Volvo 850 2.5i 20V (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 850 2.5i 20V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 183.221 km |
KM-stand laatst | 199.605 km |
Gelukkig weer terug bij Volvo
- 186.900 km
In mijn auto carriëre ben ik begonnen met een 850 GLT uit 1991, deze auto kocht ik in september 2008 van een louche handelaartje in Zutphen. Ik had achteraf kunnen weten dat dit geen verstandige keuze was, het was dan ook niet verwonderlijk dat deze auto na zes maanden ( door mij ) niet meer te redden viel. ( technische gebreken e.d. ) Vervolgens dacht ik er verstandig aan te doen om een nette ford fiesta van 1996 met weinig km's en volledige onderhoudshistorie te kopen. Helaas was deze auto echter niet geschikt voor het intensieve gebruik ( 4500km per maand op dat moment ) en de auto hield er op de A1 met een vastgelopen motor mee op.
Na een autoloze periode van ongeveer 3 maanden heb ik van een collega een zeer leuke Clio RSi uit 1994 gekocht. Wat heb ik hier met veel plezier in gereden zeg! 110pk op nog geen 1000kg is echt smullen :-) ( review van deze auto is ook op autoweek.nl te vinden!! )
Door mijn onoplettendheid echter knapte de distributieriem bij 144.000km ( 24.000km teveel ) Ai, wederom een auto naar de filisteinen en dat in nog geen 1,5 jaar.......
Na wederom een autoloze periode heb ik maar weer een Volvo 850 gekocht, maar nu echter eentje waar ik wel vertrouwen in kon hebben! Met slechts 183.000km op de teller, een NAP erbij en een zeer nette uiterlijke en innerlijke staat.
Ik rij nu bijna 3 maanden met deze auto en ik geniet elke dag weer van het geluid, het gemak waarmee de auto over de weg zweeft, het comfort, de prestaties en noem maar op!
Kort na aanschaf heb ik uit voorzorg de distributieriem laten vervangen door een bevriende monteur om een herhaling van een dergelijk drama als met de clio te voorkomen.
Ik hoop nog erg lang te genieten van deze "zweedse" schone ( hoewel in België gefabriceerd ) en ik hou jullie op de hoogte!
PROBLEMEN TOT NU TOE:
Piepende poelie van de stuurbekrachtigingspomp, opgelost met wat WD40 :-)
Verder niks!
Met groeten,
J>
Tijd voor APK en een beurtje
- 191.000 km
De "Roffel" bevalt nog steeds zeer goed! Laatst viel de welbekende RDW-APK-Enveloppe weer op de deurmat. 3 april 2011 moet de 850 weer voor de APK zijn geweest!
9 maart direct een afspraak gemaakt bij m'n monteur om naast de APK ook even frisse Olie en filter er in te mikken :D Zo kan ik er binnenkort weer zorgeloos mee verder "roffelen"
Inmiddels staat de auto op andere velgen. Ik heb gekozen voor 16" Columba velgen, deze zijn destijds geleverd onder de T5 en geven de auto een iets sportiever voorkomen. Daarnaast is de volvo850forum sticker geplakt en zijn de ( in volvo kringen) fameuze eland stickers op de voorschermen geplakt!
Toch bevinden zich nog een aantal punten op de to-do list:
- T5 spoiler op kofferbak
- Motorkap en voorschermen netjes laten spuiten of vervangen door nette exemplaren in dezelfde kleur
- Elektrische antenne monteren
- Ander uitlaatsysteem voor een diepere roffel
( - misschien nog iets verlagen )
En natuurlijk moet ie binnenkort weer netjes gepoetst worden, de winter is voorbij dus het heeft weer zin!
Uitslag van de APK is: Goedgekeurd! :D
Tot zover deze update!
Toch nog wat klein werk
- 192.500 km
Enkele dagen nadat de auto APK was gekeurd begon ik lekkage waar te nemen onder de auto. In het donker al eens vluchtig bekeken wat het kon zijn, het voelde vettig aan dus ik dacht "olie"
Shit, dat zou een flinke tegenvaller zijn. De dag daarna nog eens goed gekeken, de auto op de krik en even onder het blok gekeken. Geen enkel spoor van lekkage meer te zien.....
