Volvo 340 DL 1.4 (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 340 DL 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 154.671 km |
KM-stand laatst | 157.540 km |
Eerste ervaringen
- 156.522 km
Na mijn eigen 360GL zonder APK stond, en ik toch eigenlijk wel een autootje terug wilde, kwam deze 340 op mijn pad in juli 2013 als zijnde "sloopredder"; een auto voor een klein bedrag die als die niet snel werd opgehaald naar de sloperij zou gaan. Nou ja, wie niet waagt, wie niet wint. Gebeld, kenteken gevraagd, nou, APK tot februari, alles prima. Staat een paar maanden stil omdat deze niet meer gebruikt wordt in het gezin. Met de trein er naar toe gegaan, en daar stond ie. Een prachtige vijfdeurs standaard 340 CVT, maar wel met centrale deurvergrendeling. Moeilijk starten, maar het kwam. Een rondje gereden, een mooi bedrag afgetikt en van Hengelo naar Arnhem gereden met een glimlach. Heerlijke auto, eerste variomaat waarin ik heb gereden maar het is geweldig. Geen onderhoudsgeschiedenis, maar 1 sleutel, maar wel in maart 2012 helemaal nagekeken en zo, en daarna maar weinig gelopen.
Het ging helaas niet heel voorspoedig... Na een paar honderd kilometer brak een van de variomaatriemen. Nieuwe riemenset besteld, pakweg 250 euro kwijt inclusief laten monteren, en weer gaan. En toen... De afschermkap eronder was door het knappen van de variomaatriem kapotgetrokken en leunde op de grond/uitlaat. Met koperdraad vastgezet. Een week later een andere kap gevonden en gemonteerd, en weer gaan.
Een keer na mijn werk startte de auto vreemd, en hoorde ik een sissend geluid. Er kwam een beetje stoom vanaf het motorblok waar ik het nog niet eerder gezien had. Nog een dag doorgereden, toen koelvloeistof gecontroleerd. Juist, lekke koppakking...
Ondertussen vervangen en de auto weer aan het proefrijden. Ziet er naar uit dat de EMVK (Vacuumsturing voor de variomaat/CVT) een revisie kan gebruiken. Bij stoplichtsprinten maakt de motor naar mijn mening te veel toeren.
Of ik weer een auto van hetzelfde merk zou komen? Met plezier, zonder aarzelen. Het comfort is geweldig. Zulke zachte stoelen heb ik in geen enkele andere auto gevoeld, en de auto zweeft over de weg. Ik wijt de gebroken variomaatriem aan ouderdom, maar de koppakking is gewoon pure pech. De komende kilometers moeten de auto toch echt gaan bewijzen.
Dag dag, autootje.
- 157.540 km
Helaas is het doek gevallen voor deze auto. Na een tijd te koop te hebben gestaan op Internet en maar één geïnteresseerde te hebben gehad, staat de auto nu geschorst. Van de zomer de belangrijkste onderdelen eraf halen en de rest naar de schroothoop.
Zonde, zeker wel, maar geen financiële middelen meer om deze auto rijdend te houden naast mijn andere auto, de Volvo 360 GL.
Ik zou zeker wel zo'n auto weer kopen, wanneer er geen betrouwbaardere carburateur in zou zitten die met koud weer ook op vier cilinders zou kopen. En die CVT? Geweldig rijden! :)
In totaal helaas maar 2869 kilometer gereden, dus ik hoop op nog een Volvo 340 met CVT een keer om tenminste de 10.000 aan te tikken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.