Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Turijn (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk Turijn |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onlangs de sleutels van een nieuwe (lease) Touran (105 pk TDI in Turijn uitvoering) in ontvangst genomen en de eerste rit gemaakt.
Eerste indrukken
De Touran ziet er uit zoals ie is, praktisch en degelijk, zeker niet lomp, wel nogal zakelijk. Sommigen vinden de Touran saai, ik vind het juist een prettig ontwerp.
De instap is gemakkelijk, de stoelen zijn goed in te stellen, helaas heeft onze versie geen instelbare lendensteun, een klein gemis op voor de rest prima stoelen.
Alle knoppen en hendels zitten op de juiste plek, de meters worden naar goed Volkswagen-gebruik, fraai blauw verlicht. De standaard radio is heel gemakkelijk te bedienen en heeft een mooi groot display. Uiteraard ook blauw verlicht. Het geluid van de radio is voldoende, het volume wordt automatisch aangepast aan het rijlawaai.
We hebben als extra climatronic op de Touran met gescheiden temperatuurregeling. Werkt goed en is gemakkelijk te bedienen met draaiknoppen voor temperatuur en ventilator. De temperatuur links en rechts wordt keurig weergegeven in LCD-displays.
De kinderzitjes passen gemakkelijk op de achterbank, of eigenlijk achterstoelen. Wie wil kan er drie kwijt, dat lukt bij veel auto’s niet. In de kofferbak hebben we nog een extra derde zitrij, die eenvoudig in de vloer verdwijnt, zodat er een reusachtige bagageruimte tevoorschijn komt, in ieder geval net zo groot als die van een Toyota Avensis Wagon.
Het is overigens ook voor volwassenen goed zitten op de tweede zitrij, been- en hoofdruimte zat, dat zien we ook wel eens anders.
Spulletjes hoeven in de Touran niet meer rond te zwerven, overal bevindt zich opbergruimte, in het dak, onder de voorstoelen en zelfs in de vloer achter de stoelen. Handig om kinderspeelgoed in op te bergen.
Rij-eigenschappen
Het rijden in de Touran is prettig, de 105 pk, 250 Nm sterke pompverstuiver krijgt de dik 1.500 kg zware wagen prima vooruit. Zelfs in de zesde versnelling is er trekkracht genoeg om vlot op (een illegale) kruissnelheid te komen.
De motor laat zich bij het optrekken wel goed horen, meer nog dan bijvoorbeeld in een Golf IV Variant. Eenmaal op snelheid is de Touran overigens wel redelijk stil, de motor hoor je dan niet meer, alleen rijwindgeluid rond de voorste raamstijlen. Volkswagen heeft de rijgeluiden overigens aardig weten te isoleren, alhoewel het niveau van een Toyota Avensis niet gehaald wordt, kun je rond 140 km/h nog prima een gesprek voeren én gelijktijdig naar de muziek luisteren.
De Touran ligt als een blok op de weg en laat zich verbazingwekkend gemakkelijk door het verkeer loodsen. De versnellingen laten zich eenvoudig inleggen, korte slagen en lekker trefzeker, je stoot gemakkelijk met je hand tegen de midden-console tijdens het schakelen, als je de pook echter normaal vastpakt heb je daar geen last van. De koppeling is licht en laat zich gemakkelijk doseren, zodat zonder schokken geschakeld kan worden. De remmen zijn zoals we van Volkswagen gewend zijn, zonder het bijterige dat we bij de Golf tegenkomen.
Het stuurwiel is met leer bekleed (extra in het Turijn-pakket) en dat is op de langere ritten erg fijn. Wie wil kan het stuur niet alleen verticaal verstellen, maar ook axiaal. De wagen laat zich messcherp sturen en het ronden van bochten is bijna een feest, het is goed te merken dat de wagen gebouwd is op het onderstel van de nieuwe Golf.
De vering is stevig, maar toch worden oneffenheden comfortabel genomen, op één of andere manier heeft Volkswagen een fijne afstemming voor elkaar gekregen.
PROBLEMEN
De motor stottert ietwat wanneer bij lage toerentaller een klein beetje gas wordt gegeven. Na laten kijken bij de eerstvolgende beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.