Volvo 760 GLE (1986)

autoreview

Volvo 760
Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760

Signalement

Uitvoering760 GLE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf1989
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Intro
Deze Volvo is een zeer comfortabele reisauto. Met een wielbasis van maarliefst 2,77 meter (VW Passat 2,70) maar toch wendbaarder met een draaicirkel van 9,9 m (VW passat 11,4 m). Als men de voorstoelen volledig naar achteren schuift dan hebben de passagiers achterin nog meer dan voldoende beenruimte (probeer dat maar eens in een gemiddelde “grote” sedan en je zult merken dat het tegenvalt). Met een kofferruimte van 470 l (VW Passat 400 l), enige nadeel is dat de achterbank niet neerklapbaar is (wel is er een ski-luik). De 760 is ook standaard voorzien van actieve achter vering (nivomat) welke automatisch de vering aanpast aan het gewicht dat in of aan de auto hangt. Ideale auto voor het trekken van zeer zware lasten (max 1500 kg geremde aanhanger). Dit hebben zelf veelvuldig uitgetest door vele malen 1000 km heen en 1000km terug te rijden naar ons vakantiehuis in Frankrijk met een aanhangwagen steeds gevuld met loodzware antieke meubels). De motor is een juweeltje een uit aluminium vervaardigde V6 blok geeft een heerlijk donkere maar toch zeer beschaafde brom. Die motor levert 170 pk welke voldoende is om de massa van ruim 1300 kg toch vlot door het verkeer te krijgen.

Opties
Verder zijn de opties (waarvan meeste standaard) onuitputtelijk o.a. automaat, climate control, cruise control, verwarmde stoelen en spiegels, elektrische verstelbare spiegels, schuif/kanteldak, ramen, centrale deurvergrendeling, mistlanpen, koplampwissers en ga zo maar door)

Veiligheid
Zoals men kan verwachten van Volvo: top, zelfs in een auto van 16 jaar oud. Speciale side impact bars zijn in de deuren verwerkt om passagiers tegen aanrijdingen van de zijkant te beschermen. Voor en achter word beschermd door bumpers (bumpers?, iedere auto heeft toch een bumper?) Nee, tegenwoordig hebben auto’s geen bumper meer wel een stootrand die beschermt tegen parkeerstootjes. De bumpers op deze Volvo zijn massief (geen plastic dus) en zetten uit bij een aanrijding. Uit oude cijfers in de VS blijkt dat de 700 serie van Volvo de op één na veiligste auto in de VS was, de veiligste is de Volvo 200 serie. In de VS rijd men gemiddeld in veel grote auto’s, reken uit hoe die cijfers uitpakken als men een Golfje aanrijdt i.p.v een Chevy pick-up.

Het enige nadeel
Brandstofverbruik gemiddeld 11,7 l/100km, met de huidige prijzen is het beslist geen pretje maar ondanks die prijzen is het nog te doen. Voornamelijk lange afstanden levert een alleszins redelijk verbruik op, binnen de bebouwde kom is een ander verhaal (daar begin ik niet eens aan). Ik gebruik de auto zelf naar mijn auto van de zaak om privé kilometers mee te maken dat levert een forse besparing op, omdat ik geen bijtelling betaal. Als ik in de file moet staan, gebruik ik deze auto zelfs voor zakelijke doeleinden. Deze auto is ideaal om in de file te staan. De automatische bak, climate controle en ruimte binnen zorgen voor absolute rust en comfort, als het zonnetje schijnt gaat het dak open met een klassiek muziekje en een sigaartje is de file bijna aangenaam.

PROBLEMEN

Onderhoud
Na 16 jaar beginnen nu toch af-en-toe wat duurdere onderdelen aan vervaging toe te komen. Vorig jaar is een deel van de bekabeling van de motor vervangen (dit is een dure aangelegenheid, voornamelijk vanwege het hoge arbeidsloon. Ook heb ik het voorste gedeelte van de uitlaat moeten laten vervangen dit kon ik niet laten doen door ’handige vrienden’ dus dat kostte dan ook +/- 800 NLG bij een Volvo dealer (waarvan de helft arbeidsloon betrof). Verder zijn er geen noemenswaardige problemen geweest, alle electrische onderdelen doen het nog en zijn nog nooit vervangen, ook de schokdempers zijn nog origineel. Een gemiddelde a.p.k. kost 200-300 euro. In de afgelopen 13 jaar heb ik 2 maal de ANWB erbij moeten halen; doorgebrande zekeringdoos, (kosten: 3 tientjes) en een lek in een brandstofslang (kosten: nog geen tien gulden).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.