Volvo 440 DL 75kW (1992) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440 DL 75kW |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto voor 500 euro gekocht op de sloop. De prijs is inclusief een jaar APK. Ik had een testrit van 5 minuten gemaakt en ons viel op dat de stoelen heerlijk zitten en dat de auto lekker stuurt. Deze versie is van december 1991 en dat is modeljaar 1992. De enige luxe is de stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en dat het een automaat is. Er zit nog helemaal geen roest aan en hij rijdt inderdaad als een tierelier, zowel in de stad als op de snelweg. Hij voelt wel aan als een echte ragbak. Je weet wel, niet echt een auto waar je zuinig op bent. Ik heb geprobeerd er zuinig mee te rijden want ik vond hem qua verbruik vrij dorstig. Beter dan 1:9 of 1:10 bleek niet haalbaar. Met 50 liter in de tank (75 euro) rij ik 450 km. Ik heb inmiddels gemerkt dat het weinig uitmaakt bij deze automaat. Ik trap nu lekker door en rij nog steeds 1:9 maar ik heb wel het idee dat hij wakker wordt. De motor is 1721 cc injectie en ik kom daar prima mee vooruit. De auto weegt iets meer dan 1000 kg dus geen problemen met sloom gedoe.
Op de sloop is van alles te krijgen voor deze auto en voor heel weinig geld. Het sleutelen aan deze auto lijkt makkelijk, met twee linkerhanden, een boekje en wat gezond verstand kom je een heel eind.
PROBLEMEN
De problemen? Nou, in vergelijking tot mijn vorige Mazda lijkt hij minder duurzaam qua gebruikte materialen. Zo is bijvoorbeeld de sticker op de kilometerteller gaan loslaten. Hierdoor blijft de naald die de snelheid aangeeft vaak steken tussen de 50 en de 100. Als ik dus ergens 70 of 80 mag rijden ivm flitsers moet ik maar ongeveer gokken hoe hard ik rij, en me aanpasssen aan de mede weggebruikers. Verder is de achterruit vaak beslagen als hij buiten staat geparkeerd. Ik denk dat hij ergens water maakt. De handrem is een grap, die werkt nauwelijks. Technisch lijkt er verder niks mis mee. Het comfort is bere-goed, de kachel kan het binnen een sauna maken als het nodig is en hij rijdt hartstikke fijn. Ik denk dat dat ook te danken is aan de stuurbekrachtiging. Verder heeft hij misschien een beetje een suf uiterlijk en lust hij best een slokje maar ach, who cares? Als we over de wegen zoeven en de muziek speelt voel je je veilig als in een tank en comfortabel als in een limousine. En dat voor 500 euro. Wat wil je nog meer?
UPdate 28 januari 2008:
Ik heb afscheid genomen van deze onbetrouwbare auto. Voor mij verbruikt hij veel te veel benzine en de motor deed af en toe vreemd. Ik heb hem verkocht voor 175 euro en ik ben blij dat ik er vanaf ben. Met 1,45 per liter benzine is het geen lolletje om te rijden.
Update 3 februari 2008:
Wat ben ik blij dat ik van dat barrel af ben. Iedere keer als ik er één zie rijden heb ik medelijden met de eigenaar. Ik heb nu een Peugeot uit 1988 gekocht en dat bevalt me toch een stuk beter. Voor mij nooit meer zo’n 440!
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

Klokje rond Volvo 440

Aanzienlijk groter bereik voor Volvo XC40 en C40

Elektrische Volvo EX90 vanaf nu voor minder dan een ton

Volvo V70 2.4 - 2002 - 610.712 kilometer - Klokje Rond
