Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • 850

Volvo 850 2.0i (1995)

Basis van genoegen

Volvo 850 2.0i (1995)
  • Autotest
5 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De 'instapversie' van de Volvo 850-serie moet het doen met een kleinere, 2,0-liter vijfcilinder-krachtbron. We namen het basismodel een weekje mee om te kijken of zo'n 'kleintje' ook bevalt.

De Volvo 850 heeft een typisch, wat hoekig gelijnd profiel, zoals we van Volvo gewend zijn. De auto"s zijn daardoor wat overzichtelijker dan hun klassegenoten; de Estate wint nog duidelijk van de sedan. Toch is er iets merkwaardigs aan de hand, want als de 850 rijdt, ziet hij er ineens veel sportiever uit. Een bijzonder fenomeen dat zo kenmerkend is voor deze Volvo.
Vanaf het modeljaar 1995 heeft de sedan andere rookglas achterlichten gekregen. Was voor ons niet nodig en gelukkig zijn de opvallende achterlichtpalen van de Estate aan de vernieuwingsdrift ontsnapt. Desondanks blijft zo"n 850 een heel goed ogende auto met een eigen smoel.
De tweeliter vijfcilinder heeft twee kleppen per cilinder en levert 126 gezonde paarden aan de krukas. Ook zijn grootste koppel van 172 Nm mag gevoeld worden, maar het bijbehorende toerental van 4800 is voor een dergelijke auto wel hoog. Onderin is er niet zo veel trekkracht voorhanden en dat merk je bijvoorbeeld bij de inhaalacceleratie van 80 naar 120 km/h in de 4e en 5e versnelling die erg veel tijd kost. Ongemerkt trek je dan ook verder door; de motor zit er niet mee, want hij draait probleemloos hoge toeren en de vrolijk zoemende vijfpitter blijft opmerkelijk stil. De 2.0 doet een kleine 12 seconden over het sprintje naar 100 en haalt een top van 195 km/h. Vanaf zo"n 90 km/h overstemt wind- en bandengeluid het gerucht uit de machinekamer. Het verbruik schommelt rond de 1:10, hetgeen niet bijzonder is voor een dergelijke auto en ook iets hoger dan dat van de 2.5-tienklepper.

Prima rij-eigenschappen
Zoals we van Volvo"s 850 gewend zijn, heeft ook deze versie weer een puike wegligging. Verschillen met de sterker gemotoriseerde varianten zijn er natuurlijk wel: bij de 2.0 valt de tractie op nat wegdek betrekkelijk zelden weg als je fors gas geeft bij het uitkomen van een bocht. Onder normale omstandigheden stuurt hij fantastisch: direct en voldoende licht met een goed gevoel. De 2.0 blijft heel lang neutraal. Het schakelen gaat prima: de posities van de diverse versnellingen zijn eenduidig en de schakelbewegingen niet te lang. Ook de koppeling laat zich vanzelfsprekend bedienen. De in noodsituaties door ABS ondersteunde remmen roepen evenmin klachten op: goed doseerbaar met een forse vertraging zonder te hoge pedaaldruk.
Om de goede wegligging te kunnen realiseren heeft Volvo het onderstel iets stugger afgestemd dan bij de concurrentie gebruikelijk. Richels komen wat harder door dan je zou verwachten, maar verder is er niets mis met deze afstemming. 
We zijn ook goed te spreken over de stoelen. Ze bieden een subliem zitcomfort. Je moet vreemd in elkaar zitten om geen goede zit te kunnen vinden in de 850: het stuur is verticaal en horizontaal verstelbaar, de stoel in hoogte en natuurlijk behoren ook horizontale en rugverstelling tot de mogelijkheden. Beide voorstoelen hebben voorts een lendesteun om de zit te perfectioneren. Voorin biedt de 850 voldoende ruimte voor bestuurder en passagier; ook met een schuifdak zit je nog niet met je kruin tussen de geleiding. Op de achterbank biedt de auto zo"n 8 centimeter vrije ruimte tussen knie‰n en voorstoel, niet bijzonder in deze klasse. In de sedan zit je met je hoofd net tegen het dak; de Estate biedt extra centimeters om nog wat speling te houden.
Volvo levert alle 850 modellen standaard met een eenvoudige uitrusting die je kunt uitbreiden met een pakket extra"s voor een gunstige prijs. ABS, centrale vergrendeling en uitgebreide instelmogelijkheden voor de rijpositie zijn standaard, maar de ramen voor en de spiegels moeten gewoon met handkracht worden versteld. Onze 850 2.0 was opgetuigd met het Sports-Line-pakket en dat ziet er ineens veel vrolijker uit.
Met de tweeliter-uitvoering komt Volvo tegemoet aan de wensen van veel kopers die een goedkopere 850 willen. Het is een heerlijke reiswagen waar we niet veel negatieve punten aan hebben kunnen ontdekken. Met een pakketje erbij is-ie helemaal af, maar overschrijdt dan wel de inmiddels magische grens van zestig mille.

Signalement

Merk Volvo
Model 850 2.0i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.565

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 93 kW / 126 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.760 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.326 kg
Laadvermogen 564 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo 850
Volvo Volvo 850
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 850 specificaties
  • Volvo 850 occasions
  • Volvo 850 video's
Advies en informatie
  • Volvo 850 tests
  • Volvo 850 gebruikersreviews
  • Volvo 850 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate (1996)

    Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate (1996)

    5
    • 28 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

    4
    • 1 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury...

    3
    • 25 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1996)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury...

    1
    • 2 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1994)

    2
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 GLT 2.5i 20V (1992)

    Volvo 850 GLT 2.5i 20V (1992)

    8
    • 8 september 2017
  • Gebruikersreview
    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1996)

    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1996)

    16
    • 11 oktober 2016
meer reviews
Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

Met alleen het hoognodige onderhoud je lpg-auto in de lucht houden, is misschien wel de goedkoopste...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 - Eerste rijtest - Uit de Oude...

    21
    • 7 juli 2021
  • Nieuws
    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander reed

    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander...

    62
    • 27 april 2021
  • Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

    Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje...

    • 22 juli 2019
  • Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678 km - Klokje rond

    Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678...

    • 1 april 2019
  • Fileflirten deel 3

    Fileflirten deel 3

    20
    • 21 oktober 2016
  • Volvo 850 T5-R vs Volvo V60 Polestar - Dubbeltest

    Volvo 850 T5-R vs Volvo V60 Polestar -...

    75
    • 7 oktober 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden