Volkswagen Touran 2.0 TDI 170pk Highline (2007)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 170pk Highline (2007)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 170pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf188.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop van particulier

  • 188.000 km

Op Marktplaats was ik op zoek naar een MPV voor mijn 5 persoons gezin als vervanging van mijn stationwagen (Ford Mondeo 2002). In eerste instantie zocht ik naar een Ford S-Max uit 2006/2007, omdat mijn ervaringen met de 2.0 benzinemotor erg positief zijn in mijn Mondeo.
Nu moet de nieuwe auto ook de caravan van 1300kg kunnen trekken en daar viel de S-Max al gelijk af.

Ik kreeg de mogelijkheid om via-via een Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG Highline uit 2007 te kopen. Na een korte (fijne) proefrit en het nagaan van de onderhoudshistorie bij de dealer heb ik deze auto gekocht.

De auto is luxe uitgevoerd, met lederen bekleding, climate control, zonnedak en (origineel) full map navigatie met cd-wisselaar. De orgininele aanschafprijs, inclusief alle extra's, was in 2007 bijna 48.000 euro.

Op 40 kg na mocht ik met deze auto mijn caravan trekken met alleen B, dus bij RDW het kentekengewicht van mijn caravan laten verlagen met 40 kg.

De auto moest bij aanschaf nog de 180.000 km beurt krijgen.

De auto gebruik ik nu ook voor woon-werkverkeer. De eerste ervaringen zijn uitermate positief. Dit is mede door de DSG een hele fijne auto om te rijden.

De navigatie-dvd in de auto was nog uit 2007. Op marktplaats voor 10 euro de 2015 versie aangeschaft en zonder problemen geïnstalleerd.
Uiteindelijk gebruik ik de navigatie niet. Je merkt toch duidelijk dat de bediening, de interactie en de kaartweergave gedateerd is. Dit los je niet op met een kaartupdate.
Ik gebruik dagelijks Waze op mijn telefoon voor navigatie, wat veel fijner werkt.

180.000 km Beurt en keuring

  • 195.000 km

Tijd voor de 180.000 km beurt. Van te voren bij de Volkswagen dealer gevraagd wat de 180.000km beurt zou kosten. Dit kost bijna 600 euro, omdat hier de 30k, 60k, 90k beurten samen komen.

Intussen heb ik een storing in de cruise control, welke regelmatig uitvalt, ook tijdens het rijden.

Bij de Volkswagen dealer gaven ze aan dat het repareren daarvan circa 350 euro zou gaan kosten. Ik heb aangegeven dat ze dit maar niet moesten gaan doen, aangezien ik de beurt van 600 euro al aardig wat vond.

De beurt is vervolgens keurig uitgevoerd en binnen de afgesproken prijs (kon eigenlijk niet, dus ik was blij dat ik dit van te voren al had afgesproken).

Auto bevalt nog steeds goed. Ik probeer er zo zuinig mogelijk mee te rijden en dat lukt prima. Verbruik is gemiddeld ruim 1 op 16.
Overigens geeft de boordcomputer het verbruik consequent circa 0,5l/100km te zuinig aan. Dit is volgens de dealer niet op te lossen.

Cruise control reparatie

  • 196.000 km

In de krant een aanbieding gezien om voor 1 euro per band de banden met stikstof te laten vullen bij Profile Tyrecenter. Aangezien ik 4 seizoenen banden heb onder mijn Touran, leek mij dat een goede investering.

Toen ik daarop zat te wachten, heb ik de storing in de cruise control genoemd en gevraagd wat dit zou kosten om dit te repareren. Dit moest nagegaan worden en zou ik over teruggebeld worden.
Later die dag werd ik teruggebeld dat een nieuwe schakelaar nog geen 50 euro zou kosten en dat het een half uur zou duren om in te bouwen. Met de gedachte aan de 350 euro bij de dealer nog in het achterhoofd, gelijk maar een afspraak gemaakt.

's-Ochtends vroeg naar de garage gereden en ik kon wachten op de reparatie. Uiteindelijk 95 euro afgerekend.

Binnenkort op vakantie met de caravan. Ben benieuwd.

Ervaringen met de caravan

  • 200.000 km

Met volle bepakking, de caravan achter de auto gehangen en klaar voor vertrek richting Zuid-Frankrijk.

De laatste tijd start de Touran wat moeizaam met een koude motor. Op de ochtend van vertrek startte de auto pas bij de 2e poging. Bij de eerste poging uiteindelijk een Engine Fault in het scherm gekregen. Geen goed teken voor de vakantie.

De auto heeft het eigenlijk de rest van de rit zonder problemen gedaan. De cruise control werkt weer zonder problemen.

Met de caravan achter de auto is dit echt een fantastische auto om mee te rijden. Cruise control op 100 km/u, heuvel op en heuvel af. De auto schakelt keurig op tijd terug zonder snelheid te verliezen. Heel fijn zo'n DSG bak in combinatie met de 170pk dieselmotor!

In Frankrijk eigenlijk ook geen problemen gehad. Auto start met een koude motor moeizaam, maar start altijd. Met warme motor rijdt de auto als een zonnetje. Ook de climate control werkt uitstekend, zelfs met temperaturen tegen de 40 graden celcius.

De ruimte in de auto is ook heel fijn. Lekker om met 3 kinderen indivuele stoelen te hebben achterin. Ze zijn zelfs verstelbaar, zowel naar voren en naar achteren als de rugleuning.

Ook zonder problemen weer terug naar huis gereden. Doordat de auto met caravan zo gemakkelijk rijdt, is het geen probleem om 700 km per dag te rijden.

Het gemiddeld verbruik met de caravan was circa 1 op 9 bij 100 km/u.

De startproblemen

  • 204.000 km

De auto blijft moeizaam starten. Weer naar de Profile geweest voor het uitlezen van de auto.
De auto gaf aan dat er een probleem was met de kruk-as sensor.

De sensor daar laten vervangen. Dit zou een half uur duren, maar kostte uiteindelijk anderhalf uur , omdat deze sensor moeilijk bereikbaar was.
Kosten 174 euro. Ik hoop maar dat het nu is opgelost.

Startproblemen vervolg

  • 205.000 km

Het starten is na de reparatie niet beter geworden. Vanmorgen zelfs weer de melding Engine Fault gekregen bij de eerste start. Tweede start ging probleemloos.

Even op Google aan het zoeken gegaan en dit lijkt er aan te liggen dat er lucht zit in de brandstoftoevoerslang door een lekkage ergens.

Nog maar even kijken wat ik hieraan laat doen. Zal wel wat onderzoek vergen, nog buiten de eventuele reparatiekosten. Eerst maar eens voor sparen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.