen in korte tijd 30000 km mee gereden en er mankeerde eigenlijk nooit wat aan. Na die 30000 km heb ik hem eens een beurt gegeven en kleppen laten stellen. En eens goed naar de technische staat van de auto gekeken. Om de auto weer in een perfecte staat te krijgen moest het volgende gebeuren: Nieuwe schokbrekers achter, 4 nieuwe banden, nieuwe waterpomp, ruitenwissers. Ik heb deze dingen vervangen en kort daarna heb ik in Duitsland een wildschwein aangereden. De auto was economisch totallos (koplamp, spatbord, voorbumper, knipperlicht en radiateur). Ik heb toen op de sloop onderdelen gehaald en heb hem voor een redelijke prijs weer kunnen oplappen. Sinds die tijd ben ik steeds meer een band met de auto gaan krijgen en krijgt hij al zijn onderhoud(sbeurten) waar hij recht op heeft
Ik heb inmiddels meer dan 120000 km gereden en de auto bevalt nog steeds erg goed. Ik heb er nog nooit mee onderweg gestaan en hij loopt ongeveer 1op9 op gas, Als ik echt mijn best doe om zuinig te rijden haal ik zelfs bijna 1op11. Verder vind ik de auto zeer comfortabel en is de zeer korte draaicirkel van de auto ideaal in de stad.
update 24 november 2008:
ik heb de wagen nog steeds naar volle tevredenheid. Hij is om de een of andere reden steeds iets duurder gaan lopen nu loopt hij zo\'n 1 op 8.2. de versnellingsbak lekt de laatste tijd een beetje. elke beurt moet er een kwartliter bij. Het rare is dat de cilinderkop de laatste 70000 km geen andere plaatjes nodig heeft gehad en dus nog steeds niet aan revisie toe is. Ik ben van plan om nog heel wat jaren met de auto te rijden. ik wil proberen de teller rond te rijden. op naar de 1.000.000 dus!
PROBLEMEN
- 432.000 km
Er zijn nooit echte problemen geweest.
Er is inmiddels wel het een en ander vervangen zoals:
waterpomp, distributieriem 2x, fuseekogels, schokbrekers en veren achter, een remklauw achter, dynamo en normaal onderhoud en nog wat kleine dingen.
Binnenkort (bij ongeveer 400000 km)moet de cilinderkop gereviseerd worden. Deze is bijna uitgesteld. Dat word wel een dure reparatie maar dat mag ook na zoveel kilometers vind ik dan.
update 24/11/08:
Inmiddels nog steeds geen dure reparaties gehad. voor een poosje terug moest ik het druklager van de koppeling vervangen. Toen heb ik de koppeling ook meteen vervangen. Was een hoop werk maar de kosten vielen mee. verder is er door een backfire een keer een luchtfilterhuis uit elkaar geploft, en heb ik de koolborstels in de dynamo moeten vervangen. (nieuwe dynamo 220euro, beetje duur. met alleen nieuwe koolborstels van E6,50 werkt hij al weer 50.000 km! Ik ben niet iemand die snel bezuinigd op onderhoud maar ik zoek ook geen ruzie met m\'n geld.)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.