Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Business (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Touran 2.0 TDI 140pk Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
Nauwelijks problemen
- 207.000 km
Na lang dubben heb ik in 2010 gekozen voor een tweedehands Touran 2.0 TDI uit 2006 met 5 zitplaatsen. Ik wilde liefst een VW MPV, andere midi MPV kandidaten waren Grand Scenic of Zafira. De Scenic viel af vanwege de interieurbreedte achterin en de Zafira omdat ik eigenlijke geen Opel wil en er geen goede motoren van Opel zijn. We wilden eigenlijk 7 stoelen, maar dat beperkt de 2e hands keuze enorm, kost een berg extra en je doet dat vooral voor een ander. Wij hebben zelf 3 kids, van nu 18, 15 en 11.
De Touran verrast met de enorme ruimte. Prima stoelen voor de achterpassagiers en een enorm laadruim. De Passat sedan die ik hiervoor had was niet bepaald klein, maar dit is echt veel groter! De vorm van de Touran is niet erg inspirerend, maar wel heel praktisch. Door de breedte van de auto en de losse stoelen zit je op de 2e zitrij riant.
Verder heeft de Business uitvoering een aantal leuke extra's (lichtmetaal, navi, 4 electr. ramen en mooie stoelen), maar is verder wel basic. In eerste instantie dacht ik dat de zekering van de lampjes in de deur kapot was, maar er zitten alleen reflectoren in! Ook zaken als mistlampen voor ontbreken. Verder heeft mijn auto wel climatronic. Na de Passat wil ik nooit meer zonder.
De keuze voor welke diesel het moest worden, vond ik lastig. De 2 liter staat niet bekend als probleemloos, en de 1.9 is wel erg bejaard. Verder wilde ik vanwege de caravan niet op houtje bijten qua trekkracht. Het is de 2 liter geworden, en tot nu toe heb ik daar geen spijt van.
De auto bevalt goed. De hoge instap is geweldig. Wel vind ik de vering (te) keihard, maar dat hoort bij de 2.0 TDI. Is waarschijnlijk een bewuste keuze van VW om de sterkere motoren van "sportieve" vering te voorzien. Voor mij hoeft dat niet. Ook is de auto vrij gehorig. Wind-, afrol en motorgeluid is hoog.
Trekkracht is uitstekend, ook met caravan aan de haak. Wat wel opvalt is dat bij lange hellingen met de caravan de koelwater temperatuur oploopt (tot 100-110 gr.). Niet dramatisch, maar was ik niet gewend.
Verder is het interieur kras gevoelig en laat de verf op knoppen en handels los. Maar dat is een bekend fenomeen bij de Touran.
Het verbruik valt niet helemaal mee, als je het vergelijkt met mijn vorige Passat (1,9 TDI 85 kW, bj 2000), ipv 1:18 nu 1:15. Je merkt dat die hoge koets flink wat wind vangt.
Verder heeft de auto diverse VW handigheidjes, waarvan ik de komfort blinker (3 x knipperen bij aanraken richtingaanwijzer handel) en een goede cruise controle de belangrijkste vind. Ook het laten sluiten en openen van de ruiten met de afstandsbediening is handig.
Problemen tot nu toe (in ca. 2 jaar en 40.000 km):
achterdeurslot kapot gegaan
EGR klep kapot gegaan (motormanagement lampje ging branden, verder niet gemerkt).
Gezien de leeftijd en km stand vind ik dat niet schokkend.
Nog steeds weinig problemen
- 245.000 km
Even een update.
Auto bevalt nog steeds wel goed.
Ruim, rumoerig en voelt degelijk aan. Kan een stootje hebben; zware aanhanger (schat > 1500 kg), fietsendragers, 5 personen met volle dakkoffer en bagageruimte deren de Touran niet.
In de tussentijd 2x een long life service beurt ondergaan (om de 1,5 jaar en 30.000 km).
Kost ongeveer €500 (incl. wat bijkomende kosten, ruitewisser bladen).
Extra reparaties: draagarm rubbers voorwielophanging en aanslagrubbers achterwiel ophanging. Verder een distributiewissel (€800, slik) en arco vullen. Dat was het eigenlijk wel.
Geen acute storingen of een keer gestrand afgelopen 4 jaar.
Brandstofverbruik stabiel op ongeveer 1:15.
Auto weggedaan
- 285.000 km
Na vele jaren trouwe dienst heb ik afscheid genomen van de Touran. Lang getwijfeld om nog langer door te rijden, de auto heeft het prima gedaan en is een perfecte caravan trekker.
Toch de knoop doorgehakt en een Golf Sportsvan op benzine met DSG genomen. Ik wilde eigenlijk wel van de diesel af, ik ben bang dat diesel behoorlijk in de verdomhoek zit.
Nog een redelijke inruilprijs op een behoorlijk nieuwe en dus dure Sportsvan met alle opties :)
De auto heeft motorisch/mechanisch geen enkel probleem gekend, op 2 keer een noodloop met de caravan aan de haak. Remedie is motor uitzetten, opnieuw starten en verder rijden. Verder zijn alle wielophanging zaken wat storingsgevoelig, maar misschien komt dat ook omdat de auto altijd bij de dealer is geweest en die proberen hem volgens mij perfect (en niet alleen goed genoeg) te houden.
Al met al heel tevreden over deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.