Volkswagen Touran 2.0 TDI 170pk Business (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 2.0 TDI 170pk Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gezien de goede ervaring met Volkswagen is besloten om wederom voor dit merk te kiezen maar dan een andere uitvoering. Het vorige model, een Golf Variant, is ingeruild op een Touran. Het gaat om een Businessline uitvoering.
Hoewel de uitrusting best wel compleet is, is een aantal extra opties bijgevoegd, zoals mistlampen, klein lederpakket, getinte ramen achter. Tevens is de airco een climatronic systeem geworden.
Door de goede contacten met de dealer is gekozen om de auto op te halen in Wolfsburg. Volkswagen noemt dit een afhaalbelevenis, en dat is het ook. Met de trein naar de fabriek en een dag later met je eigen auto naar huis rijden.
Het navigatiesysteem, wat standaard bij de business uitvoering geleverd wordt, bracht ons feilloos naar huis. Zoals al in meerdere reviews geschreven, het taal probleem wat omschakelt naar het Duits. Dit is direct de andere dag door de dealer opgelost met andere software.
Omdat de auto hagelnieuw is, kun je niet gelijk door Duitsland naar huis scheuren. Het is dan toch moeilijk om niet gelijk je 170pk te benutten. Omdat het een prive auto is, wint dan toch het gezonde verstand om rustig naar huis te rijden.
De eerste zesduizendkilometer rustig gereden en met een warme motor iedere keer iets verder gaan in het vermogen. Bij het wegrijden heeft men niet het gevoel dat je in een 170pk auto zit. Het lijkt allemaal wat traag. Dit is echter het gevoel. Bij het gas intrappen en snel doorschakelen is het toch een snelle auto.
De uitrusting is compleet. De stoelen zitten fijn, in de winter is stoelverwarming wel heel erg comfort verhogend. De acht speakers geven een goed geluid. De binnenspiegel die dimt is erg fijn.
Het sportonderstel geeft alle oneffenheden goed door. Dit wordt door mede passagiers niet altijd gewaardeerd. Maar de auto ligt wel fijn op de weg. Alle electronica om de auto in noodgevallen op de weg te houden zoals ABS, ESP, EDS en ASR is nog niet nodig geweest. De grenzen van de auto zijn door mij althans nog niet opgezocht.
De kilometers die er nu mee gereden zijn hebben veel rijplezier gebracht. Je raakt door de vele opbergmogelijkheden soms wel iets kwijt. In welk vakje heb ik het nu weer gestopt. Al met al, een grote uitgave maar daar krijg wel iets voor terug.
Het verbruik ligt een stuk hoger dan bij de Golf Variant. Het verbruik wat in de test staat in autoweek 7 (test volkswagen touran versus toyota versa)is wel wat aan de hoge kant. Dit is een verbruik om onder meer te zien wat de auto’s kunnen. Tot nu toe is een verbruik, bij normaal gebruik, haalbaar van 1 op 15.
update 16.000km
De winterbanden zijn vervangen door de zomerbanden.
Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1:14,9. Tot nu toe ongeveer 0,75 liter olie bijgevuld.
Het RNS 300 navigatie systeem vervangen door een MFD DVD. De RNS 300 heb ik in mijn Caddy gezet. Er waren geen problemen met de 300, de MFD geeft een beter overzicht.
Update 24.500km
Op vakantie geweest met volle bepakking. Via Duitsland met veel snelweg gereden. Het gemiddelde verbruik bij 2400 km lag op 1:13,6. Gezien de rijstijl en wegkeuze viel dat nog niet tegen.
Inmiddels de zomerbanden voor de winterbanden zo’n twee weken geleden gewisseld. Het gemiddelde verbruik is op dit moment 1:14,6. Dat het gezakt is komt zeer waarschijnlijk door de vakantie rit. Er is nog 0,5 liter olie bijgevuld.
Nu de auto toch wat kilometers heeft gelopen ondertussen ook maar eens geprobeerd wat de auto kan.
De sprint van 0-100 km/h een aantal malen uitgevoerd. Op droog wegdek met winterbanden en ESP ingeschakeld kom ik op tijden van resp. 8,6 8,5 en 9,0 sec. Met ESP uit veel wielspin, zelfs in de tweede versnelling. De tijden lagen allemaal rond de negen seconden.
De auto is dus toch wel snel.
Update 27.000 km
Door het lezen van een andere review, ook besloten om de comming/leaving home met daglichtschakeling te laten programmeren door de VW dealer. De beschrijving meegenomen voor de monteurs. Gezien het aantal monteurs om de programmeerkast voor hun blijkbaar een uitdaging of dit werkelijk zomaar kan. Na enig programmeerwerk is het gelukt. De schakelaar van de verlichting moet nu altijd aan blijven staan. Duurde wel iets langer dan 10 minuten zoals elders geschreven.
Een monteur heeft naderhand ook in zijn eigen Jetta, met een klein MFA display, de programmering gewijzigd. Bij zijn auto is het ook gelukt. De tijd kan alleen maar door de programmeerkast gewijzigd worden heb ik begrepen.
Verder geen last van een trillende armsteun of zittingen zoals soms beschreven wordt. De auto rijdt op orginele fabrieks af wielen. Ook de winterbanden inclusief velgen door de VW dealer laten monteren.
PROBLEMEN
Omschakelen van navigatietaal. Door de dealer zeer snel opgelost.
Er zit een rammel ergens voor in de rechter deur. Dit moet nog verholpen worden.
Onderweg gaf de boordcomputer een melding van het koelvloeistofpeil. Er is wat koelvloeistof bijgevuld. Het peil in het reservoir was vanaf de aflevering in autostad al laag, maar wel voldoende. De dealer gaf aan dat dit wel vaker voorkwam.
Wel het advies gekregen om het reservoir in de gaten te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.