Volvo 244 GL (1979)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 244 GL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1979 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 174.000 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
ERVARINGEN
- 181.000 km
Als autoliefhebber maak je wel eens fouten.
Een fout was om mijn volvo 340 te verkopen, het was wel zo’n fijne auto, en in zo’n top staat.
Maar groter was de fout om er een porsche 924 voor in de plaats te kopen. Zo’n Porsche had ik altijd al graag willen hebben, maar ik had er niet veel geluk mee. Hij reed super fijn, en de wegligging was werkelijk super. Maar alle problemen er omheen hebben me doen besluiten iets anders te gaan kopen. en dat is dus deze volvo 244 geworden!
Het is een 244 GL met 2.1 liter carburateur motor. zilver grijs met blauw interieur.
naar mijn mening het mooiste model, dat van 1979: grote (lompe) bumpers, grote koplampen en vrij veel chroom. wel heb ik het stoffen interieur vervangen door een velours interieur, welke veel mooier is en minder zwetererig aanvoelt.
Het rijden was voor mij wel even wennen ten opzichte van de porsche 924.
Je bent echt king of the road, grote vlake motorkap voor je neus, heerlijke brede stoelen en een comfortabele soepele wegligging. Echt een tank, geeft gewoon een veilig gevoel. Zowel voor als achterin zit je zeer ruim. En door het grote glasopervlak in de auto is het zicht rodom super.
Je gaat echt onthaasten van zo’n auto. Dat moet ook wel want echt snel is hij niet, maar kan wel goed meekomen met het verkeer, als je fors doorrijd word je wel geconfronteerd bij de pomp. Het motorgeluid is wel altijd aanwezig en als je harder als 100 gaat rijden word het een vrij irritant, vooral door het ontbreken van een 5e versnelling. het verbruik is wel aardig hoog, bij vrij fors doorrijden, en dan ook nog eens relatief korte ritjes rijd je onder de 1 op 8. Meestal rijd ik iets van 1 op 8,5, bij lange ritten rond de 1 op 10. ik was van plan LPG in te bouwen, maar gezien de investering weet ik niet of ik dit nog ga doen.
Ik heb de originele wielen met het goedkoopste rubber vervangen door ’turbo’ velgen met 195 brede michelins, waardoor de auto echt best vlot bochten kan nemen, mits je veel gas bij geeft, anders onderstuurd hij vrij fors. Overstuur krijg je pas als je heel gek doet, met deze banden dan.
Al met al een leuke auto, die ook leuke reactie oproept van mensen. Ook als je rustig aan op de snelweg rijdt (100Km/h) neemt niemand je dit kwalijk.
hier nog even de voor en nadelen op een rijtje:
+ comfort, zowel stoelen als verring
+ vrij veel trekkracht
+ altijd ruimte over
+ geeft veilig gevoel
- hoog verbruik
- prestaties zijn niet al te hoog
- veel motorlawaai
PROBLEMEN
- 181.000 km
op dit moment loopt de motor slecht tot niet stationair, ga ik binnenkort naar kijken.
verder veel preventief onderhoud gedaan zoals:
waterpomp,
thermostaat,
distributie,
grote beurt.
onderdelen zijn goed 2e hands aan te komen,
en technische onderdelen zijn zeer goedkoop:
distributie setje koste 35 euro!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.