Volvo 760 GLE (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 760 GLE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 1989 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Intro
Deze Volvo is een zeer comfortabele reisauto. Met een wielbasis van maarliefst 2,77 meter (VW Passat 2,70) maar toch wendbaarder met een draaicirkel van 9,9 m (VW passat 11,4 m). Als men de voorstoelen volledig naar achteren schuift dan hebben de passagiers achterin nog meer dan voldoende beenruimte (probeer dat maar eens in een gemiddelde “grote” sedan en je zult merken dat het tegenvalt). Met een kofferruimte van 470 l (VW Passat 400 l), enige nadeel is dat de achterbank niet neerklapbaar is (wel is er een ski-luik). De 760 is ook standaard voorzien van actieve achter vering (nivomat) welke automatisch de vering aanpast aan het gewicht dat in of aan de auto hangt. Ideale auto voor het trekken van zeer zware lasten (max 1500 kg geremde aanhanger). Dit hebben zelf veelvuldig uitgetest door vele malen 1000 km heen en 1000km terug te rijden naar ons vakantiehuis in Frankrijk met een aanhangwagen steeds gevuld met loodzware antieke meubels). De motor is een juweeltje een uit aluminium vervaardigde V6 blok geeft een heerlijk donkere maar toch zeer beschaafde brom. Die motor levert 170 pk welke voldoende is om de massa van ruim 1300 kg toch vlot door het verkeer te krijgen.
Opties
Verder zijn de opties (waarvan meeste standaard) onuitputtelijk o.a. automaat, climate control, cruise control, verwarmde stoelen en spiegels, elektrische verstelbare spiegels, schuif/kanteldak, ramen, centrale deurvergrendeling, mistlanpen, koplampwissers en ga zo maar door)
Veiligheid
Zoals men kan verwachten van Volvo: top, zelfs in een auto van 16 jaar oud. Speciale side impact bars zijn in de deuren verwerkt om passagiers tegen aanrijdingen van de zijkant te beschermen. Voor en achter word beschermd door bumpers (bumpers?, iedere auto heeft toch een bumper?) Nee, tegenwoordig hebben auto’s geen bumper meer wel een stootrand die beschermt tegen parkeerstootjes. De bumpers op deze Volvo zijn massief (geen plastic dus) en zetten uit bij een aanrijding. Uit oude cijfers in de VS blijkt dat de 700 serie van Volvo de op één na veiligste auto in de VS was, de veiligste is de Volvo 200 serie. In de VS rijd men gemiddeld in veel grote auto’s, reken uit hoe die cijfers uitpakken als men een Golfje aanrijdt i.p.v een Chevy pick-up.
Het enige nadeel
Brandstofverbruik gemiddeld 11,7 l/100km, met de huidige prijzen is het beslist geen pretje maar ondanks die prijzen is het nog te doen. Voornamelijk lange afstanden levert een alleszins redelijk verbruik op, binnen de bebouwde kom is een ander verhaal (daar begin ik niet eens aan). Ik gebruik de auto zelf naar mijn auto van de zaak om privé kilometers mee te maken dat levert een forse besparing op, omdat ik geen bijtelling betaal. Als ik in de file moet staan, gebruik ik deze auto zelfs voor zakelijke doeleinden. Deze auto is ideaal om in de file te staan. De automatische bak, climate controle en ruimte binnen zorgen voor absolute rust en comfort, als het zonnetje schijnt gaat het dak open met een klassiek muziekje en een sigaartje is de file bijna aangenaam.
PROBLEMEN
Onderhoud
Na 16 jaar beginnen nu toch af-en-toe wat duurdere onderdelen aan vervaging toe te komen. Vorig jaar is een deel van de bekabeling van de motor vervangen (dit is een dure aangelegenheid, voornamelijk vanwege het hoge arbeidsloon. Ook heb ik het voorste gedeelte van de uitlaat moeten laten vervangen dit kon ik niet laten doen door ’handige vrienden’ dus dat kostte dan ook +/- 800 NLG bij een Volvo dealer (waarvan de helft arbeidsloon betrof). Verder zijn er geen noemenswaardige problemen geweest, alle electrische onderdelen doen het nog en zijn nog nooit vervangen, ook de schokdempers zijn nog origineel. Een gemiddelde a.p.k. kost 200-300 euro. In de afgelopen 13 jaar heb ik 2 maal de ANWB erbij moeten halen; doorgebrande zekeringdoos, (kosten: 3 tientjes) en een lek in een brandstofslang (kosten: nog geen tien gulden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.