Vervolgens een stuk van zo'n 20km gereden en kort daarna wederom een plek onder de auto. Nogmaals onder de auto gelegen en wat bleek: "Koelvloeistof" De radiateur was lek want de slangen waren prima in orde. Nieuwe radiateur was snel besteld met de nodige korting :D
De nieuwe radiateur werd door een bevriende monteur geplaatst en ik was van de problemen af, tenminste.... zo leek het!
Een dag later opnieuw een plekje onder de auto...... Wederom koelvloeistof! Verd***e!!!! Met goed licht de volgende dag maar weer onder de auto gekeken. Geen lekkage aan de slangen...
De radiateur dan nog maar weer uitgebreid inspecteren. Nu bleek dat een, notabene nieuwe radiateur dus ook lek kan zijn!! Deze nieuwe radiateur lekte langs de Felsrand!
Direct naar de Brezan gereden om een nieuwe te claimen. "Ja, dan moet eerst die er uit zodat we hem op kunnen sturen om hem te checken" aldus een werknemer.
Volgende dag dus maar het oude goed aan! In slechts 15 minuten volledig gedemonteerd. (als ik had geweten dat het zo makkelijk was had ik hem er de eerste keer al zelf ingehangen :P )en teruggebracht naar de Brezan. Een andere "brezanner" keek er even naar en besteld maar gelijk een nieuwe! Top! De volgende dag was die dan ook binnen en kon weer gemonteerd worden! Wederom een klusje van niks maar wel erg leuk om te doen :-)
Tot nu toe is ie nogsteeds lek vrij en ik hoop dat dit zo blijft!
Naast het hele radiateur gebeuren heb ik de stadslichten vervangen door oranje lampjes. Staat erg goed al zeg ik het zelf!
Tot de volgende update maar weer!
C70 Canisto velgen en Eibach verlagingsveren
- 194.000 km
Weer een update van mij en m'n 850 GLT. Sinds afgelopen donderdag heb ik er 17" originele Volvo Canisto velgen onder gezet. Vond dit al lange tijd een van de mooiste en meest sportieve Volvo velgen. Vooral onder een 850 vind ik ze erg goed staan.
Binnenkort wordt de auto nog 35mm verlaagd met Eibach veren, dit is dus niet teveel maar ook niet zoals hij er nu bijstaat. Dit is in mijn ogen namelijk te hoog.
Verder dient er binnenkort ook een ashoes LV vervangen te worden, deze is gelukkig nog niet doorgescheurd maar hikt hier wel tegenaan. Dit gebeurd gelijk met het verlagen.
Waarom verlagen en deze velgen hoor ik u vragen? Omdat ik het mooi vindt, na enkele andere dikke 850's gezien te hebben was ik om.... Normaal gesproken niet helemaal mijn smaak, zo'n buikschuiver maar dit blijft beschaafd en maakt de auto net iets dikker ;)
Verder nog steeds geen problemen o.i.d. Het verbruik van de auto ligt momenteel zo rond de 1:11 en is dus in de lijn der verwachting.
Enige puntje van aandacht is het uitlijnen van de auto, dit gebeurd uiteraard ook na het verlagen. Dat moet dan tenslotte toch weer gebeuren. Ook dienen er twee nieuwe bandjes voorop te komen. Ben nog aan het kijken wat prijs/kwaliteits technisch het beste alternatief is.
Groeten en tot de volgende keer maar weer! :D
Ashoes vervangen, nieuwe banden en uitlijnen
- 195.000 km
Zoals in de vorige update al geschreven is kortgeleden de ashoes linksvoor aan wielzijde vervangen. Had behoorlijk was voeten in de aarde omdat e.e.a. behoorlijk vast zat. Totaal zat er ruim 2,5uur werk aan!
Kort daarna vier nieuwe Kumho Le Sport KU39 banden in de maat 215/45 R17 aangeschaft voor een vriendenprijs van 92,05 incl. BTW. Direct laten monteren bij mijn oud werkgever. De dag daarna de auto uit laten lijnen in Emst, wat een verschil!!! De combinatie nieuwe banden en een strak uitgelijnde auto doen je denken dat je in een nieuwe auto rijdt!
