Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2004)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2004)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst315.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zodan!

  • 183.000 km

Ik weet ik heb nog maar 1000km gereden maar ik wilde toch al wat kwijt over deze auto. Deze wagen een paar dagen terug gekocht met een nieuwe apk waterpomp distrb riem en nieuwe banden(tyfoon nog nooit van gehoort). De auto is ruim en ik ontdek iedere dag weer een vakje om rommel in te stoppen :)

De auto heeft enorm veel koppel en ondanks de 1533 kg is hij behoorlijk rap. Zit comfort waar we hem eigenlijk voor gekocht hebben is geweldig te noemen. Goede harde stoelen waarbij je genoeg steun hebt aan de rug en benen. Verder veel ruimte ook achterin voor mijn meisjes. Brandstofverbruik op deze tank 5,4ltr op 100 km(niet slecht lijkt mij)

spoedig meer

vakantie voorbij

  • 187.000 km

Nou de vakantie voorbij en toch wel wat meer ervaring met de VW. De Touran start slecht als ie al warm is. Na het starten hoor je duidelijk de airco vloeistoffen lopen(irritant) dit geluid verdwijnt als je boven de 50 komt. Het verslavende is toch wel die heerlijke koppel waarbij je met gemak een caravan van 1200kg voort kunt trekken....
De auto na de vakantie ff gepoetst want er waren wat doffe plekken.... gelukkig verdwenen die na wat cleaner. De auto is nog wel een keer terug gebracht naar grooten in weerdinge want ik hoorde een bonkig geluid bij langzaam rijden. Dit bleek later een motorsteun te zijn en hij is kosteloos gerepareerd. Zitcomfort is echt grandioos en wat een ruimte voor spulletjes.... overal vakjes.... we hebben op dit moment te weinig spullen en zijn druk aan het sparen om zo de vakken te vullen ;)

meer volgt

ps verbruik met caravan 8ltr op 100km

hmmm

  • 195.000 km

Nou over het rijden en comfort ben ik zeer tevreden maar ik begin me toch te storen aan allerlei geluidjes en mankementen. Eerst een achterklep die niet meer open wilde. Handig dat je em dan via de binnenkant nog open kunt wurgen...... VW maak toch gewoon ook voor dit soort gevallen een sleutelgat aan de buitenkant van de klep.... kosten 50 eurie
Tweede mankement krakend geluid bij het sturen en daarbij dus twee lagers vervangen kosten 250 eurie. Bij het starten van de touran hoor je allerlei geluiden van de airco/verwarming schijnt normaal te zijn.
Als de auto warm gedraaid is en je em stationair laat draaien stinkt de auto rondom dit schijnt te maken te hebben met de standkachel maar ik weet niet of je hier wat aan kunt doen.
Verbruik is 1:16 in de winter met winterbanden dat vind ik behoorlijk meevallen voor een zware auto.

over de 2 ton apk en grote beurt

  • 202.000 km

update

Apk en grote beurt uitgevoerd bij een fitter.quick gedaan trouwens.  Grote beurt APK remmen achter totale kosten nog geen 350 euro. Nou valt mij het ook nog mee dat deze soms verguisde garages long life olie erop hebben gedaan + een keurig rapport. Verder geen problemen gehad afgelopen kilometers.(behalve) Achterrem bleef wel een keer aan slijten waardoor ik de wegenwacht erbij heb gehad. Maar die kon verder niks geks vinden en het probleem deed zich daarna niet meer voor. Voor de auto privacy shades gekocht en ik moet zeggen dat het een goede investering is om de zon tijdens de ritjes te weren voor je kinderen. De auto heeft een heerlijk koppel en dat zorgt er ook voor dat je als stoute jongen daar ook wel eens gebruik van maakt. Het verbruik schiet dan wel omhoog maar ja boys will be boys. Als je normaal rijdt (het nieuwe rijden) dan is een verbruik van 5.8ltr te halen maar ik zit toch regelmatig op een 6,5 gemiddeld op een tank. De 2 ton dus net gepasseerd en we gaan lekker mee verder rijden want eindelijk een auto gevonden waarbij ik niet brak uit de auto stap na een 2 uur rijden…. heerlijk

ineens koelvloeistof bijvullen

  • 212.000 km

update:
Auto heeft nu 212000 km gelopen en niet echt veel te melden. Er is in de afgelopen 10000 km een nieuwe accu op gekomen en vorige week moest ik ineens koelvloeistof bijvullen! Dit heb ik nog nooit hoeven doen met mijn vorige diesels..(toyota corolla 1.8d, vento 1.9d, vento tdi, ford clipper 1.8td en ford focus 1.8 tddi) Effe speuren op internet levert een slechte nacht op en vanaf nu hou ik het in de gaten. Starten gaat met de nieuwe accu goed zelfs als hij al warm is. Met vochtig weer merk ik wel dat de standkachel enorm kan roken maar zet ik de climate control op eco dan stopt dit ....iemand een idee? Verder een fijne reisauto waarbij het echt een genot is om lange afstanden te rijden... kan mij niet meer ver genoeg :)

vakantie voorbij

  • 222.500 km

Hallo autofreaks,

even een update van de VW touran. De auto bevalt nog steeds prima. De vakantie toeren door NL met de caravan(1200) is toch een ware feest met de VW. Je wordt niet moe in de auto en de caravan verneem ik zelden(afsluitdijk wel). Het verbruik ligt nog steeds rond de 1:16 en olie verbruikt deze brave gezinsauto niet. Toch werd ik 2 mnd geleden opgeschrikt door een akelig geluid wat zich voordeed onder de motorkap. Ik vertrouwde het toch niet helemaal en ben naar de garage geweest om het te laten horen... de monteur in kwestie schrok van het geluid en maakte middels armgebaar duidelijk dat ik de motor weer uit moest zetten. Wat bleek ?? De distributie riem die 2 jaar geleden bij aanschaf vervangen was liep niet goed en moest samen met de spanrollers(ook beschadigd) en waterpomp vervangen worden. Gelijk maar een apk en kleine beurt lopen de kosten toch op naar een kleine 800 euro.... (niet voorziene kosten) Wat de oorzaak nou geweest kan zijn laat zich raden maar we kunnen in ieder geval weer 6 jaar vooruit. Nu zijn we er ook achter gekomen dat de Stelmotor van rechter temperatuurklep van de clima kapot is dus we moeten nog even afwachten wat de VW garage voor prijsopgave geeft(onderdeel is niet echt duur maar misschien een hoop arbeid.... iemand een idee/of ervaring?)
Op naar de volgende review

minder gereden dan verwacht maar niet met minder p

  • 238.000 km

Hallo liefhebbers,

Graag deel ik mijn volgende update met jullie. Deze Touran heeft mij de afgelopen jaar €650 euro gekost qua onderhoud en dat is incl 4 nwe vredestein all seasons, grote beurt en apk. Het verbruik is nu weer gunstiger 1:17 en in de winter 1:14.:(
De auto schakelt en rijd echt nog prima. Hier en daar beginnen er wat rammeltjes in het dashboard of console maar dat mag de pret niet drukken. Olie verbruik is nihil en ik check dit regelmatig omdat de 2.0 tdi er om bekent kan staan.

Vond ik voorheen afstanden van 2 uur of meer uitermate vervelend voor meneer rug heb ik nu geen centje pijn als ik na 4 uur uit de auto stap. Heerlijk! Jammer vind ik wel dat je enigszins gestraft wordt door de overheid dat je drie kinderen hebt (tegenwoordig al een groot gezin). Elke maand €140 aftikken voor de mb is toch sneu geld. Echte concurrenten heeft deze wagen niet want de c-max mag je qua ruimte er niet naast zetten en de s-max zit meer richting de sharan. Frans heb ik een keer geprobeerd maar dat zullen we maar niet over uitweiden. Italiaans is wel zo mooi en passievol maar daar heb ik de onderhoud centen niet voor. Opel vind ik gewoon errug saai en de 2.0dti mag niet genoeg trekken.

Een zoektocht naar een andere auto is dus ook niet aan de orde.

Oei wat kosten

  • 264.000 km

Hallo

Hierbij een update rond de 264k. De auto moest een grote beurt hebben dus op advies van mijn collega naar zijn oom in dezelfde plaats waar ik werk. Lekker makkelijk. De monteur in kwestie heeft toch wat achterstallig zaken gevonden die bij de snelle fitter geen aandacht trok. Gebroken veren achter, homokineetrubber vergaan en de voorremmen(schijf en blokjes). Dit alles ook vervangen en de oude gezien. De brandstoffilter is in 3 delen eruit(bij 2 grote beurten bij de fitter nooit vervangen dus) gekomen en ze moesten met 2 man eruit porren.Achter en voor banden omgewisseld. Nu dikke 1000 euro op de kop maar ik moet zeggen hij rijdt weer voortreffelijk. Geen trillende midenconsole meer bij 100kmh en stabielere wegligging. Ik ben voorlopig genezen van de snelle fitter

Sch*t aan de dieselgate

  • 290.000 km

5 jaar verder en we hebben er een 100000 opzitten.
Nu mag je toch wel zeggen dat we genoeg ervaring in de Touran hebben opgedaan om een oordeel te geven.
Zou je met de kennis van nu deze auto weer aanschaft hebben? Ja!
Waarom ?
Fijne reisauto
Goede stoelen
Relatief zuinig 1:16
Heel veel ruimte
Lekkere motor 2.0 TDI 140 pk(caravan van 1200kg is appeltje eitje)
Cruise snelheid 130 in de 6e versnelling 5.5 ltr op 100
Geen gekke storingen of gebreken(alleen ben ik wel geschrokken hoeveel elektrische stelmotoren er in zitten voor de luchtcirculatie er is nu 1 stuk)
Olie verbruik nihil behalve als hij een caravan moet trekken dan kan hij wat verbruiken maar dit is eigenlijk te verwaarlozen.
Vooralsnog rijden we door. Zolang de kosten meevallen gaan we hem niet inruilen want heel populair is hij op het moment niet. Economisch levert hij niks meer op en emotioneel zijn we er aan gehecht geraakt. Op naar de 3 ton

bijna 3 ton

  • 297.000 km

APK
Bij de apk een grote beurt meegegeven ( a 250 euro). Hieruit kwamen wat aandachtspunten. De volgende zaken zijn vervangen
* Distributie riem, waterpomp en spanrollers( moest bij de 3 ton)
* 4 nieuwe gloeipluggen
* nieuwe remolie
* remmen achter (remklauwen zitten er ook aan te komen)
* Stabilisator stangen voorzijde
Kosten 950 euro.

Voor de winter nog 2 nieuwe all season banden en dan pak ik ook de remklauwen achter mee. Waarschijnlijke kosten 350 zit dan voor dit jaar op 1550 euro.... Tja was dit het nog waard? Ik vind van wel. De auto rijdt nog erg mooi. Ogen open houden voor iets nieuws maar ik kan geen opvolger bedenken. Diesel wordt het zowieso niet meer vanwege de heksenjacht. Stations hebben niet de ruimte die we als gezin gewend zijn en de benzine uitvoeringen van VW 1.2 en 1.4 tsi zijn volgens fora's niet betrouwbaar. Tja als je twijfelt moet je het niet doen dus we blijven maar doorrijden.

Ingeruild

  • 315.000 km

Afscheid nemen van een trouwe auto is niet makkelijk. 7 Jaar in dienst van 182000 naar 315000 is niet niks. Laatste 2 jaar heeft hij eigenlijk groot onderhoud gehad maar de extra fijnstoftoeslag van 22 euro per maand is toch irritant. Om nu elke maand een 162 euro af te tikken gaat me toch irriteren. Goed inruilen levert tussen de 800 en 1500 euro op en op MP wordt er voor als nog naar gekeken en bieden ho maar. De auto ruilen we volgende week in voor een Mitsubishi Colt 1.3 van 2009. De Touran voor een kleine auto en de Demio van mijn vrouw op termijn inruilen voor een Verso 7 zits. (of een benzine touran ) We gaan dus even een stapje terug en we gaan de grote auto echt wel missen al passen er ook 3 kinderen achterin de Colt. De touran zal richting het oosten gaan en zal daar zijn fijnstof verder verspreiden. Touran BKD motorcode wordt door sommigen verguist maar ik kan eigenlijk alleen maar lovend zijn. Afgezien van normale onderhoud geen gekke storingen. Dag lieve minibusje :(

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.