Volvo 244 DL (1980)

autoreview

Volvo 244 DL (1980)

Signalement

Uitvoering244 DL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1980
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Allereerst moet ik stellen dat de Volvo van 1976 was, maar het keuzemenu liet de keuze niet toe. Het gaat hier om een 244 DL, roestbruin, automaat. Ik heb de auto een beetje als impuls aankoop gekocht. Toevallig stuitte ik op internet op een advertentie waarin de auto werd aangeboden als eerste eigenaar auto. Het hele cliche verhaal kwam uit de kast, van een oude man geweest, boedelverkoop, altijd in de garage gestaan etc. Het was absoluut waar en ik viel als een blok voor deze auto, en heb hem als derde auto aangeschaft. Op zich niet gek omdat ik altijd een zwak heb gehad voor grote volvo’s.

Het rijcomfort is suberb ! Heerlijk ’glijd’ je over ’s lands heeren wegen ... motorisch en mechanisch onverslijtbaar. Zelfs als ’ie vier weken stil gestaan had en ik de rest van het wagenpark kon reanimeren, liep de volvo als een zonnetje. Zitcomfort was geweldig, een absolute aanrader voor onthaasting.

Helaas bleek het ’oude mannetje’ het laatste jaar niet veel meer aan zijn volvo gedaan te hebben. De hoofdremcylinder was kapot, er zat een behoorlijke roest aanslag op de wielkast randen, wat uiteindelijk een kostbare geschiedenis bleek te zijn. Ook had ik wat twijfels over de het functioneren van de drie traps automaat. Behoorlijk schokkerig. Toen de auto van mijn vrouw het begaf en zij dagelijks met de Volvo moest gaan rijden kregen we allebei twijfels. Was dit nog wel leuk, of moesten er nog bakken geld bij ? Een gastank zat er niet en 1:7 is niet lachen als je er ook nog loodvervanger bij moet gooien. Zeker niet als mijnheer dan ook nog eens het liefst euro 98 consumeert, omdat we anders gelijk gaan ’pingelen’.

Ik heb hem verkocht voor een moderne cabrio. Op zich jammer wat het was een prima auto, maar niet als dagelijks vervoermiddel voor iemand die niet van sleutelen houd. Maakt niet uit ... er is vast iemand anders die er wel blij mee is.

Moraal van dit verhaal:
- val niet voor het verhaal bij de auto en de historie
- volvo’s zijn kwetsbaar op de wielkastranden en omdat het een zelfdragende carroserie is, is dit een APK punt en een kostbare bedoeling.
- Gas is prima, maar met een automaat ben je nog steeds iedere 5 a 6 kilometer een litertje aan het consumeren, vraag je zelf af of je dat kan verantwoorden.

Je zou zeggen ... da’s toch een open deur ... Ja dat klopt ! Maar zelfs deze rot in de autohobby, maakt wel eens een zijstap.

PROBLEMEN

- Roest in de wielranden
- Hoofdremcylinder lek
- Olielekkage
- Schokkigerige versnellingsbak, waarschijnlijk dicht bij een revisie

... en dat in 4 maanden tijd ....

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.