Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Trendline (2010)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran

Signalement

UitvoeringTouran 1.9 TDI 105pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toen ik van werk veranderde, betekende dat een bedrijfswagen. In eerste instantie mocht ik er een kopen, maar het werd een overname van een bestaand leasecontract. Dus viel de (verplichte) "keuze" op een VW Touran 1.9 TDI in Trendline uitvoering. Met als enige opties metaalkleur en RNS310 navigatie.

De eerste ervaringen met de Touran.
Veel, echt enorm veel plaats. Werkelijk ongezien! Zo'n grote kofferbak is echt een zaligheid. En ook mega veel bergvakken! Eindelijk alle rommel kwijt.
De wagen heeft een manuele zesbak, voor mij als automaatrijder was dat terug naar de oertijd. Vooral enorm vervelend is dat je die zes versnellingen helaas allemaal nodig hebt. Bij ongeveer 130 km/u in zesde maakt de motor al 3000 t/min! Niet normaal.
Vooral storend: de wagen maakt enorm veel lawaai tijdens het rijden. Daar klaagde mijn "voorganger" ook al van. Met momenten droeg ik oordopjes op de Belgische autosnelwegen. Noem mij maar idioot, het hielp wel;-).
De auto is absoluut geen schoonheid. Ondanks dat hij nog maar iets van een jaar oud was, deed hij mij al heel gedateerd aan. Het zogenaamde tijdloze design van VW?

Een maand verder.
De RNS310 is wel een fijn apparaat. Met de tijd ben ik hem echt gaan waarderen. Een SD kaartje met al mijn muziek er op, wat een luxe! Maar ik kom dan ook van een radio-cassette met CD wisselaar. Ook oertijd;-).
Die zesbak raak ik echt niet gewend. Na meer dan twaalf jaar automaat is dit een echte straf! Stilvallen: minstens tweemaal per week. En helaas kan je de achterruit niet inschakelen zonder koppeling;-().
Ook aan het lawaai van de motor raak ik niet gewend. Ik mijd autosnelwegen.

Enkele maanden verder.
Het geklater en gerammel van de TDI raak ik stilaan een beetje gewend. Toch is het schrijnend om mee te moeten maken dat een 12 jaar oude Opel Vectra 2.0 DTI minder lawaai maakt dan de Touran. Daar staat wel tegenover dat de Touran verdomd goed start. En hij wordt rap warm.
Alleen dat interieur warmt niet zo rap op in de winter. De ventilatie lijkt me ontoereikend.
Kon ik maar een grote prop in de muil van die motor steken, want hij dreunt nog steeds.

Drie maanden verder: een schok!
Toen we met onze kinderen terug kwamen van mijn ouders, merkten we aan een kruispunt plots een sterke rookontwikkeling aan het rechter voorspatbord. Mijn vrouw in paniek met de kinderen uit de auto. Even later loste het probleem zich blijkbaar zelf op. Navraag bij een dealer leverde op dat dit blijkbaar "normaal" is voor een Touran. Het is de hulpverwarming voor het interieur. Ik vind dit niet normaal!!!

Nog enkele maanden verder.
De bagageafdekking ontpopt zich als een kleine ramp. Bij de Opel Astra is dit veel beter opgelost. Gelukkig is de koffer één groot gapend gat dat alles zonder morren slikt.
Het omklappen van de zetels is niet meer van deze tijd. En dat hebben ze met de 2010 facelift niet opgelost. Gelukkig zijn er weinig redenen om de zetels uit te bouwen. Heb het één keer gedaan. Wil die ondingen nooit meer in mijn handen nemen.
De auto is werkelijk kaal uitgerust. Geen bediening van de radio aan het stuurwiel, geen lederen stuur, ééntonige klaxon,...
Het volgende begrijp ik ook totaal niet. Als mijn vrouw met de kinderen in de auto blijft en ik hem met de afstandbediening sluit, is er geen mogelijkheid meer dat zij uit de auto kunnen. Was bij mijn Vectra wel mogelijk. Beetje beangstigend!
Het rijgedrag: gemengde gevoelens. Enerzijds ligt de wagen goed op de weg, anderzijds vind ik de schokdemping ondermaats. VW's zijn zogezegd nergens echt slecht in. Ik heb steeds meer het gevoel om voor goed comfort te kiezen en mindere wegligging er bij te nemen.

Weer wat maanden verder.
Het begint stilletjes warmer te worden, de nood voor winterbanden verdwijnt dus. Gelukkig, want deze wagen had nog geen winterbanden. De Bridgestone Turanzas die standaard op de Touran liggen, zijn met afstand de slechtste banden die ik ooit op een auto heb gehad! Zelfs in warmere tijden.
Nu het warmer wordt beginnen de dagen ook te lengen. Ook goed, want ik ben xenon lichten gewend. Op het eerste licht lijken gewone halogeenlampen niet zo slecht. Maar wanneer je op echt donkere straten iemand in donkere kledij tegenkomt, weet je wat xenon waard is.
Mijn oren zijn me ook wat waard, mijn oordopjes liggen nu standaard in de auto (in één van de vele fantastische bergvakken) in geval ik toch nog eens noodgedwongen op de autosnelweg moet.

De laatste maand.
De bestuurderszetel begint al te pluizen. En dat na nog geen twee jaar?? Gelukkig is het zitcomfort in de zetels wel heel goed.
Het schakelen is nog steeds een uitdaging. De auto wil echt niet vanuit stilstand in derde vertrekken. En ook niet in achterruit zonder koppeling. Ik moet terug naar de rijschool...
Opnieuw vind ik dat de auto niet snel warm wordt. Maar in deze tijd van het jaar is dat een pluspunt.

Wanneer we een tripje naar mijn familie in de Vlaanders maken (met oordopjes), merken we plots dat de airco niet werkt. Auto is 1,25 jaar oud. Terug thuis breng ik hem naar de garage, maar daar moet ik twee weken wachten op een nieuwe compressor?? Dus verder twee weken puffen in de auto... VW kwaliteit? Service ondermaats!
In alle geval nadert het einde van de Touran. Binnenkort mag ik toch mijn echt zelf gekozen auto in ontvangst nemen: Renault Grand Scénic 1,5 dCi met EDC.

De Touran heeft mij echt een dubbel gevoel opgeleverd. Enerzijds is er die schijnbaar oneindige ruimte, het hoger zitten (ja, ik hou van het busje-gevoel!) en de familie-vriendelijkheid. Anderzijds is er dat niet te verdragen lawaai, de gierigheid qua uitrusting. Bijkomend voor mij het schakelprobleem.

De auto heeft op mij een echt haat-liefde gevoel achtergelaten. Ik kan niet zeggen dat de balans naar één richting is doorgeslagen. Twijfel over een auto was nog nooit zo groot. Had ik een 1.6 CRTDI Highline met DSG gehad, was het misschien anders geweest? Ik zal het nooit weten.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.