Volvo 850 2.5i 20V Luxury-Line (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 850 2.5i 20V Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 322.000 km |
KM-stand laatst | 430.590 km |
ERVARINGEN
- 366.000 km
Sinds vorig jaar ben ik de trotste eigenaar van een échte auto. Een volvo 850. Vijf cilinders, 20 kleppen en 170 pk.
Op g3 vanaf de eerste kilometer.
Misschien niet heel handig maar ik heb de eerste gekocht die ik gereden heb.
Het ging als volgt:
Daar stond ie, een blauwe 850. Nog mooier dan op de foto van marktplaats.
\"Goeiemiddag, ik kom voor de volvo\".
\"Hier zijn de sleutels kijk eerst maar rustig, alle boekjes en rekenigen liggen in het dasboardkastje, dan gaan we daarna even een ritje maken\"
Ik was verkocht door de subtiele aanpassing die de auto net even wat anders maakten dan andere 850\'s. De mooie T5-R wielen waren sowieso een must-have. De lichtere knipperlichten in het spatschem en het uitlaat-eindstuk van een T5 maken de auto helemaal af.
Ik stapte in, de deur dicht \"pof\". Niks geen blik geluid, dit is een solide auto. Een goed begin. Wat zitten die stoelen goed zeg, dacht ik direct. Ook nog op elke mogelijke wijze te verstellen. Ook het stuur, in hoogte en diepte. Van alle gemakken voorzien. Gescheiden climate control, stoelverwarming, alles elektrisch, cruise control, half leer, automaat, niveauregeling op de achteras, tractioncontrol enz enz.
Tijd voor een proefrit.
Starten.. dat klinkt goed! In de D en rijden maar. Lekker soepel en veel koppel onderin door de koppelomvormer/automaat. Onderin is de motor vrijwel geruisloos. Op toeren produceert de motor een geweldige roffel. Wat een geluid! Deze moet ik hebben! Niet te gretig overkomen, dat is slecht voor mijn onderhandelingspositie.
De snelweg op, kick-down en gaan. Deze auto trekt lekker door. Van 80 naar 160 is zo gepiept. Wat is deze auto stil, dacht ik. Je hoort alleen de wind fluiten langs dan antenne. Boven de 160 begin je de wind echter beter te horen. Bij het gebruiken van de kick-down hoor je dat heerlijke motor-geluid. Die roept: \"meer, meer!\"
Het \"rij-gevoel\" is erg goed, dikke deuren die sluiten als kluisdeuren. Alle airbags, SIPS (side impact protection system), ABS en tractioncontrol zorgen ervoor dat je lekker in de auto zit. Tesamen met het geluid, het comfort en de trekkracht kon ik niet anders dan deze auto kopen. En zo is het dus gegaan.
Nu een jaar later en 40.000 km verder nog net zo blij als de eerste dag dat ik de auto had. Ik maak elke dag samen met mijn volvo 120 snelwegkilometers. Zonder problemen. Uitgerust van de lekkere stoelen en de cruisecontrol icm de automaat.
Wat minder bevalt?
- Vanuit stilstand is het geen strepentrekker. Wel vlot maar die akelige TDI\'s zijn gewoon sneller.. Van 120 naar 160 ben ik ze echter de baas (met dank aan de kick-down!)
- Aan de auto kleeft een opa-imago. Dat vind ik persoonlijk wel jammer.
- Dure onderdelen en beurten.
Wat wel bevalt?
Alles! behalve de bovenstaande minpunten.
BTW, Ik lees hier en daar op andere reviews dat zij met deze auto (ook op gas) 1:10 kunnen halen. Deze illusie zal ik maar ten einde brengen. Bij normaal gebruik gewoon niet haalbaar! Het zal vast wel te halen zijn. Slipstreamen achter een vrachtwagen of net als die (vervelend langzame) Prius rijders 90 km/u op de snelweg gaan rijden. Dit is natuurlijk ietwat overdreven maar om 1:10 te halen moet je écht heel goed best doen. Mijn verbuik is 1:7,5. Met een ietwat zwaardere rechtervoet dan gemiddeld (140 km/u +), een automaat, rijden op gas en 1430 kilo nog een redelijke score.
(Mijn vorige auto, een mitsubishi colt 1.6, ook op gas, haalde met dezelfde rijstijl bijna 1:12!)