Voorlopig hoop ik niet al teveel kosten te hoeven maken. Enige punt is de bovenste motorsteun die vervangen moet worden, maar dit is zeer eenvoudig zelf te doen en een nieuwe steun is slechts 35,- :D
Tot de volgende keer!
Tellerwieltje en draagarmen.
- 199.605 km
Het is weer eens tijd om wat bij de review te schrijven. Er is het nodige gebeurd, bij kilometerstand 199.605 stopte het tellerwieltje van de km-teller ermee. Een bekend probleem bij de 850. Kilometers worden nu bijgehouden via de telefoon, hiervoor gebruik ik een app waarmee je ook g krachten e.d. kunt meten.
Kilomterstand zal nu zo rond de 201.500 liggen.
Wat is er verder gebeurd?
- Draagarmen aan beide kanten vervangen i.v.m. versleten fuseekogel links. Dit heb ik zelf gedaan en daarmee heb ik zo'n 700,- bespaard t.o.v. de dealerprijs. Deze vroeg voor 1 kant maarliefst 352,- ex.BTW en exclusief uitlijnen. Er zitten nu Meyle Heavy Duty draagarmen onder, deze zijn onder 850 rijders populair omdat ze goedkoper als origineel zijn, maar toch een goede kwaliteit hebben!
- T5 spoiler gemonteerd! Deze spoiler kwam ik tegen op de Sloop in Apeldoorn. Voor 40,- was ie van mij, hij moest alleen nog in kleur gespoten worden. Dit heb ik ook zelf gedaan, het resultaat is in mijn ogen zeer redelijk geworden. Voor de eerste keer spuiten, mag ik niet klagen :D
Uiteraard is het niet te vergelijken met spuitwerk van een professional, maar daar is de prijs dan ook naar.
- Audio upgrade, de originele 13cm speakers in de voordeuren zijn vervangen door Sony exemplaren. Redelijke verbetering, al moet ik zeggen dat ik meer verwacht had.
- Stoelverwarming gefixed. Hier waren de bekende draadjes naar het thermostaatje afgeknapt. Met in totaal vier nieuwe stekkertjes zit ik, en de passagier, er deze winter weer warmpjes bij :D
Verder nog steeds geen klagen, al beginnen de tikkende klepstoters bij koude motor me steeds meer op te vallen en te ergeren.... Eens een andere olie proberen bij de volgende wissel.
See you next time!
Roffelt er nog steeds lekker op los!
- 199.605 km
Het is inmiddels weer een tijdje geleden dat ik deze review heb geupdate. In de tussentijd is er niet heel veel spannends gebeurd. Hieronder toch wat dingen die opvallen.
MOTORKAP EN VOORSCHERMEN
Bij aanschaf van mijn 850 in september 2010 waren de motorkap en voorschermen ronduit lelijk. De motorkap was ooit met een "knikkerbus" overgespoten met een beste orange-peel structuur als gevolg. De beide voorschermen ontdeden zich langzaamaan steeds verder van hun blanke laklaag. Via het 850 forum een nette motorkap en twee voorschermen over kunnen nemen in de juiste kleur. Leuke klus en een goed leermoment hoe de auto in elkaar zit. Je merkt aan alles dat het degelijk is en tegen een flinke stoot kan.
KOPPELING
De koppeling kraakt en piept steeds iets meer dan deze al vanaf het begin deed.........zal deze dan toch een keer op zijn? Qua feeling en bediening zou je zeggen van niet, maar dat komt omdat ik eraan gewend ben natuurlijk.... uit andere hoeken hoor ik dat de koppeling wel erg zwaar gaat. Hopelijk houdt ie het nog een poosje vol.
APK
De APK stond voor begin april '13 weer op de lijst. Vreesde dat er wat zaken aan moesten gebeuren...... Wat bleek echter bij de voorkeuring door een collega: geen mankementen, een van de meest frisse 850's die hij ooit heeft gezien! :D Dat stemde mij natuurlijk uitermate tevreden! Bijna 19 jaar oud en nog zo fris als een hoentje!
LEKKAGE / VOCHT
Dit is echt een vervelend iets, door een lek deurrubber linksachter staat er na een forse regenbui, of in de "natte" maanden een laagje water in de linker voetenbakken! Ga binnenkort eens kijken of ik het deurrubber ga vervangen of "refurbishen" want ondanks het feit dat we nu de binnenkant van de ramen niet hoeven te krabben is het vervelend als we straks met natte voetjes zitten...
