Volvo 760 GLE Estate (1988) #2

autoreview

Volvo 760 GLE Estate (1988)

Signalement

Uitvoering760 GLE Estate
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf364.250 km
KM-stand laatst367.250 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijdelijke vervanging voor de wintermaanden

  • 364.500 km

Mijn vaste auto ( de volvo 240 )zal in de wintermaanden binnen gestald moeten worden vanwege de overgangsregeling.

Voor de wintermaanden was ik op zoek naar een goede, betrouwbare auto die niet teveel kost en mij toch veilig door de wintermaanden heen zou kunnen brengen.

Na wat dagen speuren op internet viel mijn oog op deze volvo 760 ( jaja, de zescilinder ) GLE estate uit 1986. Hij heeft 2 jaar in de showroom gestaan en is pas in 1988 op kenteken gezet. De vorige eigenaar heeft de auto bijna 10 jaar gehad.

De auto heeft zowat alle opties, alles elektrisch verstelbaar, alleen lederen bekleding ontbreekt.

De auto beschikt over de beroemde 2.8 liter v6 Douvrin motor, die door PSA is ontwikkeld. De auto beschikt over 170 pk en komt goed vooruit. Samen met de soepel schakelende 4-traps automaat is het een heerlijke comfortabele auto.

Vanwege het redelijke hoge gewicht en de enorme lengte zullen veel mensen verwachten dat het een moeilijk bestuurbare auto is. Niets is minder waar. De auto heeft een ontzettend korte draaicirkel, waarbij je bijna het idee krijgt dat je hem op een fietspad om zou kunnen keren.
Daarnaast beschikt de auto over een fijne stuurbekrachtiging. Het uitzicht over de lange motorkap is fantastisch en vanwege het vele glas rondom, en de hoekige vormen is de auto heel makkelijk te parkeren.

Aandachtspunten wanneer je zo'n auto koopt:

Er zijn enkele aandachtspunten bij dit type auto.

- De motor is een heerlijkheid, maar staat qua betrouwbaarheid niet geweldig bekend. Let goed op tikken en rare bijgeluiden uit de motor.

- Roest op de achterklep net boven de kentekenplaat is een bekend probleem.

Verder koopt u met dit type auto een zeer goed rijdende, bijzonder statige volvo

Voorlopig ga ik even heerlijk genieten van deze auto, en heb ik er het volste vertrouwen in dat ik hiermee de winter goed doorkom.

Update over het verdere verloop volgt.

Apk en verdere verloop

  • 366.000 km

Inmiddels heeft de Volvo ongeveer een maand geleden zijn apk gehad. Dit was toch wel even schrikken. De complete remmerij moest vernieuwd worden.
Dit betekende nieuwe remblokken/remschijven, zowel voor als achter. Ook was het mechanisme waarin de remblokken bevestigd zaten afgebroken. Daarnaast heb ik de auto een beurtje laten geven, vloeistoffen verversen. Ook is alle bedrading en dergelijke nagelopen.
Bij elkaar helaas een dure grap, rond de 1000 euro.

Zeker voor een student als ik zorgde dit voor even een paar keer flink slikken!

Daarna kon de auto er echter weer heerlijk tegenaan. En waar ik eerst geschrokken was over de kosten van de remmen, merkte ik wel direct het verschil. Zodra iemand nu ook maar naar het rempedaal kijkt, staat dit grote slagschip gelijk stil.
Dit zorgt voor een ontzettend fijn en veilig gevoel.

Ook merkte ik dat de uitlaat wat meer geluid begon te produceren. Ik heb samen met een familielid te auto op de brug gezet, en toen bleek dat de uitlaat aan de voorkant ( bij de bevestiging rond de middendemper ) flink geroest was. Omdat dit onderdeel niet zomaar te krijgen was is het vakkundig gelast. Ook hebben wij gelijk de overige kleine plekjes op de uitlaat gedicht. Die kan er dus weer tegenaan!

Verder geen enkel probleem. Ik geniet nog steeds heerlijk van deze ontzettend soepele/krachtige/grote maar vooral ontzettend comfortabele Volvo. De grote zescilinder met 170 pk ( krachtigste motor uit het gamma ) draagt vooral bij aan het rustniveau aan boord.
Deze motor staat qua betrouwbaarheid niet geweldig bekend, maar ik geloof dat ik wat dat betreft een perfect exemplaar heb aangeschaft. Er is werkelijk niets mis mee, de motor draait ontzettend mooi en verbruikt geen druppel olie. Waanzinnig!

Ook is het erg leuk om te merken hoeveel 700-series er nog rond rijden. Wel merk ik dat het eigenlijk alleen maar 740/745 zijn. Ik heb tot nu toe nog geen 760 zescilinder gezien. Een zeldzaamheid!

Volgende maand komt mijn blauwe 240 weer uit de winterstalling. Helaas moet deze Volvo mij dan weer gaan verlaten. Ik heb er nog even aan gedacht om deze auto ernaast te houden, maar voor een student is dit eigenlijk waanzin.

Ik doe de auto met pijn in mijn hart weg, de Volvo komt in de komende weken op Marktplaats terecht.
Geïnteresseerden mogen zich melden.

Verkoop!

  • 366.000 km

Het is helaas zover!

Ik vind het heel jammer, maar ik moet toch echt afscheid nemen van mijn trouwe Volvo 760 GLE estate automaat.

De Volvo staat sinds gisteren aangeboden op Marktplaats.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1014474887-te-koop-een-zeer-goede-zeldzame-volvo-760-gle-2-8-automaat.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Geïnteresseerden welkom!

Verkocht

  • 367.250 km

De auto is via Marktplaats verkocht.
Met pijn in mijn hart, maar beter voor de financiën qua vaste lasten.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.