Ik was van plan om deze auto op minimaal een half miljoen kilometers zetten. Dat gaat ie zeker halen. Daar gaat het niet aan liggen. Maar stiekem kijk ik al rond naar een S60 of c70 op g3 en weer met een 5 cilinder natuurlijk. Ik hou jullie op de hoogte.
PROBLEMEN
- 366.000 km
De airco deed het langzaam aan steeds minder, opnieuw gevuld. Wordt alweer minder. Zwak punt van deze auto schijnt.. (moet dus zeker bij de minpunten opgeteld worden!)
Verder alleen regulier onderhoud en slijtagedelen; APK, beurtjes en de remmen.
UPDATE: 386.000 km 16-04-2009
Helaas heb ik onlangs toch aardig wat problemen ondervonden met bijbehorende kosten..
-Brandstofpomp (hij wilde niet meer starten) á € 480
-ABS/TRACS-controller, kost nieuw €600-€800, laten solderen door hobbyist voor € 100. Dit is 9 van de 10 keer alleen losgesprogen verbinding op de printplaat(ook bij s60/v70/s80).
-Radiateur á € 480
Desondanks nog steeds erg tevreden. Hoe realistisch is het om een auto zonder problemen te rijden die bijna 4 ton heeft gelopen. Tja, veel autos halen dat niet eens en zeker niet op gas.
Toch haal ik een ster weg bij de kosten, ik heb het immers wel moeten betalen..
Bovenstaande prijzen zijn dealerprijzen (uitgezonderd de ABS-cotroller) Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat (ondanks of misschien wel dankzij de dikke rekeningen) de service daar echt top is. Twee keer onaangekondigd de auto gebracht voor de bovenstaande problemen en beide keren was de klus dezelfde dag geklaard, dat is echt top!
Voor de ABS/TRACS-controller zei de volvo-moteur(!) dat ik eea veel goedkoper kon laten repareren/solderen door een hobbyist. Gevonden via volvo850forum.nl
Update: 400.000 km!! (21-09-2009)
Een nieuwe mijlpaal. De 4 ton is geslecht alsof het niets is. Van 386.000 naar 400.000 zonder problemen. Elke dag dik 100 km op LPG en nog steeds naar mn zin in mijn vierkante slee. Het geluid gaat zéker nooit vervelen! Op naar de 450.000! Binnenkort wel weer even langs de dealer voor een garantiereparatie ivm startissues. Slang in de brandstofpomp lost keer op keer op door benzine. Voor vervanging van de pomp nooit last van gehad. Erg vreemd maargoed elke keer netjes opgelost door de dealer. Een pluim voor Volvo Schaap!
Update 31-7-2010..
Jaja, al 416.000 km! Praise this car!
Niet normaal toch? 416.000 km op LPG.. Ik voel me net mijn vader als ik zeg: "Zo maken ze tegenwoordig niet meer". Niets is echter minder waar. Zulke kwaliteit wordt niet meer gemaakt. Dergelijke kwaliteit is volgens mij zelfs de "ondergang" geweest van SAAB. Die ouwe 900's blijven ook maar gaan, gaan en gaan... Wie heeft er nog een nieuwe auto nodig als die oude maar blijft gaan??
Echter weer niet zonder kleerscheuren... Een gescheurd schokbrekerrubber (acher).. Verder niets!
Helaas ben ik door mn nieuwe baan gedwongen om met de NS te reizen.. Niet half zo comfortabel.. om over de betrouwbaarheid nog maar te spreken! Deze volvo is echt, puur en kwaliteit. Een brok graniet! Echter wel eentje die nog met gemak +180km/u rijdt.
Ik ga deze auto elke km meer waarderen.. ben verliefd! Volvo 4 life, echt!
Bitter sweet goodbye..
- 430.590 km
De dag is aangebroken dat het verstand het van mijn gevoel heeft gewonnen. Na al meer dan twee jaar onrendabel op LPG te hebben gereden ivm ander werk, heb ik de knoop doorgehakt. Mijn geliefde, fluisterstille, zoevende en roffelende 850 moet vertrekken voor een andere auto met een fors lager belastingtarief. Snik! Gezien het weinig aantal km's wat ik nu rijd, is een benzine auto weer een optie. Het liefst een met turbo.
Ik heb veel, heel veel andere auto's gereden. Niets binnen mijn budget kon tippen aan het comfort, gevoel en beleving van de 850. Zelfs een Saab 9-3 HPT MY2000 kwam niet eens in de buurt! Wat een rammel en stuiterbak is dat zeg pfff.. Vooral de kwaliteitsbeleving en afwerking vielen erg tegen. Nee, een Saab 9-3 wordt het zeker niet!
Een volvo 850 T5 zou ideaal zijn. Echter scheelt dit maar € 10 p.mnd aan belasting, terwijl het verbruik fors hoger ligt en de brandstof bijna één euro per liter duurder is. Nee, dan kan ik beter doorrijden in mijn huidige 850.
Dit laatste was een optie, echter was de 850 in deperate need of some TLC.. Er zat veel groot onderhoud aan te komen (binnen nu en 10-15K). Leest u mee; dynamo gaf nog maar 13,4v, complete distributieset + waterpomp en alle multi-riemen, airco defect, abs-pomp defect, auto trok scheef, draagarmen vóór versleten, remmen vóór, banden scheef afgesleten, bijrijders stoelverwarming defect, benzine toevoer probleem weeeeeeeeer terug... Al met al voor de handige klusser prima te doen maar voor mij niet. Voorgaand kost bij een garage minimaal €2000.
En exact voor dat bedrag heb ik een andere auto gekocht met inruil van de volvo. Vergeef mij beste volvo-fans, het is een BMW geworden.. Een 316i compact automaat met werkende(!) airco en slechts 110.000KM (een kwart van wat de volvo gelopen heeft!). De keuze lijkt raar maar ik zal m toelichten. Het comfort van de BMW is namelijk verrassend hoog! Het geluidsniveau is zeer laag en de automaat schakelt ongemerkt van verzet. Geen rammeltjes in het dashboard of vanuit het onderstel. De airco werkt (erg fijn) en verder is hij voorzien van elektrische ramen, cv, elektrische spiegels en een leerpakketje (stuur, middenarmsteun en keuzeschakelaar automaat zijn voorzien van mooi gestikt, zwart leer). In tegenstelling tot de Saab voelt alles aan alsof het voor de eeuwigheid is gemaakt en het geluidsniveau is beduidend lager! De BMW rijdt ook stukken beter dan de c30 die ik als leenauto wel eens meekreeg van de garage. Ook een golf 4 of een audi a3 van het zelfde bouwjaar als de bmw (eind '97) bevinden zich duidelijk een klasse lager.
Naast de hoge kwaliteitsbeleving is de kleine BMW een auto met karakter. Een auto van het formaat golf maar wel met achterwielaandrijving, wie doet zoeits? Erg lekker, bedankt BMW! De gewichtsverdeling is perect door de ver naar achter, in de lengte geplaatste motor (welke overigens voorzien is van ditributieketting, ideaal!). Het weggedrag is top! Bochten zijn niet langer een vervelend onderbreking van rechtuit doorcruisen maar juist leuk. Terwijl cruisen in de kleine BMW ook heel goed mogelijk is. Het verbruik ligt nu rond de 1:12. Had wel iets meer van verwacht, maargoed.
Wat direct opvalt ten nadele van de BMW.. De stoelen.. maarja dat is algemeen bekend; 850 stoelen zijn ongekend comfortabel en ondersteunend. En de BMW is traaaaaaaaaag. Daar moet ik gewoon maar een wennen. Aangezien ik sinds twee jaar ook een motorrijbewijs heb en ook een monster van een motor (suzuki sv1000), zijn eigenlijk alle auto's traag. Met een 0-100 tijd van 2,9 seconden ben ik zo goed als alles op 4 wielen te snel af.
Feit is dat ik de 850 enorm ga missen. Zijn love-it or hate-it uitstraling, het heerlijke 5 cilinder geluid, het ongekend hoge comfort, de weelde aan luxe en het gevoel dat deze auto je geeft. Hij lijkt wel een ziel te hebben en te zeggen; ik ben gemaakt voor de eeuwigheid en ik zal je altijd beschermen.
Ga je missen mijn liefste 850!
Een uitgebreide review van de BMW volgt later aangezien ik nu niet meer dan een eerste indruk heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo 850 850 2.3 R | In nieuwstaat verkerende 850 T5-R| Volledig VOLVO onderhouden| Schuif-/ kanteldak| Verwarmbare voorstoelen|
- 1996
- 217.013 km

Volvo 850 850 2.5 I Luxery Schuif/kantel dak AIRCO Zeer Mooi
- 1996
- 358.333 km

Volvo 850 850 R 2.3 T-5R Airco Cruise Premium Audio Mooie Staat!
- 1996
- 294.479 km