DAKSTRIPS
De lelijke, afbladderende dakstrips die in de 850 wereld een welbekend fenomeen zijn worden vervangen door exemplaren van een S70 welke ik via het www.volvo850forum.nl op de kop heb getikt. Bijkomend voordeel is dat de ruitensproeiervloeistof niet meer over de zijruit loopt....altijd prettig als je bij 25 graden je raampje open hebt en even de voorruit van de familie bromvlieg wilt ontdoen :D
VERBRUIK
Omdat ik dagelijks slechts een paar (stads-)kilometers rijd is het verbruik met zo'n 5 cilinder natuurlijk navenant.... heb het nooit uitgerekend maar met een volle tank kan ik zo'n 450km rijden (met behoorlijk zwaar maatje 47 op het gaspedaal) Dit staat gelijk aan zo'n 1:6,4 (+/-70 liter tank)
STOELVERWARMING
Wederom de stoelverwarming aan beide zijden defect! De draadjes onder de stoel, aan het thermostaatje zijn echt van inferieure kwaliteit en breken/knappen om de haverklap door... Voorlopig gelukkig toch niet nodig, dus ga er voor de winter wel weer mee aan het knooien.
Zodra er weer iets nieuws te melden is dan horen jullie het!
Still going strong!
- 199.605 km
Deze 850 is voor mij een blijvertje, iedere dag geniet ik weer van de 5-cilinder motor met bijbehorende "roffel". Je gaat van dit blok houden, ook al tikt hij er behoorlijk op los als hij koud is...... dat neem ik voor lief!
Wederom de stoelverwarming gefixt, de (erg zwakke) draadjes waren weer doormidden. Nu een extra stukje draad er aan gemaakt zodat de originele kabeltjes minder belast worden bij in- en uitstappen. Ze doen het nu in ieder geval weer en dat is weer erg fijn!!
Binnenkort (lees: begin 2014) ga ik de 850 een grote beurt geven. Oliewissel, oliefilter, brandstoffilter, bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor, luchtfilter etc.etc. Ik wil dan tevens voordat de oude olie er af gaat de motor flushen, dit schijnt het tikken van de klepstoters te verminderen. Worth a trie I suppose! :D
Verder zijn de voorbanden (Kumho Ecsta Le Sport in de maat 215/45 R17) toe aan vervanging. Ik ga weer voor hetzelfde merk en type, alleen ga ik naar de maat 205/45 R17 i.v.m. aanlopen van de huidige maat. Zullen wat duurder zijn, echter is het me dat wel waard. Voordat dit alles gaat gebeuren zitten we alweer ver in 2014, want ook ik ga binnenkort weer de winterbandjes monteren.
Zoals duidelijk moge zijn, het blijft een heerlijk fijne wagen!
Tot de volgende keer!
Bye bye Volvo! Welcome Seat!
- 199.605 km
Ja, u leest het goed! De Volvo gaat me verlaten (al moet ie nog verkocht worden).... Gezien het feit dat de kosten erg hoog zijn van een dergelijke auto, heb ik ervoor gekozen een maat kleiner te gaan rijden. Ik rij dermate weinig kilometers dat de maandelijkse kosten me gewoon wat teveel werden.
Vanaf dit moment beweeg ik mij dan ook voort in een Seat Ibiza 6L uit 2004.
Een review van deze auto zal ook gaan volgen.
Als afsluiter wil ik alle lezers van deze review bedanken en vooral de Volvo voor 3,5 jaar trouw en ideale reisgenoot!
Grt. JtvdB
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo 850 850 2.3 R | In nieuwstaat verkerende 850 T5-R| Volledig VOLVO onderhouden| Schuif-/ kanteldak| Verwarmbare voorstoelen|
- 1996
- 217.013 km

Volvo 850 850 2.5 I Luxery Schuif/kantel dak AIRCO Zeer Mooi
- 1996
- 358.333 km

Volvo 850 850 R 2.3 T-5R Airco Cruise Premium Audio Mooie Staat!
- 1996
- 294.479 km